Stiinta & Tehnologie

#personalitati #industria auto #masina

Personalitati care au schimbat fata industriei auto (Partea a III-a)

Sunt oameni fara de care industria auto nu ar mai fi fost aceeasi. Sunt oameni care au scris istorie prin daruirea, tenacitatea, inteligenta si spiritul vizionar pe care le-au impartasit omenirii intregi. Pasiunea acestora a lasat urme pentru care le vom fi recunoascatori noi, muritorii de rand.

Numele lor au ramas, invariabil, direct legate de marile case auto din prezent. De aceea, nu trebuie sa ratam nicio ocazie in a le raspandi munca si creatia. In parti, am trecut in revista personalitati precum Ferdinand Porsche, August Horch, Karl Friedrich Rapp, Gustav Otto, Franz-Josef Popp si Camillo Castiglioni, Adam Opel, si Giovanni Agnelli.

Karl , copil orfan de tata la frageda varsta de doi ani, a infiintat in anul 1871, alaturi de cu August Ritter,  prima sa companie in Mannheim. In momentul in care Ritter s-a dovedit a fi un partener indoielnic, Karl Benz i-a oferit zestrea sotiei sale, Bertha Ringer, pentru a iesi din afacere si a condus singur compania.

Sotia sa, Bertha Benz, a jucat un rol important in succesul noii sale companii, fiind prima persoana care a condus un automobil pe distanta lunga, devenind astfel si prima femeie sofer din istorie. Karl si Bertha Benz au avut cinci copii.

Benz a infiintat Benz & Co. in 1883 la Mannheim pentru a produce motoare industriale. In cadrul acestei companii a inventat si brevetat mai multe motoare in doi timpi. Ulterior, a aflat ca Gottlieb Daimler lucra la un vehicul pe patru roti, informatie ce l-a motivat pe Karl sa lucreze la proprul lui automobil, "motorwagen", cu un motor in patru timpi.

Intre 1885 si 1887 au fost produse trei versiuni ale autovehiculului cu trei roti, modelul nr. 3, caracterizat de rotile cu spite din lemn, fiind condus de Bertha Benz in prima calatorie lunga cu automobilul, in anul 1888. La data de 29 ianuarie 1886, i-a fost acordat brevetul de inventie pentru acest vehicul (DRP 37435), iar in iulie a prezentat primul automobil care functiona pe baza de gazolina.

In anul 1903, Benz s-a retras din Benz & Co., dar a ramas membru al consiliului de administratie pana la moartea sa. Firmele Benz si Daimler au fuzionat formand Daimler-Benz in 1926. Din acel moment, automobilele companiei au fost denumite Mercedes-Benz.

Wilhelm Maybach s-a nascut pe 9 februarie 1846 in Heilbronn, la varsta de zece ani devenind orfan. La scoala Reutlingen Bruderhaus, Maybach l-a cunoscut pe Gottlieb Daimler in anul 1865, iar cei doi au devenit tovarasi de nedespartit. Pentru Daimler, Maybach a ramas un prieten apropiat pana la moartea sa in 1900.

In 1883 a realizat primul motor orizontal, urmat apoi de motorul- cu cilindru vertical fix, adaptat special pentru a putea fi montat intr-un vehicul. In 1885, noul motor a fost instalat mai initial pe masina de mers din lemn si, un an mai tarziu, intr-o caleasca.

Apoi, Maybach a realizat automobilul cu roti din otel. Acelasi autovehicul a oferit ocazia introducerii transmisiei cu roti dintate in ingineria automobilistica. In toamna lui 1892 a primit sprijin financiar din partea lui Daimler, ajutor in urma caruia au fost realizate proiecte importante precum carburatorul cu jicloare, motorul Phoenix si imbunatatirea elementelor sistemului de transmisie prin curea.

Au urmat apoi adiatorul tubular cu ventilator, iar mai tarziu radiatorul in forma de fagure. Acest „Roi des constructeurs”, cum l-au numit francezii, a mers dintr-o realizare tehnica in alta, realizand primul motor auto cu patru cilindri si apoi, in 1898-1899, o intreaga generatie de motoare, cele cinci modele dezvoltand intre 6 si 23 CP. Gottlieb Daimler, nascut la data de 17 martie 1834 la Schorndorf, Wurtemberg la circa 30 km de Stuttgart, a construit prima motocicleta si a imbunatatit numeroase motoare.

In 1872 devine director tehnic la firma constructoare de motoare cu gaz de iluminat (gazogen) Deutz, condusa de Nikolaus Otto. Il angajeaza pe Maybach. Impreuna cu acesta Daimler pleaca de la firma Deutz, pentru ca in 1882 sa deschida un atelier la Cannstatt, unde perfectioneaza motorul in patru timpi proiectat de Beau de Rochas, montand pe volant niste palete pentru racirea motorului.

In 1885 ei construiesc prima motocicleta din lemn, iar in 1889 un triciclu cu motor, pe care a montat primul carburator dotat cu jicloare pentru alimentarea cu benzina, si, in acelasi an, primul motor cu doi cilindri in V, pe care l-a prezentat la Expozitia Universala de la Paris. In 1890 ia nastere la Cannstatt compania Daimler-Motoren-Gesellschaft iar in 1899 apare primul automobil care avea sa poarta celebrul nume Mercedes.

Cititi mai multe pe Auto.ro      

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea