Cariera

#job #cariera #angajare #interviu

Interviul de angajare, o lectie pregatita sau adaptarea la situatie?

Fie ca este telefonic, online sau fata in fata, interviul este cea mai importanta etapa dinaintea obtinerii un job. Nu exista retete minune pentru a trece cu bine de aceasta etapa eliminatorie, exista totusi cateva aspecte care daca sunt respectate, garanteaza succesul – pe scurt asa numitii “cei patru P: Pregatirea, Practica, Prezentarea personala si Pertinenta intrebarilor”.   

Interviul de angajare este pentru aproape toti candidatii prima treapta importanta de urcat catre jobul dorit. Fie ca sunt la inceput de drum, fie ca isi doresc schimbarea locului de munca, cei mai multi dintre cei angrenati in procesul de cautare a unui job vad interviul drept un obstacol destul de dificil de trecut iar pe intervievator un fel de dusman interpus intre ei si finalitatea  eforturilor profesionale.

Se poate spune ca interviul incepe in clipa in care candidatul primeste telefonul prin care este invitat “la o discutie”. Insa interviul poate continua la telefon, ori poate fi sustinut online, in functie de preferintele angajatorului. Cum in cele doua cazuri contactul dintre intervievator si intervievat este unul mediat, lucrurile stau diferit decat in cazul celui direct, fata in fata, nemediat si nu necesita foarte multe precizari si analize. In cazul interviului direct insa, el incepe practic in momentul in care candidatul si intervievatorul dau mana, si stabilesc primul contact fizic.

Nu exista interviu perfect, ci doar interviu pregatit

Consultantii firmelor de recrutare spun ca nu exista retete minune pentru a fi eroul unui interviu perfect. Exista totusi ingrediente importante pentru a avea un interviu cat mai bun, acestea fiind pregatirea anterioara si relaxarea, care sunt intrucatva legate.

Ce inseamna totusi aceasta pregatire anterioara? Ea poate reprezenta aflarea cat mai multor detalii despre compania angajatoare, identificarea unor subiecte care vor fi abordate in cadrul interviului, gasirea unor posibile raspunsuri la posibile intrebari, dar si pregatirea unei prezentari personale, care sa fie cat mai reprezentativa si naturala, dar si alcatuirea unor intrebari pentru intervievator. Toate acestea il vor ajuta pe candidat sa abordeze nu doar o atitudine mai relaxata in timpul “confruntarii” cu intervievatorul, ci si o tinuta adecvata cu locul si momentul in care se afla.

Fostii candidati, actualmente angajati, marturisesc ca pregatirea interviului este foarte importanta. Alina M., angajata acum intr-o firma de produse alimentare, subliniaza printr-o marturie pe BestJobs, un site pe care l-a folosit pentru a-si gasi un loc de munca, cat de important este sa mergi pregatit de fiecare data la intalnirea cu reprezentantul urmatorului angajator: “De fiecare data mi-am pregatit constiincios interviul. Bafta, norocul si ceasul bun si le face omul cu mana lui, din cer nu cad decat ploaia si zapada”.

In plus, Tom McBroom, Manager de recrutare si consultant pentru diverse firme din strainatate spunea intr-un interviu ca a vazut in cariera lui persoane care veneau la interviu “ca si cum s-ar fi trezit in acea dimineata si si-ar fi zis “cred ca astazi ma voi prezenta la un interviu”” si ca putea sa-si dea seama “inca din primele 10 minute daca candidatul aflat in fata mea s-a pregatit pentru interviu. Cel pregatit imi ofera informatiile de care am nevoie in timp ce vorbeste despre calificarile pe care le are, relationandu-le cu specificul postului pentru care aplica si se refera in cunostinta de cauza la firma unde vrea sa fie angajat”.

Teme de pregatit si greseli in timpul interviului de angajare

Pregatirea nu este totusi atat de dificila pentru ca intervievatorul nu vrea sa stie mai mult decat ce e important din viata profesionala a celui pe care il are in fata. De aceea este important ca intervievatul sa aiba in minte cateva raspunsuri la intrebari din teme precum obiective profesionale, puncte tari si puncte slabe, trecut profesional, respectiv locurile de munca anterioare, reusitele si esecurile de la respectivele joburi, leadership, lucru in echipa etc.

Raspunsurile la posibilele intrebari din aceste domenii nu trebuie invatate pe de rost si spuse precum o poezie la un moment dat in timpul interviului, ci trebuie relationate si adaptate in discursul care l-ar putea convinge pe intervievator ca omul din fata lui este cel mai potrivit pentru jobul pe care il ofera.

Consultantii firmelor de recrutare de personal spun ca cei care se prezinta la interviuri fac cam aceleasi greseli, repetandu-le pentru ca nu li se spune ca gresesc. Alina Nitu, consultant in cadrul Manpower Romania, a identificat cateva dintre greselile pe care candidatii le fac la interviu: “modul in care vorbesc despre actualul sau fostul angajator, respectiv mentioneaza toate aspectele negative intr-o maniera nepotrivita; faptul ca nu se evalueaza realist ca si competente, in sensul ca nivelul acestora nu este corelat cu asteptarile salariale; comportamentul nonverbal pe care il au, in sensul ca de exemplu evita contactul vizual sau gesticuleaza intr-un mod excesiv; felul in care raspund la intrebari, fie foarte sumar, fie vorbind prea mult insa fara a se concentra pe esenta: taskuri si responsabilitati, rezultate, reactii in situatii concrete; modul in care se imbraca, respectiv lipsa unei tinute decente”.

De asemenea, este recomandat ca in timpul interviului candidatul sa se fereasca de a fi prea familiar cu intervievatorul, sa nu foloseasca expresiile de tip argou, sa isi inchida telefonul mobil in timpul intalnirii, sa evite sa manifeste aroganta sau incredere in sine exagerata, sa nu minta sau sa isi manifeste in vreun fel disperarea dupa un loc de munca.

Ce se mai poate intampla in timpul interviului

Candidatii se pot astepta insa si la diverse probe pe care trebuie sa le sustina in cadrul interviului, fie el primul sau intr-o intalnire ulterioara. Multi angajatori prefera sa isi testeze viitorii angajati punandu-i sa sustina mici examene ad-hoc: de limbi straine, pentru posturile care implica folosirea unor limbi straine, de limba romana pentru cei care trebuie sa scrie sau sa traduca diverse texte in limba romana, teste psihologice si de personalitate, in cazul marilor companii care vor sa aiba o imagine cat mai completa si complexa a candidatilor care le trec pragul. Testele au rolul de a arata daca respectivul candidat este potrivit pentru un anume post, dar si de a arata care sunt punctele slabe ale respectivei persoane.

  •   2008-10-01
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Laura Jigau

Vezi toate articolele

Articole din cariera

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: Campanie pentru cariera ei: Urmeaza-ti visul!

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu: Sfaturi financiare pentru toti membrii familiei, de la mic la mare

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu, consilier financiar

Pune o intrebare