Stiinta & Tehnologie

#Federatia Romana de Automobilism Sportiv #Sorin Ghisoi #prima masina electrica de raliu #pilot raliu

S-a lansat prima masina electrica de raliu!

Prima masina electrica din Romania special creata pentru curse a fost prezentata la Brasov! aceasta va da startul unei Grupe de Electrice in CNVCD 2019.

Week-end-ul 12-14 octombrie 2018 a adus cu sine pentru pasionatii de motorsport ultima dubla din Campionatul National de Viteza in Coasta Dunlop 2018. Dincolo de socotelile din culise si de ambitiile pentru podiumuri, marea noutate a Trofeului Opel a fost prezentarea in premiera, in fata presei de specialitate, a primului bolid electric construit in Romania, special pentru cursele de viteza. Este vorba despre un VW Golf GTi, la care grupul motopropulsor termic a fost inlocuit  cu o unitate electrica special setata pentru a face ravagii in cursele de Viteza in Coasta, SuperRally si de Circuit. Creata la ideea pilotului Sorin Ghisoi, de catre echipa tehnica a Cox e-Motorsport – coordonata de inginerul francez Marc Areny, prima masina electrica de curse din Romania este sustinuta de Kaufland Romania.

“Kaufland Romania se implica activ in proiecte de responsabilitate sociala, cu beneficii directe asupra comunitatilor. in fiecare an, investim peste 5 milioane de euro in tot ce inseamna proiecte derulate alaturi de ONG-uri. In urma cu 3 ani, ne-am propus sa facem prima retea de statii de incarcare pentru masinile electrice, astfel incat oricine sa poata traversa Romania cu usurinta de la Vest la Est intr-o masina electrica. Obiectivul a fost atins in mai putin de 3 ani, reusind sa finalizam, in parteneriat cu Renovatio, rutele Constanta - Bucuresti - Sibiu - Timisoara - Arad si Bucuresti - Ploiesti - Brasov - Targu Mures - Cluj Napoca - Oradea. Pornind de la acest traseu, am extins numarul statiilor de incarcare, in parcarile magazinelor Kaufland, oferind in momentul de fata peste 60 de statii de incarcare in 23 de locatii. in directa legatura cu acest proiect, suntem alaturi de inimoasa echipa Kaufland e-Rally Team si ne dorim sa ii sustinem si pe viitor”, a declarat Andrei Secretianu, Director Departament Procurari si Evenimente Kaufland Romania.

De ce o masina electrica de curse?

„Pentru mine, povestea  Kaufland e-Rally Team a inceput odata cu intrebarea baietelului meu de 8 ani, care voia sa stie cum o sa arate masinile de curse in viitor. Am stat si m-am gandit o clipa si i-am spus ca neaparat vor fi electrice, mai ales ca acum avem mult mai multe posibilitati si puncte de incarcare gratis in parcarile magazinelor. Are autonomie peste 50 km in regim de concurs, asta inseamna 3-4 urcari la competitiile de viteza in coasta.

Daca vezi o masina ca a noastra pe strada, poate nu remarci diferenta, insa in competitiile de viteza nu ai cum sa nu remarci lipsa zgomotului si a poluarii. Mai suiera anvelopele pe la viraje, dar atat”, a declarat Sorin Ghisoi, campion la Viteza in Coasta.

Platforma tehnica pe baza careia a fost construit acest bolid provine de la un VW Golf GTi. A fost aleasa aceasta solutie „donoare” si nu e-Golf deoarece caroseria si trenul de rulare de la GTi sunt o baza de plecare mult mai buna pentru o masina destinata curselor de automobilism sportiv.

„Scopul nostru este sa proiectam masini electrice de performanta. stiu bine ca Sorin Ghisoi nu vrea doar o masina eco, ci una care sa fie performanta. Sunt convins ca se poate si cred ca deja am dovedit lucrul acesta. Nefiind roman, poate parea ciudat ca sunt mandru de faptul ca in Romania se poate face mult, cu putin. Le multumesc celor care au avut incredere in noi, Kaufland Romania si Cox e-Motorsport si, mai ales, echipei mele formate din specialisti din mai multe tari, cum ar fi Irlanda, UK, Franta, Moldova etc.” a declarat Marc Areny – proiectant EV Romania.

Motorul electric ales de Marc Areny, in setarea actuala, genereaza o putere maxima de 300 CP/1000-10.000 rpm si un cuplu motor de 300 Nm/0-15.000 rpm. Teoretic, motorul poate atinge o turatie maxima de 20.000 rpm, dar eficienta scade prea mult pentru a depasi 18.000 rpm. Viteza maxima este 170 km/h la aproximativ 15.000 rpm iar acceleratia 0-100 km/h se realizeaza in putin peste 6 secunde. Fiind vorba despre o masina de competitie, toate aceste valori pot sa varieze cu cateva procente – in functie de alegerea pneurilor si setarea suspensiei. Un detaliu demn de mentionat este faptul ca bolidul nu beneficiaza de aportul unei cutii de viteze, motorul fiind pe „priza directa”, resursele acestuia ajungand la roti prin intermediul unui diferential. Una dintre imbunatatirile avute in vedere pentru sezonul 2019 este montarea unui diferential cu alunecare limitata.

In urma conversiei termic-electric dar si din masina de strada in masina de competitie, bolidul pilotat de Sorin Ghisoi a ajuns sa cantareasca 1290 kg (cu doar 50 kg mai mult decat GTi-ul donator), avand o distributie a maselor de 780 kg pe puntea fata si de 510 kg pe puntea spate.

Fiind vorba despre un automobil pregatit pentru competitii, motorul beneficiaza de racire cu ulei iar invertorul si bateria de acumulatori sunt racite cu apa.

Bateria de acumulatori de 16 kWh asigura o autonomie in regim de cursa de maxim 50 km si necesita un timp de incarcare de 2-3 ore daca este cuplata la o priza de 6,6 kW. Rotile automobilului sunt cu pneuri slick/ semi-slick sau de ploaie, de 18 inch.

Care este avantajul acestei masini in raport cu un automobil de curse conventional?

Dincolo de aspectele ecologice, automobilul pilotat de Sorin Ghisoi nu necesita cheltuieli de curse, altele decat pneuri si placute de frana. incarcarea bateriilor se face fie la una dintre statiile de incarcare Kaufland, fie cu o baterie de panouri solare. Conform lui Marc Areny, utilizate in regim de curse, bateria ar trebui sa reziste minim cinci ani (perioada dupa care eficienta ar trebui sa ajunga la 80%) iar motorul ar trebui sa reziste 20 de ani!

Desi a participat pana in prezent ca deschizator de drum la trei etape de raliu si sapte de Viteza in Coasta, bolidul electric pilotat de Sorin Ghisoi a fost prezentat oficial presei de specialitate odata cu etapa finala a omologarii pentru cursele de Viteza in Coasta, SuperRally si de Circuit, in ajunul dublei finale a CNVCD 2018, Trofeul Opel, organizat de Mihai Leu la Brasov. Dublul campion roman de box si raliu a declarat: „Ma bucur foarte mult ca avem aproape 100 de inscrisi la start in aceasta ultima etapa a Campionatului National de Viteza in Coasta Dunlop 2018, pentru ca eu cred ca intotdeauna concurenta duce la progres. Sigur, masinile electrice inseamna viitorul si chiar cred ca sunt foarte performante. Le urez mult succes celor care au avut aceasta idee si ne vedem in competitii!” a incheiat campionul.

Urmare a bunei primiri a primei masini electrice de curse din Romania, dar si ca un demers firesc in vederea alinierii motorsportului autohton la tendintele internationale, Federatia Romana de Automobilism Sportiv a luat decizia de a infiinta o clasa de masini electrice in editia viitoare de Coasta.

„FRAS felicita acest proiect, a raspuns cu "DA" categoric pentru sprijinirea lui si crede cu convingere ca este unul de viitor, chiar daca mie, pesonal, mirosul de benzina si zgomotul specific imi cam lipsesc... Dar ramane totusi zgomotul de cauciucuri. Dupa cum stiti, avem de multi ani masini electrice in toate campionatele  de motorsport la nivel mondial si salutam cu drag initiativa echipei Kaufland e-Rally Team.  In premiera, iata, anuntam introducerea unei noi clase de competitie, pe cea electrica. incepand cu anul viitor, vom vorbi asadar de mai multi bolizi electrici alinati la start. Eu ma bucur ca Sorin Ghisoi a fost deschizator de drum, pentru ca il stiu de cand era mic; este un pilot ambitios, un bun mecanic si un perfectionist” a declarat Daniel Ungur - VP FRAS. 

„Prin promotorii acestui proiect, iata ca Federatia Romana de Automobilism Sportiv pastreaza trendul international de a introduce in campionatele noastre nationale masini cu propulsie electrica. Ne aflam in faza finala de omologare a masinii conduse de Sorin Ghisoi si speram ca la anul vom avea mai multe masini electrice in competitie. Noi sprijinim astfel de proiecte, atata timp cat normele si masurile de securitate sunt indeplinite.” a declarat Ioan Badiu - Director Sportiv FRAS

Echipa Kaufland e-Rally Team, care a demarat proiectul de conversie a motorului termic in unul electric in urma cu doar cateva luni, a primit din partea FRAS „Premiul Pentru Inovatie”, in semn de sustinere si incurajare pentru activitatea competitionala de anul viitor, dar si pentru curajul de a crea un precedent in motosportul romanesc.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea