Stiinta & Tehnologie

#how to #motor #ger #masina

Cum sa pornesti masina pe ger

Iarna aceasta a venit de hac multora dintre noi, mai ales soferilor care si-au inceput diminetile cu deszapezitul masinilor, dupa care cu incercarile de a le porni. O modalitate de a te asigura ca vei supravietui conditiilor meteorologice extreme, este posibilitatea de a porni automobilul cu usurinta.

In urmatoarele randuri o sa explicam de ce pornesc masinile mai greu (sau de ce nu pornesc deloc) atunci cand temperatura de afara este "pe minus", dar si cateva sugestii care te vor ajuta atunci cand gerul pune stapanire pe masina ta.

Cum afecteaza gerul masina ta?

1. Benzina, ca oricare alt lichid, se evapora mai greu cand este frig (benzina trebuie evaporata pentru a putea arde). Cand temperatura se raceste, benzina se evapora mai greu, asa ca ii ia mai mult timp pana ajunge la procesul de ardere.

2. Uleiul se ingroasa la temperaturi scazute, motiv pentru care creste frictiunea si ingreuneaza treaba starterului de a porni motorul. Atunci cand incerci sa pornesti un motor rece, rotirea de face mult mai greu prin uleiul inchegat, iar pornirea intarzie sa apara.

3. Si bateriile au problemele lor cand vine vorba de temperaturi scauzte. O baterie este o “conserva” plina cu substante chimice care produc electroni. Reactiile chimice din interiorul bateriei se produc mai greu pe frig, drept urmare cantitatea de electroni produsa este mult mai mica. Temperatura scazuta incetineste reactia chimica din bateria masinii, reducandu-i astfel randamentul. Randamentul optim al unei baterii este undeva pe la 25 grade celsius.

Ce poti face

In primul rand consultam manualul autovehiculului unde trebuie sa fie specificat tipul de ulei  folosit. Unii producatori auto specifica chiar si marca, altii nu. Contrar parerii generale despre manualele de utilizare si specificatiile producatorilor, este indicat sa se respecte aceste recomandari. In manual vei observa ca uleiul recomandat pe timp de iarna are variatia de vascozitate mai mica, ceea ce inseamna ca nu se va ingrosa foarte mult la temperaturi joase.

Cel mai important lucru, atunci cand te pregatesti sa pornesti masina pe o vreme friguroasa, este sa nu inunzi motorul sau sa strici bateria. Bineinteles ca nimeni nu are in plan asta cand incearca pornirea unui autovehicul la -15 grade celsius, dar din pacate se intampla ci celor buni.

Motorul rece are nevoie de ceva mai mult convustibil ca de obicei, dar nu prea mult – aici apare “inecul” motorului. Bagati cheia in contact si incercati sa porniti masina. Daca nu porneste in cinci secunde, opriti-va si asteptati un minut, dupa care incercati din nou. Daca autovehiculul tau nu este pe injectie, atunci ar trebui sa apesi pedala de acceleratie odata sau de doua ori inaite sa rasucesti cheia.

Asigura-te ca bateria masinii tale este noua sau incarcata la maxim. O baterie veche, slaba, nu are puterea necesara sa porneasca o masina pe ger .

In caz ca porneste, las-o cateva minute inainte sa pornesti la drum. Uleiul are nevoie sa se incalzeasca sis a se subtieze, iar daca masina este pusa in miscare imediat dupa pornire, motorul risca sa se strice.

Un alt lucru pe care trebuie sa-l faci in cazul in care autovehiculul a pornit, este sa dezgheti geamurile. Pune setarea de dezghet pe medium (nu maxim) si asteapta pana se dezgheaza complet toate geamurile.

 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea