Stiinta & Tehnologie

Volvo C30 se dezvaluie treptat

Vineri, 26 0ctombrie. Saptamana se incheia si iesirea din Bucurestiul aglomerat devenea o certitudine. Drumul pana la showroom-ul Volvo, aflat chiar langa podul de peste Soseaua de Centura , care desparte Capitala de Otopeni, parca a durat o eternitate. Nu-i nimic mi-am spus, merita, doar era pe cale sa ma urc, pentru un weekend, intr-una din celemai chic masini ale producatorului suedez: Volvo C30. Formalitatile au durat putin, asa ca am plecat inapoi spre Bucuresti la volanul coupe-ului de dimensiuni mici lansat in Romania la inceputul acestui an. Dupa ce am devenit una din vertebrele sarpelui care se scurgea incet spre Baneasa, am realizat ca C30 este o masina dupa care romanii intorc capu; C30 te face vizibil, daca iti doresti acest lucru. Pentru ca a durat mai bine de jumatate de ora periplul pana la aeroporul din Baneasa, acolo unde coada s-a destramat, am incercat sa notez pe cei care se uitau dupa masina. Toti erau tineri de peste 25 de ani, cu masini aproape noi, dar au existat si domni sariti de 40, in masini premium, care si-au petrecut o vreme studiind micul coupe. in tot acest timp am incercat sa ma acomodez cu masina, cu functiile de pe consola centrala, de pe volan sau de pe usi. De la volanul unui C30 Multe butoane, multe functii, dar totul este aranjat “la indemana”. Consola centrala, face toti banii! Pe ea se afla principalele functii ale masinii, de la radio si CD-ul incoprorat la meniul computerului de bord care are un soft prietenos si usor de utilizat. Daca ar fi sa fac o comparatie cu meniul unui telefon mobil, atunci cred ca este usor foarte asemenator cu meniul unui telefon Nokia. Clima, bi-zone (“bizonica” – cum spuneau unii), se regleaza usor, cu ajutorul unor butoane montate tot pe consola centrala; element important in designul interiorului masinii. Aceasta are o forma sinuasa si pare o bucata de metal care uneste bordul de habitatul schimbatorului de viteze si lasa loc in spatele ei pentru un spatiu de depozitare . Interiorul C30-ului “meu” a fost o combinatie interesanta de negru, gri si insertii metalice de genul celei in care este accopeita consola. Vlanul si schimbatorul sunt acoperite in piele neagra, amanunt ce sporeste aspectul premium al coupeului. Scaunele din fata se regleaza in toate felurile posibile, deci este imposibil sa nu iti gasesti pozitia idela la volan. In spate, C30 ofera spatiu pentru doua persoane, avand doar doua scaune independente, despartite de cotiera. Pentru ca C30 este o masina cu 5 stele la EuroNCAP, producatorii au garnisit-o cu airbag-uri pentru toti pasagerii… bine ca nu am avut nevoie de ele! C30 din afara La exterior, C30 a fost vopsit in albastru metalizat, o culaore mult mai buna pentru fratii sai mai mari, si doar interesanta pentru “mini”-ul de la Volvo. In showroom se afla, insa, un C30 “R”, alb; culare care, cred eu, sta cel mai bine pe acest model. Forma exteriorului lui C30 este aproape unica in peisajul cotidian. Daca din fata arata ca un S40 sau ca orice alt Volvo, din profil sau din spate coupe-ul nu isi are “geaman” nici printre fratii sai, nici printre masinile producatorilor concurenti. Plafonul plonjaza inspre spate fara a se departa prea tare de sol si se termina intr-un haion asezat oblic, trapezoidal. Designerii masinii au introdus si aici o doza de inedit. Capacul haionului este constituit doar din luneta. Despre motor Am vorbit de cum arata masina, dar nu am pomenit nimic pana acum de calitatile sale dinamice. Sub capota, C30 testat este dotat cu un motor diesel de 1.6 litri si 80 kW (110 CP) care poate sa sprinteze pana la 190 de km/h. Nu stiu daca viteza maxima a masinii este relevanta, mai interesant este faptul ca reuseste sa aibe cuplu la orice viteza si in orice treapta, daca motorul se invarte cu cel putin 1.8 mii de ture. Trebuie sa recunosc ca nu am depasit 140 de km/h, o