Stiinta & Tehnologie

Testul SUV contra Mini

Cu ce se merge mai bine prin Bucuresti: cu un SUV sau cu o masinuta de oras? Normal, raspunsul e "cu o bicicleta", dar neavand decat variantele A sau B, am incercat un Hyundai Santa Fe (cel mai vandut SUV din Romania) si un Mini Cooper S. Hyundai-ul - modelul nou, cu motor de 2,2 litri pe motorina si 150 de cai. "Sigur o sa va placa", mi-a zis baiatul de show room. Mda, pe din afara masina chiar arata bine. Si inauntru e placuta, desi LCD-urile din mijlocul bordului sunt de un albastru care tipa "Ia uite: am climatizare automata, am casetofon si MP3, am si ceas electronic". Dar frumusetea e motorul care trage permanent la 4x4, si trage bine. E, dar sa-l vedem cum traverseaza orasul, zisei eu intr-o marti, la 13:46 - o ora nici buna nici rea ca sa te aventurezi pe strazile Bucurestilor. Traversare nord - sud, de la Casa Presei pana in capul bulevardului Obregia. Pe primul kilometru, adica pana in Arcul de Triumf, era cat pe ce sa schimb a patra. Apoi am dat de coada cozii si SUV-ul a inceput sa arate la ce e bun. In primul rand ca poti sa-ti omori timpul observand traficul. Daca cel din fata nu e cu un jeep sau cu un Logan (e inalt, e foarte inalt), vezi semaforul peste 30 de masini. Asa mi-am dat seama cat de lenti sunt soferii bucuresteni: miscarea se propaga pana in spate abia cand in intersectie s-a facut rosu de mult. Probabil ca d'asta si claxoneaza atat de mult astia cu masini inalte: incearca sa urneasca a cinspea masina din fata. Pe tine, in schimb, nu te deranjeaza nimeni, ca n-au de unde stii daca te-a furat peisajul sau pur si simplu nu misca coloana. O injuratura n-am luat cat m-am dat cu SUV-ul. Dar marele lui avantaj este semnalizarea. Cum incepi sa clipesti ca vrei sa schimbi banda, "aia mici" (adica majoritatea) iti fac loc instantaneu. Recunosc, pentru ca namila face fix 22.590 de euro CIP, n-am incercat asta si cu masini mai mari decat Santa Fe-ul. In general, insa, tinand cont ca ai avantajul calaretului, banda care merge mai repede iti sta la dispozitie. Singurul dezavantaj ar fi ca nu poti merge dupa formula trei masini pe doua benzi, dar nici nu-ti trebuie. Sigur, mai circula omul, dar mai trebuie sa si parcheze. Ei bine, parcarea unui SUV in Bucuresti nu e o problema de lungime/latime; e de mentalitate. Poti sa te catari pe orice trotuar, dar e periculos, ca ti-o zgarie pietonul. Asa ca tot pe carosabil e mai sigur. Regulamentul zice sa lasi masina cat mai aproape de bordura; pentru SUV, asta inseamna banda a doua, conform articolului "Pai, un' s-o parchez, ba, nenica". Una peste alta, traversarea Bucurestiului in SUV a durat 47 de minute, dupa ceasul albastru din bord. Si pentru ca Santa Fe are computer, i-am vazut si consumul mediu: 12,1 litri la suta. Cartea tehnica, unde e trecut 9,6 in urban, a fost scrisa poate in orase mai circulabile. Dar si cu o galeata si doi litri de motorina, Hyundaiul Santa Fe consuma mai putin decat Loganul meu pe benzina. De la sud la nord m-am intors cu Mini Cooper-ul: motor de 1,6 pe benzina, 116 cai. Surprinzator, masina nu e foarte nervoasa, dar iti vine tot timpul sa zambesti cand o conduci. E o combinatie de retro si hight tech. Dimensiunile masinii si pozitia la volan iti dau senzatia ca esti "omul si motorul". E o placere sa-i privesti instrumentele de bord, mai ales cand cadranele sunt luminate. O mai recunosc si p'asta: nici cu Mini n-am incercat sa dobor vreun record bucurestean. Costa 15.600 euro CIP, varianta standard, iar asta era un cabriolet de luat ochii. Am mers ca soferul silit sa mane zilnic prin cireada de masini. Dar, in aglomeratie, cum vedeam un loc liber prin vecini - hop! era acolo. Arma masinii fara dimensiuni� Conditia pusa pentru testul "Micuta si bestia" era sa parcam pe unde nu se poate parca. Adica pe unde are treaba omul care isi ia asemenea masini: pe la o banca, pe la un local subtire. M-am dus cu Mini in Piata Amzei, ca-i scumpa si in centru. Hm! N-ai loc nici sa te strecori, darmite sa speri la un loc s-o lasi. Si totusi, am gasit. Unde am parcat, n-ar fi incaput decat Mini sau o roaba. Asa am descoperit ca are si senzori de parcare. Foarte buna idee: stiind ca n-ai spate, fortezi parcarea pana in tinichigerie. Am luat un kil de mere ca dovada c-am fost in Amzei si m-am aruncat spre Piata Presei. Si Mini Cooper are ceas si computer de bord: la intoarcere am facut tot cat la dus, iar consumul sarea nitel de 11 la suta. Sigur, la carte dadeau 9,7. Fisa tehnica HYUNDAI SANTA FE MOTOR 2,2l Putere(CP/rpm) 150/4000 Combustibil motorina ACCELERATIE (0-100km/h - s) 11,6 VITEZA MAXIMA 179 km/h CONSUM (urban extraurban, mixt) 9,6 / 6,0 / 7,3 TRACTIUNE integrala permanenta CUTIE VITEZE manuala 5 rapoarte DIMENSIUNI (L/l/h) 7.5 / 189 / 179.5 Greutate - 1991 kg Ampatament - 2700 mm PRET CIP, standard, euro - 22.590 Fisa tehnica MINI COOPER MOTOR 1,6 Putere (CP/rpm) 116/600 Combustibil benzina ACCELERATIE (0-100km/h - s) 9,1 VITEZA MAXIMA 200 km/h CONSUM urban extraurban, mixt 9,7 / 5,3 / 6,9 TRACTIUNE fata CUTIE VITEZE manuala 5 trepte Dimensiuni in mm (L/l/h) - 3635 x 1688 x 1408 Greutate - 1150 kg Ampatament �- 2467 mm PRET CIP, standard, euro - 15.600

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea