Stiinta & Tehnologie

Fabia nu se descurca la crash-test

Skoda nu are prea multe motive de mandrie dupa ce noul sau mini, Fabia, a scos un rezultat mai degraba modest la crash-testele EuroNCAP, obtinand doar patru stele la protectia soferului si pasagerului din fata, trei stele pentru protectia copilului aflat in spate, pe scaun ISOFIX, si doua stele la protectia pietonilor. Situatia este cu atat mai proasta pentru constructorul ceh cu cat principalii competitori din aceeasi clasa, Peugeot 207 , Fiat Punto, Toyota Yaris sau Opel Corsa, se pot lauda cu cinci stele la protectia soferului si pasagerului din fata, si rezultate mai bune sau cel putin egale la celelalte categorii. Cum interesul automobilistilor pentru siguranta oferita de masina in caz de accident este in continua crestere, un asemenea rezultat aduce o serioasa problema de imagine si are efect imediat asupra vanzarilor. Impactul este cu atat mai mare cu cat testele au fost facute de EuroNCAP, organizatie independenta sustinuta de Comisia Europeana si de cinci guverne ale unor tari puternic industrializate de pe Batranul Continent. Prezentam in continuare detalii despre felul in care s-au comportat la teste Peugeot 207, Toyota Yaris, Fiat Punto si Skoda Fabia , cu precizarea ca toate aceste modele sunt incluse de EuroNCAP in categoria supermini. Noua Skoda Fabia, tot patru stele, ca modelul din 2000 In ciuda imbunatatirilor aduse sistemelor de protectie pasiva, Fabia n-a reusit sa “sara” decat de la 26 de puncte, cate obtinea in 2000 primul model, la 32 de puncte, insuficiente pentru a obtine cinci stele. Tabla masinii s-a comportat bine la impactul frontal, dar plansa de bord s-a deformat, riscand sa raneasca picioarele soferului si pasagerului. La impactul lateral, usa a luat-o din loc, iar Fabia a mai pierdut un punct. Protectia oferita pietonilor de catre bara a fost buna, dar tabla capotei risca sa accidenteze grav un trecator lovit de masina. Culmea, in materie de protectie a copilului, Fabia a fost depunctata din cauza unei facilitati oferite pentru a spori siguranta. Automobilul are un comutator cu care se poate debransa airbagul pasagerului din fata, pentru a se putea monta pe locul respectiv un scaun pentru copii pozitionat spre directia de mers a masinii. Cum insa soferul nu primeste informatii clare pe bord, din care sa reiasa daca airbagul este cuplat sau nu, apar riscuri grave pentru copiii instalati intr-un astfel de scaun. Peugeot 207, scor excelent si la protectia copiilor Desi este un model cu peste un an mai vechi decat Skoda Fabia, Peugeot 207 se poate lauda cu rezultate net superioare la toate testele EuroNCAP: cinci stele la protectia soferului si pasagerului din fata, patru stele la protectia copilului aflat in spate, pe scaun ISOFIX, si trei stele la protectia pietonilor loviti frontal. Singura problema aparuta la testul de impact frontal a fost deformarea unor componente ale bordului, care ii puteau produce rani soferului la genunchi si coapsa. Protectia pentru copii este excelenta, dar prezenta sistemelor de prindere ISOFIX pe bancheta din spate nu este suficient de bine marcata. Protectia oferita pietonilor de catre bara din fata indeplineste complet cerintele EuroNCAP. Fiat Punto, cinci stele luate la limita Desi a reusit sa-si adjudece mult doritele cinci stele la protectia soferului si a pasagerului de pe “locul mortului”, Fiat Punto a facut-o “la mustata”, avand probleme la testul de impact lateral: airbagul cortina s-a agatat de stalpul lateral al masinii. In schimb, la impactul frontal, masina s-a comportat excelent, intampinand doar o problema minora legata de posibila lovire a genunchiului soferului. Ca si in cazul lui Peugeot 207, Fiat Punto a fost depunctat din cauza faptului ca prinderile pentru sistemul ISOFIX nu sunt bine indicate, existand riscul montarii incorecte a scaunului pentru copii. Toyota Yaris, nivel maxim de siguranta atins la a doua generatie Daca modelul 2000 al miniului de la Toyota a obtinut doar patru stele, versiunea 2005, concurentul direct al noului model Fabia, si-a adjudecat cu succes cele cinci stele EuroNCAP. Yaris a reusit chiar performanta de a nu crea nici un fel de probleme pentru picioarele soferului la impactul frontal, gratie airbagului pentru genunchi. In schimb, rezultatele la protectia copilului plasat in spate, in scaun special, si respectiv la protectia pietonilor nu sunt foarte grozave (trei si doua stele). La fel ca si in cazurile Peugeot-ului 207 si Fiatului Punto, sistemul ISOFIX de pe bancheta din spate nu este suficient de bine evidentiat. Punctajul EuroNCAP este obtinut in urma scorurilor reusite la trei teste: impact frontal, impact lateral si testul stalpului. * Testul de impact frontal, cel mai important, se realizeaza prin lovirea unui obstacol deformabil la viteza de 64 de kilometri la ora (40 de mile pe ora). Se simuleaza in acest fel un impact tipic masina-masina. * Testul de impact lateral implica lovirea masinii de catre un obiect mobil deformabil, simuland o ciocnire tipica intr-o intersectie . Se realizeaza la 50 de kilometri la ora (30 de mile la ora). Testul stalpului se face prin lovirea laterala a masinii de un stalp rigid, la viteza de 29 de kilometri la ora (18 mile pe ora), si urmareste in primul rand verificarea protectiei oferite capului ocupantilor masinii. Buna functionare a airbagurilor laterale este vitala pentru obtinerea unui punctaj bun. Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea