Stiinta & Tehnologie

Mazda BT-50 invinge Carpatii

Mazda BT-50 este in adevaratul sens al cuvantului un pick-up traditional. O masina care combina atat confortul la rularea prin marile metropole, cat si escaladarea muntilor. Test-ul din aceasta saptamana a fost unul cu totul deosebit deoarece am avut ocazia sa vedem cu adevarat ce inseamna un pick-up modern la munca. Echipa a fost formata din patru persoane si directia luata ne-A indreptaT direct spre munti. Prima iesire de pe sprafata carosabilului s-a intamplat in satul Moroieni judetul Dambovita. Aici am testat capacitatea masinii de a traversa suprafete foarte dificile de noroi. Chiar daca noul BT-50 este o masina capabila chiar si cu transmisia pe puntea spate, aici, in Dambovita, a trebuie sa cuplam reductorul in pozitia 4L. Noroaiele adanci acoperite de iarba au inselat vigilenta noastra si masina a fost supusa la testul suprem. Cu reductorul cuplat in rapoartele de demultiplicare mici, Mazda BT-50 si-a facut pe deplin datoria. Garda la sol de peste 200 mm a favorizat o mai buna capacitate de trecere, insa nu trebuie sa uitam ca inginerii Mazda au blindat masina pe parte inferioara cu multe scuturi care si-au dovedit eficienta. Cutia de transfer si angrenajul axului cardanic sunt protejate de eventualele atingeri cu solul. Singurul lucru care ne face sa ne controlam iesirile off-road de tipul extrem, este faptul ca difrentialul spate nu este protejat. Insa aceasta este o problemea mai veche a masinilor cu puntea rigida spate. Chiar si asa, BT-50 s-a descurcat fara probleme, iar conceptia puntii spate cu ax rigid si arcuri parabolice este rudimentara dar extrem de eficienta. Puntea fata este moderna si acest lcru se observa cand se trece peste limitatoarele de viteza din orase. Pentru a avea un confort mai mare, recomandam ca aproape in orice incursiune in afara orasului sa luati in bena si doi saci de ciment. Greutatea mica pe puntea spate face ca masina sa aiba un caracter predominant utilitar si aceasta nu este o senzatie prea placuta cand se ruleaza pe distante mai mari de 500 km. MOTOR Mazda BT-50 este echipata doar cu un singur propusor diesel care are o cilindree de 2.5 litri. Acest are patru cilindri in linie amplasati longitudinal care dezvolta o putere maxima de 143 CP la o turatie de 3.500 rpm. Aceasta poate parea putin insa adevarul este acela ca acest propulsor se simte cel mai bine in plaja de turatii de pana in 3.000 rpm. Momentul motor de 330 Nm este disponibil incepand cu 1.800 rpm, si favorizeaza un condus off-road desavarsit. Ca performante pe sosea Mazda BT-50 are o viteza de croaziera de 130 km/h cand turatia nu depaseste 2.500 rpm in treapta a cincea. Viteza maxima este de 170 km/h insa si turatia ajunge in dreptul valorii de 3.500 rpm, viteza care insa nu este caracteristica principala in acest segment. Consumul de motorina s-a situat la un nivel foarte bun de aproximativ 9 litri pentru 100 de km parcursi. Nu trebuie uitat ca fiecare 100 de km din acest test au fost parcursi aproape la limita. TRANSMISIE Cutia de viteze manuala cu cinci rapoarte este de-a dreptul mecanica, adica rigida si aparent nu foarte usor de utilizat. Aceasta caracteristica nu este un dezavantaj deoarece aceasta calsa de masini este caracterizata de eficienta si nu confort. Retrogradarea treptelor 5-4 este imprecisa si trebuie putin fortata timoneria. Nissan-ul Navara are o transmisie mai buna si are si 6 rapoarte. Cutia de transfer este clasica si in aceelasi timp rudimentara. Rezultatul este o eficienta in teren accidentat foarte mare. Pentru a arata ca este totusi o masina off-road veritabila, Mazda nu a mai rezolvat amortizarea vibratiilor schimbatorului cutiei de transfer, iar cand piciorul soferului atinge aceasta maneta este instantaneu avertizat de turatia reala a motorului. CONCURENTA Cel mai mare concurent al masinii japoneze BT-50 este tot o masina japoneza, respectiv Nissan-ul Navara. Aceasta este mai rafinata, are o putere maxima mai mare si este favorizata si de un design al caroseriei mai personalizat. Mazda are de partea sa o tehnica clasica care se dovedeste foarte buna pe teren accidentat. Ford-ul Ranger este fratiorul Mazdei, si este identic cu BT-50 in afara de elementele de design. Mazda BT-50 este oferita in schimbul unui pret care pleaca de la 17.196 euro cu toate taxele, insa varianta testata Double Cab in versiunea de echipare TE costa 26.002 euro. Chiar si asa, masina are dotari aproape complete precum aerul conditionat, geamurile electrice sau diferentialul spate blocabil. Pentru ceva bani in plus se merita echiparea sa si cu instalatia de sunet cu MP3 si proiectoarele de ceata. Pretul masinii este corect si reprezinta in acest moment una din cele mai bune solutii pentru micii intreprinzatiori, sau pentru cei care vor sa-si inlocuiasca vechea Dacia Papuc.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea