Stiinta & Tehnologie

Noile tendinte in moda automobilului

Detroit, asaltat de concepte, eleganta si tehnologie. Un salon al surprizelor, al conceptelor ce tind sa depaseasca numarul modelelor de serie si al confirmarilor, probabil cele mai putin spectaculoase, dar extrem de dorite de public. Asa ar putea fi caracterizat Salonul Auto de la Detroit , dupa ce zilele dezvaluirilor, conferintelor de presa si lansarilor s-au incheiat, in asteptarea publicului. Combo Center, ansamblul expozitional construit special pentru NAIAS in capitala automobilului, a demonstrat si anul acesta, sau poate mai bine decat in 2007, ca merita sa fie locul in care sunt anuntate tendintele industriei mondiale auto pentru urmatorii ani. Un fel de Milano al modei internationale. Probabil ca numarul mare de concepte, peste 50, cele mai multe expuse la vreun salon auto, ar fi suficient pentru a argumenta aceasta idee. Insa, daca intram in detaliu, putem observa ca fiecare producator a incercat sa-si anunte evolutia, generand practic un val urias de inovatii ale masinii celui de-al doilea deceniu al secolului 21. O privire de ansamblu ar putea sa sublinieze si cele trei linii puternic conturate in materie de trend automobilistic: Prima: stilul automobilului este pe punctul de a suferi transformari radicale, cu accente pe eleganta si rafinament intalnite doar prin anii ’60-’70, in epoca expansiunilor economice. Euforia ce i-a cuprins pe producatori, si in special pe americani, in a-si transforma vehiculele in minilocuinte luxoase ar putea fi si o riposta la atacul modelelor low-cost venite dinspre zona orientala a planetei, prefigurand o polarizare a autoturismelor - foarte ieftine si foarte scumpe. A doua: masinile devin din ce in ce mai mari, indiferent de clasa din care parte, motoarele devin din ce in ce mai puternice si eficiente, indiferent de cilindreea lor. A treia: ecologia si-a spus cuvantul (a se citi criza petrolului - pretul benzinei - disperarea americanilor), astfel ca dieselul - o substanta ce parea sa fie condamnata pe vecie in SUA sa fie utilizata doar de camioane - este primit peste Ocean cu o atitudine stupid de fireasca, masinile hybrid apar precum ciupercile dupa ploaie, dupa ce Toyota Prius a fost singurul astfel de vehicul vandut in lume timp de vreo 10 ani, iar combustibilii biologici se afla pe buzele tuturor, sugerand de pe acum o agresiva reorientare a agricultorilor spre productia de biocarburanti. Coupe-uri si crossovere pe banda Cat despre conceptele propriu-zise, Detroit se poate lauda cu unele dintre cele mai avansate proiecte ale industriei, si exemplele nu au sa ilustreze suficient realitatea. Coupé, despre care s-a spus ca ar fi cel mai „hot“ Cadillac produs vreodata (pentru ca are cel mai „italian“ design), anunta schimbari majore la GM si introduce motorul diesel, in paralel cu V8-ul de pe Corvette. Chrysler ecoVoyager este exemplul perfect al familialei viitorului, un minivan/crossover echipat cu motor fuel-cell, fiind in acelasi timp un vehicul stilat. Ford Explorer, avanpremiera modelului de serie, aduce o schimbare radicala pentru unul dintre cele mai indragite SUV-uri americane: trecerea la caroseria autoportanta cu o evolutie substantiala a designului si confortului. Acelasi lucru se poate spune si despre F 150, intr-un fel versiunea pick-up a lui Explorer. Super-sportiva Honda CR-Z reinvie spiritul batranului CRX si atrage atentia ca Honda nu a uitat sa construiasca masini exotice, fiind, probabil, cel mai bun raspuns pentru ceilalti producatori niponi. Hummer HX ne arata ca monstrul de altadata poate fi si uman, aceasta varianta de dimensiuni comparabile cu ale lui Jeep Wrangler dovedind ca GM nu renunta deocamdata la aceasta marca. In plus, inovatiile tehnice, cu subansamble demontabile si reconfigurabile, ne pun pe ganduri in privinta viitorului SUV/off-roader. Land Rover , conceput de Ford si, aproape cert, transformat in model de serie de indienii de la Tata, aduce in al treisprezecelea ceas un suflu si necesar in designul acestei conservatoare marci. Lincoln MKT este sunetul de trompeta al prafuitei marci detinute de Ford, pregatita sa renasca si sa redefineasca notiunea de automobil de lux. Specialistii au fost unanimi in a numi acest concept drept unul dintre cele mai impresionante de la Detroit. Toyota Venza si Toyota A-Bat demonstreaza si ele ca japonezii nu fac doar masini fiabile, ci pot desena spectaculos, Venza combinand armonios un wagon cu un MPV, iar A-Bat fiind vehiculul multifunctional , hybrid si atragator. Cititi continuarea in Saptamana Financiara

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea