Cariera

#job #loc de munca #cariera #serviciu #roman #angajat #fidel #fidelitate

Romanii, fideli si infideli fata de locul de munca

Fidelitatea fata de locul de munca este un subiect care aduce intrebari atat pentru angajatori, cat si pentru specialistii in resurse umane. Desi un studiu efectuat de o firma de recrutare arata ca aproape jumatate dintre angajatii romani nu si-au schimbat locul de munca in ultimii trei ani, reprezentantii firmelor de training si consultanta pe piata muncii spun ca majoritatea organizatiilor sunt ingrijorate de aspecte precum fluctuatia mare de personal sau lipsa resursei umane calificate sau specializate.

Un studiu efectuat de portalul de recrutare Ejobs, considerat “numarul 1 in recrutarea online in Romania”, a aratat ca aproape jumatate dintre angajatii romani nu si-au schimbat locul de munca in ultimii trei ani, in timp ce doar 1% au ales sa isi schimbe angajatorul de sase ori in acelasi interval de timp.

Despre acest studiu, consultantul Ejobs, Laura Chilom, a declarat ca rezultatele obtinute au fost altele decat parerea deja existenta, referitor la piata muncii. „In ultima perioada auzim tot mai des ca angajatii romani isi schimba foarte frecvent locul de munca. In mod surprinzator, am aflat ca situatia este cu totul diferita fata de perceptia avuta pana acum asupra pietei”, considera aceasta.

Firmele romanesti, ingrijorate de fluctuatia de personal

Nu de aceeasi parere este Dan Berteanu - General Manager al firmei de consultanta si training “United Business Development”, care considera ca “in cazul in care studiul nu este diferentiat pe categorii de angajati (entry level, middle management, senior management, top management ) si categorii de varsta, cred ca o astfel de concluzie formulata dupa o analiza asa la gramada, este lipsita de acuratete si superficiala”. In plus, el a observat faptul ca “studiul respectiv vine in contradictie cu parerea clientilor cu care am discutat in ultimii doi ani despre piata muncii din Romania, caci marea majoritate a organizatiilor sunt ingrijorate de fluctuatia mare de personal, de lipsa resursei umane calificate sau specializate, de lipsa potentialului de leadership, de nerabdarea si viteza cu care tinerii vor sa arda etape etc.”.

De o parere asemanatoare este si psihoterapeutul Armand Veleanovici, specialist in , care nu crede ca romanii se feresc sa-si schimbe locul de munca. “Tinerii - pana spre 25-30 ani - fiind la inceputul carierei profesionale - sunt in faza de cautare si explorare (decid asupra a ceea ce vor studia, au primele contacte cu viata profesionala ) sunt deseori in cautarea unui nou loc de munca. Insa dupa aceasta varsta incepe pentru fiecare dintre ei o faza de stabilizare, de implicare mai profunda atat in viata profesionala, cat si in cea personala (familie, copii)”, lucru care se traduce si inspre o stabilizare in partea vietii profesionale.

“Fidelitatea sau infidelitatea” romanilor este destul de dificil de contorizat, crede Dan Berteanu, in sensul ca “in afara multinationalelor mari, sunt foarte putine organizatii care au un sistem formalizat prin care sa masoare gradul de angajament si fidelitatea angajatilor sau sa colecteze feedback-ul acestora si mai putine sunt organizatiile care realmente fac ceva cu informatiile pe care le obtin”.

Stabilitatea, o caracteristica a romanilor

Este posibil insa si ca aceasta stabilitate sa fie o caracteristica de ordin cultural a romanilor. Eduard Ezeanu, consultant in cadrul Careerexperts, crede ca “stabilitatea este o trasatura care ne caracterizeaza din punct de vedere cultural, ne plac statornicia, confortul, am fost invatati cu ele si suntem deseori dispusi sa stam intr-un job sau o organizatie in care ne plafonam, in care induram diverse frustrari, decat sa actionam si sa ne cautam un alt loc de munca”.

El este de parere si ca majoritatea  romanilor se tem de risc si de schimbare, dar ca pe parcurs ce apar mai multe oportunitati si posibilitati profesionale care ii pot indemna spre schimbare. Acest lucru este dovedit si de faptul ca foarte multi romani care au deja un loc de munca isi inscriu CV-urile pe site-uri de recrutare si chiar merg la interviuri, dupa cum observa si firmele de recrutare. "Prezenta persoanelor deja angajate pe site-urile de recrutare este, mai nou, un sport national, dar nu este mai putin ingrijorator pentru angajator. De obicei, prezenta lor poate insemna doar faptul ca se mentin activi pe piata muncii si isi updateaza CV-ul pentru a se simti parte din dinamica joburilor in afara firmei lor, insa poate insemna si o dorinta puternica de a-si schimba jobul", a declarat Andreea Lupan, Business Unit Manager in cadrul Barnett McCall General Recruitment.

Psihologul Armand Veleanovici considera ca acest lucru se intampla pentru ca persoana care vrea sa plece “nu e suficient motivata, se intampla sa existe discrepante intre ceea ce ofera organizatia si nevoile angajatului”. Totusi, el a observat ca multe firme “solicita servicii de orientare scolara si profesionala, evaluare aptitudinala, consiliere pentru cariera dar si politici de motivare si fidelizare a angajatilor, pentru a pastra in organizatie persoanele valoroase si a evita fluctuatia de personal (costuri mari de formare, in primul rand)”.

Aceasta opinie este intarita si de Dan Berteanu - General Manager al “United Business Development”, care crede ca “daca intr-adevar romanii nu-si schimba des job-ul, asta nu inseamna neaparat ca sunt fideli organizatiei din care fac parte, ci se poate intampla ca de exemplu, motivele care stau la baza acestei “stabilitati” sa fie legate de teama de a face o schimbare generata de varsta, pregatirea profesionala slaba sau comoditate, lipsa unei “oferte” mai bune in termeni financiari sau de mediu de lucru ori a unei probleme personale care potenteaza nevoia de siguranta si aversiunea fata de risc”.

  •   2008-10-07
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Laura Jigau

Vezi toate articolele

Articole din cariera

Sfatul expertului

Expert Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Criteriile de alegere a unui laptop

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, specialist marketing si vanzari Radu Mircea Chirvase: De ce ai cumpara un smartphone? (partea a II-a)

Expertul Acasa.ro, specialist marketing si vanzari Radu Mircea Chirvase

Pune o intrebare