viteza la care C30 nici macar nu “transpira” si consuma in jur de 6 litri la 100 de km. Motorul este una din calitatile incontestabile ale C30. Pare putin cam zgomotos si, inevitabil, gandesti cae din cauza tehnologiei diesel. Totusi, zgomotul incepe sa placa odata cu “imprietenirea” dintre sofer si masina. Daca in traficul aglomerat care impune masinii sa se “taraie” cate 10-20 de m si apoi sa opreasca, zgomotul motorului nu are nicio relevanta, atunci pe reprizele in care turatia ajunge la cifra 3 mii si viteza creste si ea in consecinta, motorul si zgomotul sau sunt un factor de satisfactie pentru sofer. Duduitul dieselului pare un sunet de forta degajat de o masina pe benzina cu celputin 8 cilindri in V. Demonstratie de sportivitate Era deja sambata si masina trebuia sa iasa la “iarba verde”, daca se poate si intr-ul loc cu serpentine pentru a-i testa tinuta de drum in conditii de solicitare adevarata. Pentru test am ales Crama Seciu, de langa Ploiesti, la care se urca scurt dar abrupt si foarte sinuos. Multumita celor din industria petrolului, care detin acum localul cu pricina, drumul este impecabil… Acesta a fost momentul in care C30 si-a aratat adevaratele calitati de maisina sportiva. Tinuta de drum este impecabila, masina nu se apleca in viraje, iar sistemele de control a tinutei de drum un intervin (DSTC – sistem dinamic control tractiune si stabilitate) decat in situatii cu adevarat critice. Directia este extrem de sigura, iar franele prompte. In cazul de fata, un “ac de par”, negociat fara a face concesii franelor este absorbit in asemenea masura de masina, incat soferul si pasagerul din dreapta au avut impresia ca C30-ul se depasa cu cel putin 20 de km/h mai incet. Micul C30 reuseste sa se ocupe de tot, astfel ca soferul sa isi poata vedea linistit de drum. Dupa o asemenea demonstratie de forta, C30 poate fi catalogat drept o masina idela pentru iesiri la munte, la fel de bine cum este un vehicul scurt si usor de parcat in situatiile aglomerate din oras. Constatari Si pentru ca relatarea se apropie de final, trebuie sa remarc si faptul ca sistemul de sonorizare standard este suficient de “premium”. Personal am fost placut impresionat de radioul masinii. “Scula” reusea sa prinda posturi locale din Bucuresti, chiar si la aproape 100 de km de Capitala, acolo unde, stiu sigur, ca radioul masinii mele nu le depisteaza. Dupa mai bine de 200 de km in care C30-ul a mers in trafic aglomerat , pe sosea libera, iar in oras si apoi a sprintat pe serpentine, media consumului nu a depasit 7 litri la 100 de km. Un alt lucru care trebuie remarcat este schimbatorul de viteze, imbract in piele, cum spuneam mai devreme. Levierul are cursa foarte scurta si cere soferului atentie la schimbarea treptelor, cel putin la primlele manevre. De la lume adunate Pentru a ma asigura ca am cat mai multe pareri despre C30, am incercat sa aflu ce gadesc si altii despre masina. Alina, profesor, 30 de ani: “Masina este frumoasa, este mica, dar ramane destul spatiu pentru bagaje… nu ma plimbi si pe mine!”. Razvan, 32 de ani, arbitru: “Este interesant cat spatiu ramane in spare, ma gandeam ca o sa dau cu capul de plafon”. Vlad, 32 de ani, specialist comunicare: “Interiorul C30 este minimalist, constat ca iti place pe masura ce mergi mai mult cu ea. Poate ca oglinzile laterale trebuiau pozitionate mei sus”. Liviu, 25 ani, ziarist: „O masina cu tinuta de drum impecabila, doar franele nu sunt pe gustul meu, imi plac cele de pe Passat, spre exemplu, pentru ca sunt mai ferme”. Volvo C30 1.6 D Numar cilindri/valve 4 cilindri/16 valve; Capacitate cilindrica 1560; Putere maxima (kw/rpm) 80 (109) / 4000; Cuplu maxim (Nm/rpm) 240 / 1750; Acceleratie (0-100 km/h) 11.9; Viteza maxima (km/h) 190; Consum mediu (l/100km) 4.9; Emisii specifice CO2 (g/km) 129; Transmisie M5. Pret 19.900 – 22.035 CIP Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea