Social

Versace deschide drumul marilor case de modă spre Romania

Pute
rea financiară înseamnă şi posiblitatea de a-ţi achiziţiona haine de la cele mai renumite case de modă. Însă dacă vrei să-ţi cumperi un costum sau o rochie Armani, Dior sau Gucci, trebuie să dai o fugă pană la Milano sau Paris. Şi asta pentru că Romania duce deocamdată lipsă de magazine exclusive aparţinand acestor branduri. Însă situaţia pare că se va schimba. Deja casa de modă Versace şi-a deschis un magazin la Bucureşti. Cert este că marile case de modă nu evită intenţionat Romania, dimpotrivă, sunt extrem de interesate de includerea pieţei romaneşti în circuitul lor de retail. Însă de la idee la practică este cale lungă şi asta pentru că pană de curand nu au existat investitori interesaţi să dezvolte proiecte de mai mare amploare pe piaţa romanească. Iar de cele mai multe ori aceste mărci pot fi găsite şi în Romania mai mult în magazine multibrand, spune Luana Ungureanu, PR al Veron Accessories , primul magazin multibrand care-şi procură produsele direct de la firmele-mamă. Acesta reuneşte branduri de lux ca Gianfranco Ferre, Exte şi Costume National. Ea spune că Romania, prin imaginea ei, este o ţară nesigură, dar că aderarea la Uniunea Europeană ar putea schimba însă lucrurile. Designerul Cătălin Botezatu a fost o perioadă în tratative cu casa de modă Armani, pentru a putea aduce linia principală Giorgio Armani, în Romania. "Marile case de modă ar fi foarte interesate să-şi deschidă magazine la noi, însă ei au nişte tipare din care nu ies sub nicio formă. Pentru a putea deschide o reprezentanţă Armani în Romania, într-un magazin de 500 de metri pătraţi, aş fi avut nevoie de 1,1 milioane de euro. În aceste condiţii cine îşi permite o astfel de investiţie?", spune Cătălin Botezatu. "şi asta pentru că acel magazin nu-l faci cum vrei tu. ţi se impun standarde, ţi se impune ce marfă să cumperi şi de ce sumă să cumperi. Iar de obicei, ţările din sud-estul Europei primesc cam ce rămane, chiar dacă sunt colecţii noi. Aceste ţări sunt în coada listei", adaugă creatorul de modă. Cătălin Botezatu crede că de vină pentru lipsa acestor branduri de pe piaţa romanească este şi puterea de cumpărare căreia i se adaugă şi snobismul unora dintre romanii cu o oarecare putere financiară. Aceştia preferă să meargă la Milano sau Paris pentru a-şi face cumpărărturile pentru că este "mai cool". Însă odată cu intrarea Romaniei în Uniunea Europeană este foarte probabil ca marile case de modă să ia mult mai în serios ţara noastră, sunt de părere specialiştii. Atunci, weekendul petrecut la cumpărături la Milano ar putea să se transforme într-o zi pe Calea Victoriei. După încercarea ratată a unor branduri renumite ca Vivienne Westwood , Paco Rabbane şi Sonia Rikel de a se impune pe piaţa autohtonă, Versace speră să stopeze migraţia romanilor către Milano. Săptămana trecută a fost inaugurat primul magazin exclusiv Versace la Bucureşti. Apariţia acestuia în peisajul romanesc se datorează strategiei de dezvoltare a acestui brand în Europa de Sud-Est. "Romania este o piaţă nouă, iar brandurile de lux trebuie să îşi ia măsuri de precauţie înainte de a începe businessul într-o ţară nouă. Asta pe langă planul de business şi studiul de fezabilitate care sunt paşi necesari de urmat în orice afacere. Încet-încet, şi alţi furnizori de produse de lux vor veni în Romania, pentru că este o piaţă serioasă, nouă, cu potenţial de creştere pe termen scurt", spune Gerry Diaconu, reprezentant al Versace Romania. Compania şi-a lansat în Romania o linie secundară, Versace Jeans Couture, pentru a testa piaţa, iar investiţia s-a ridicat la circa 300.000 de euro. Decizia de a deschide o reprezentanţă prin franciză face parte din politica companiei de intrare pe piaţa romanească. "Acesta a fost primul pas după care vom calibra planul de afaceri şi investiţii în Romania, în funcţie de evoluţia pieţei şi planurile de dezvoltare ale companiei-mamă", adaugă Gerry Diaconu. Adriana Budescu, consultant pe industria de lux, este de accord că investiţia într-un astfel de brand este destul de ridicată şi poate fi recuperată doar pe termen mediu (o perioadă de aproximativ 3-5 ani), iar pană acum nimeni nu şi-a asumat o astfel de afacere. Numele mari din industria luxului nu recurg decat foarte rar la investiţii directe şi sunt mai degrabă interesate spre acordarea de francize diferiţiilor investitori autohtoni, spune Budescu. Ea crede că nivelul la care se află acum piaţa produselor de lux din Romania oferă o bază iniţială pentru o dezvoltare ulterioară a unei industrii pe acest segment şi la noi. Cel mai probabil se va întampla după anul 2007. Există în acest moment numeroase semnale din partea unor investitorii că ne putem aştepta, odată cu intrarea Romaniei în Uniunea Europeană, ca o parte din marile nume să-şi anunţe intrarea pe piaţă. Anul viitor poate aduce cateva surprize în ceea ce priveşte industria de lux, adaugă specialistul. Este deja ştiut că în Bucureşti nu există o zonă destinată strict retailului de lux, aşa cum este Via Montenapoleone din Milano, iar acesta este încă un motiv care determină marile case de modă să fie încă reticente faţă de Romania. În ceea ce priveşte franciza de lux, aceasta este de fapt un contract de exclusivitate pe termen lung (minimum 20 de ani) prin care marca îşi identifică un partener, spune Adriana Budescu. Marca impune cu stricteţe respectarea conceptului de magazin al casei de modă. În acelaşi timp, casa impune un spaţiu optim în care se vor vinde produsele reprezentative. Francizatul nu decide strategia de marketing şi comunicare. Aceasta este aprobată doar de firma în cauză. În schimb, la noi se preferă deschiderea de magazine multibrand pentru că acest fapt presupune costuri mult mai mici, datorită includerii mai multor mărci în cadrul aceleiaşi locaţii. În plus, conceptul magazinului, decorarea acestuia, volumul comenzilor şi strategia de comunicare răman la latitudinea investitorului, ceea ce face ca recuperarea investiţiei să fie mai rapidă. Cu toate acestea, marile case de modă preferă de cele mai multe ori să meargă pe pieţele asiatice. "Cred că este vorba şi de cultură. Ei sunt înnebuniţi după haine. În Singapore, de exemplu, există în jur de 200 de malluri. Iar pentru foarte multe case de modă, Asia este o piaţă de desfacere fantastică", spune Luana Ungureanu. Iar brandurile de lux au pornit o adevărată cruciadă în cucerirea altor teritorii din îndepărtata Asie. Donatella Versace însăşi a descoperit recent China, pe care a vizitat-o, pentru prima oară, acum o lună. Această ţară ar putea deveni cea mai mare piaţă de desfacere pentru renumita casă de modă. Astfel, ea a anunţat că va investi 8 milioane de dolari pentru expansiunea brandului în regiune. Pană la sfarşitul lui 2007, se vor deschide nu mai puţin de nouă magazine, în China, Hong Kong şi Macao. Acestea se vor adăuga la cele cinci deja existente, trei în Hong Kong şi cate unul în Beijing şi Shanghai. şapte dintre cele nouă noi magazine se vor regăsi în China. Aici, numărul bogătaşilor creşte în acelaşi ritm rapid cu economia chineză şi era de aşteptat ca şi cele mai importante nume din industria de lux să vină în întampinarea noilor clienţi. Toate cele 14 magazine vor fi deţinute în totalitate şi operate de Versace, care va aduce pe rafturi atat colecţiile principale, cat şi produse din linia a doua, cum este brandul Versace Jeans Couture, care se adresează tinerilor şi pentru care Versace lucrează cu distribuitori. Graba cu care Versace se extinde în China este o mărturie a rapidităţii cu care se dezvoltă aici piaţa produselor de lux, nota "Financial Times" într-un articol recent. În urmă cu 20 de ani, în China nu exista niciunul dintre marile branduri, în timp ce astăzi, o elită a consumatorilor face uşor diferenţa între Versace şi Gucci. În Europa, Italia este ţara cu cele mai multe magazine Versace, dar este normal, dat fiind că asta e şi patria brandului. Urmează Marea Britanie şi Elveţia cu cate două magazine. În Belgia, Spania, Germania, Suedia şi Austria, Versace este prezent cu cate un magazin. Brandul se regăseşte însă şi în ţări mai apropiate de noi, cum sunt Cehia şi Letonia.
  •   2006-11-22
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din social

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu: Sfaturi financiare pentru toti membrii familiei, de la mic la mare

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu, consilier financiar

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: 6 sfaturi pentru a depasi plafonarea la job

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare