Stiinta & Tehnologie

Senzorii de presiune, ingerii pazitori din cauciucuri

Un sofer fericit, o masina de vis, o zi insorita, o sosea perfecta, o plimbare de vis. Un vis care se poate transforma in cateva secunde in cel mai urat cosmar, din cauza exploziei unui cauciuc. Desi poate parea la fel de banala ca o simpla pana, explozia unui pneu in plina viteza este de cele mai multe ori catastrofala. Pentru a preveni astfel de accidente, companiile de automobile au inceput sa doteze autoturismele cu captatori de presiune din pneuri. Deja in SUA, incepand cu luna octombrie a anului 2005, constructorii sunt obligati sa-si doteze noile modele cu senzori de presiune. La viteze de peste 50 de km/h, explozia unui pneu, mai ales la rotile din fata, face ca traiectoria masinii sa nu mai poata fi controlata decat cu foarte mare greutate. Dupa cateva fractiuni de secunda de la explozie, roata fara cauciuc devine o frana pentru puntea respectiva. In cazul in care este vorba de una dintre cele doua roti directoare de pe puntea fata, franarea produsa va produce rotirea brutala a volanului spre partea cu roata afectata de explozie. Cu cat viteza de deplasare este mai mare , cu atat distanta parcursa de masina pina ce soferul va reactiona, rotind volanul in sens invers, va fi mai mare. Imaginati-va doar ce se poate intampla la viteza de 100 km/h, pe o sosea cu trafic intens! Din pacate, cele mai multe explozii de cauciuc au loc din cauza neglijentei soferilor, care nu verifica la timp presiunea corecta a pneurilor, dar si din cauza starii de uzura a acestora. Potrivit unor studii efectate de Agentia de Securitate Rutiera din Franta, 50% dintre vehiculele din aceasta tara ruleaza cu pneuri cu o presiune sub cea prescrisa. Conform aceluiasi organism, in 2003, 9% dintre accidentele mortale pe autostrada au fost provocate de explozia uni pneu. Producatorii de cauciucuri atrag in permanenta atentia soferilor asupra faptului ca o diferenta de 0,6 bari – in plus sau in minus fata de presiunea recomandata – scade cu 15% durata de viata a unei . De asemenea, o scadere de numai 0,2 bari creste consumul de carburant al masinii cu 1%. Oricat de bine ar fi montata pe janta, o anvelopa nu va fi niciodata perfect etansa, intotdeauna vor exista scapari de presiune. Fie din cauza variatiilor de temperatura, fie din cauza variatiilor determinate de deformarile jantei la impactul rotii cu diverse obstacole (borduri, gropi etc.). Specialistii in considera normala o scadere a presiunii in pneu de 0,2 bari, la fiecare trei luni (in cazul in care roata nu a suferit socuri majore). Cu toate acestea, Securitatea Rutiera franceza a constatat cu ingrijorare ca mai mult de jumatate dintre soferi controleaza presiunea cauciucurilor doar de doua ori pe an. Tocmai de aceea, constructorii de automobile au inceput sa includa in lista de dotari senzorii de presiune. Acestia se bazeaza pe semnale radio trimise de patru dispozitive aplicate in interiorul pneurilor si care trimit semnale unui modul central, aflat in compartimentul motorului. In functie de complexitatea dispozitivului, acesta afiseaza in bord fie un semnal de alerta, atunci cand un pneu este dezumflat, fie informatii legate de presiunea fiecarui cauciuc in parte. In 2005, in Statele Unite ale Americii, dupa intrarea in vigoare, a legii „Tread Act”, captatorii de presiune au devenit obligatorii pentru autovehiculele noi, cu o masa totala autorizata mai mica de 4,5 tone. Asa cum sistemul de control al franarii ABS este deja in dotarea standard a majoritatii autoturismelor noi, specialistii considera ca, probabil in scurt timp, si captatorii de presiune a cauciucurilor vor deveni accesorii standard.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea