Stiinta & Tehnologie

Magnet pentru investitii

Valoarea investitiilor din industria auto in Europa Centrala si de Est va ajunge pina in 2013 la sase miliarde de dolari, iar Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia vor atrage cea mai mare parte a sumelor, se arata intr-un studiu realizat de PricewaterhouseCoopers ( PwC ). Ca urmare a presiunii ridicate a controlului costurilor si a extinderii Uniunii Europene, care a deschis drumul spre locatii noi de investitii mai ieftine, din ce in ce mai multi producatori de masini si de furnizori de componente auto au ales sa-si relocheze activitatile in zona de est a Europei, se precizeaza in studiul PwC, denumit Productia auto in Europa Centrala si de Est. „Cercetarile noastre arata ca in urmatorii cinci ani vor fi transferate in Europa Centrala si de Est investitii in industria auto de aproximativ sase miliarde de dolari. Principalii beneficiari ai acestor proiecte vor fi Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia“, apreciaza autorii analizei. Potrivit PwC, producatorii de automobile si cei de componente auto din Europa de Vest se confrunta cu stagnarea vinzarilor, cu o crestere a preturilor materiilor prime si cu o competitie accentuata din partea producatorilor din Asia. Din acest motiv, nu este surprinzator faptul ca acestia exploreaza fiecare oportunitate pentru a reduce costurile si, atrasi de forta de munca ieftina, foarte multi dintre liderii industriei s-au mutat in state din Europa Centrala si de Est. Investitii masive Autorii studiului arata ca, in perioada 1991-2006, companiile din domeniul auto au investit in regiune 20 de miliarde de dolari, fapt ce a dus la cresterea cotei pe piata la nivel international de la mai putin de 5% la 6,8%. Datele PwC arata ca, desi cererea globala de masini noi a crescut cu 6% intre 2000 si 2005, cea mai mare crestere a avut loc pe pietele emergente din Asia-Pacific, Orientul Mijlociu si America Latina, in timp ce in tarile dezvoltate cererea a stagnat. Aceeasi situatie a fost remarcata si in 2006, cind vinzarile de masini noi din Uniunea Europeana au crescut cu 0,7%, in timp ce vinzarile in Statele Unite ale Americii au scazut cu 3%, din cauza majorarii preturilor la carburanti si la materii prime. Cererea de automobile va continua sa se reduca atit in Statele Unite, cit si in Europa de Vest, pe fondul scaderii ritmului de crestere a produsului intern brut, spun reprezentantii PwC. Interesul pentru Craiova Studiul mentioneaza ca mai multi producatori auto, printre care Suzuki, Volkswagen, Renault, Opel, Audi, Fiat, Toyota, Peugeot sau Citroën, precum si peste 300 de furnizori de componente auto si-au mutat capacitatile in Europa Centrala si de Est. Printre furnizori se numara Bosch, Delphi , Faurecia, Johnson Controls si Magna. Analistii companiei de consultanta amintesc, in acest context, interesul grupurilor Ford, General Motors, Renault-Nissan, Cherry si Tata de preluare a uzinei Daewoo Craiova, detinuta de statul roman. „Potrivit datelor Asociatiei Europene a Furnizorilor de Componente Auto, 33% dintre companiile de profil din Europa de Est au facilitati de productie in regiune. Acest fapt a dus la cresterea cotei de piata a regiunii in exportul global de componente auto“, afirma autorii studiului. In 2004, Ungaria si Polonia detineau fiecare cite 3% din exportul global de componente auto, Cehia avea 2%, Slovacia – 1%, iar Romania – 0,5%. Costul relocarii PwC prognozeaza ca tendinta de crestere a cotei de piata va continua, iar cercetarile arata ca producatorii de masini vor investi in Europa Centrala si de Est trei miliarde de dolari in urmatorii cinci ani, ceea ce va duce la majorarea cotei de piata a regiunii la peste 8%. Astfel, capacitatea de productie din statele din regiune va creste de la 3,2 milioane la 4,2 milioane de masini. Autorii studiului apreciaza insa ca firmele care doresc sa-si mute capacitatile de productie in Europa Centrala si de Est trebuie sa calculeze foarte atent costurile relocarii, pentru a nu fi mai mari decit economiile realizate prin mutarea pe alte piete. De asemenea, producatorii trebuie sa tina cont de faptul ca, in regiunea Europei Centrale si de Est, productivitatea muncii este mai redusa decit in SUA sau in vestul Europei.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea