Stiinta & Tehnologie

Cu cit urca aderarea contractele de leasing

Inca din prima zi de aderare, domeniul auto a resimtit din plin efectele integrarii. Cumparatorii de masini in leasing vor plati, pe linga dobinda aferenta contractului, si TVA pentru aceasta, precum si taxele locale. Efectul: un plus de citeva sute de euro. Masura este impusa de una dintre directivele UE si se aplica tuturor contractelor de leasing incheiate dupa 1 ianuarie 2007. Singurii care vor scapa cu aceiasi bani vor fi cei ale caror contracte au fost semnate anul trecut. „In cazul contractelor de leasing incheiate anterior datei de 1 ianuarie 2007 si care se deruleaza dupa data aderarii, dobinzile aferente ratelor scadente nu se cuprind in baza de impozitare a taxei“, a spus Ana Maria Notingher, Senior Manager in cadrul KPMG. Astfel, spre deosebire de situatia din anii trecuti, cota de 19% a TVA se va aplica si pe dobinda perceputa in prezent la un contract de leasing. „Din aceasta masura rezulta o scumpire medie de 400 de euro pe an, pentru o masina in valoare de 20.000 de euro, la un contract pe o durata de cinci ani“, a spus Cristian Mateescu, consilier la Asociatia de Leasing Bancar. In opinia lui Mateescu, societatile de leasing vor trebui sa gaseasca solutii de refacturare care sa compenseze acest efect pentru a preintimpina concurenta facuta de bancile care acorda credite cu aceeasi destinatie. Scumpiri de la 0,6 la 3% Noul Cod fiscal, potrivit caruia taxa pe valoarea adaugata va fi aplicata de anul acesta si la dobinda contractelor de leasing, nu doar la principal, va scumpi finantarile cu un minimum de 0,6% si pina la trei puncte procentuale. „In medie, pentru persoanele fizice este vorba despre o scumpire a finantarii in leasing pe ansamblul contractului de maximum 3%“, a declarat presedintele UniCredit Leasing Corporation, Septimiu Postelnicu. Clientii platesc impozitele locale De la 1 ianuarie 2007, potrivit modificarilor aduse de Codul fiscal, la leasingul financiar, impozitul pe proprietate atit in cazul caselor si al terenurilor, cit si al autoturismelor nu se mai plateste de catre societatea de leasing, ci de catre utilizator. Spre deosebire de case si de terenuri , pentru autoturisme este nevoie de documente suplimentare din care sa reiasa datele tehnice pe baza carora este calculat impozitul. „Ministerul Finantelor Publice a emis un ordin prin care se stipuleaza ca persoanele fizice trebuie sa plateasca impozitele locale aferente noilor contracte de leasing si sa se prezinte la administratiile financiare teritoriale cu contractul de leasing si copia dupa talonul autoturismului. Numai in Bucuresti exista circa 600.000 de titulari de contracte de leasing care trebuie sa-si plateasca impozitele respective pina la sfirsitul lunii ianuarie“, a spus Postelnicu. Taxa pentru non-UE Potrivit presedintelui UniCredit Leasing Corporation, o data cu alinierea legislatiei vamale la cerintele europene, taxa vamala pentru autovehiculele din spatiul noneuropean nu se mai aplica la valoarea reziduala a masinii, ci la valoarea integrala. „Spre exemplu, pentru o masina din spatiul asiatic, taxa vamala este de 10%, care se va aplica la pretul de intrare a autovehiculului. Or, aceasta prevedere din Codul vamal diminueaza avantajele leasingului ca produs de finantare“, a spus Postelnicu. „Companiile de leasing vor accepta pe viitor doar bunuri indigenizate pentru finantare si vor achizitiona in principal masini pe plan local“, a adaugat oficialul UniCredit. El a precizat ca leasingul cross-border va disparea din portofoliul companiilor, pentru ca acest produs isi pierde din importanta o data cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Contractele de leasing cross-border incheiate de societatile de leasing se pastreaza pina la finalizarea acestora, insa regimul vamal se va aplica conform legislatiei in vigoare la momentul incheierii contractului. Exemple de oferte Pentru un Renault Clio de 1,4 litri si 90 de cai-putere, al carui pret CIP este de 11.980 de euro, Renault Credit International percepe o dobinda de 10,9% pe an. Inainte de 1 ianuarie, in exact aceleasi conditii, ratelor anuale li se adauga 220 de euro din dobinda, incepind cu acest an aplicarea TVA de 19% pe 10,9% a condus la majorarea sumei la 260,95 euro pe an. Acest lucru inseamna o crestere de 2,07% a contractului de leasing pe toata perioada de creditare. Daca luam cazul unui Peugeot 407 de 1,8 litri si 15.817 euro CIP, cu o dobinda de exemplu de 9,94%, atunci rata dobinzii inainte de 2007 se situa la 314,4 euro pe an, in timp ce in prezent se cifreaza la 374,2 euro anual. Astfel, contractul devine in cinci ani mai scump cu aproape 300 de euro, adica cu 1,88% mai mult decit costa inainte. In cazul unui Volvo V50 , de 2,4 litri si 140 de cai-putere, a carui valoare este de 20.000 de euro, inainte de 2007 se platea, in afara ratei lunare, un plus de 400 de euro pe an provenit dintr-o dobinda anuala de 10%, de exemplu. De la 1 ianuarie insa, suma creste la 476 de euro anual, pentru ca dupa aplicarea TVA pe dobinda de 10% acest indicator a ajuns la 11,9%, ceea ce corespunde unei majorari de 1,9% a contractului de leasing pe ansamblul unei perioade de finantare de cinci ani. Viitorul apartine echipamentelor Asociatiile de leasing se asteapta ca romanii sa renunte treptat la a-si mai achizitiona autoturisme in leasing. Masinile genereaza inca cea mai mare parte din veniturile societatilor. Presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania, Bogdan Apahidean, estimeaza ca ponderea autovehiculelor in structura portofoliilor societatilor de leasing va scadea treptat, pina la 70-80%. In schimb, finantarile pentru achizitia de echipamente industriale vor cistiga tot mai mult teren si vor ajunge sa detina o pondere de circa 20% din valoarea pietei de profil. In 2006, piata leasingului ar putea atinge pragul de trei miliarde de euro. „Avind in vedere ca in prima jumatate a anului trecut valoarea contractelor pe total piata a depasit 1,5 miliarde de euro si ca, de obicei, a doua parte a anului este mai favorabila, putem aprecia ca piata de leasing va ajunge sau chiar va depasi trei miliarde de euro in 2006“, a spus Apahidean. Cu leasingul in topurile europene Trei societati de leasing din Romania figurau anul trecut in topul 100 al companiilor europene de profil. Clasamentul a fost realizat in functie de valoarea totala a contractelor noi, potrivit raportului Leaseurope, Federatia Europeana a Asociatiilor Companiilor de Leasing. Prima companie romaneasca prezenta in top este BCR Leasing, care ocupa in 2006 pozitia 63, cu o valoare a contractelor de 234,3 milioane de euro, aceasta fiind urmata de Tiriac Leasing, care s-a clasat pe locul 82 cu contracte in valoare de 96,9 milioane de euro, si de Motoractive pe locul 83 cu 90,9 milioane de euro. Raportul Leaseurope reflecta situatia pietei europene de leasing, pe baza datelor furnizate de 272 de firme din 25 de tari. Acestea reprezinta aproximativ 54% din totalul pietei Leaseurope in 2005, cu o valoare a contractelor de 141 de miliarde de euro. Sectorul de leasing din Romania a cumulat in 2005 circa 2,2 miliarde de euro. Taxa de inmatriculare: inainte sau dupa contract? Introducerea taxei speciale de prima inmatriculare a generat nemultumiri in cadrul societatilor de leasing. Firmele de leasing acuza neclaritati in ceea ce priveste modul de aplicare a taxei de prima inmatriculare si catalogheaza aceasta masura drept o problema in sector. Companiile de leasing trebuie sa plateasca taxa si sa gaseasca o solutie de refacturare catre clienti, a declarat intr-o conferinta de presa presedintele Asociatiei de Leasing si Servicii Nebancare, Septimiu Postelnicu. „Taxa de prima inmatriculare reprezinta unul dintre elementele care au creat probleme industriei auto la inceputul acestui an. Avem nevoie de un cadru limpede de aplicare a acestei taxe“, a spus Postelnicu. El a precizat ca Asociatia nu intentioneaza sa se implice in problema taxei de inmatriculare, insa companiile trebuie sa gaseasca solutii de finantare. „Daca aceasta taxa este platita la inceputul contractului de leasing, toti utilizatorii vor fi vizibil deranjati si trebuie sa solutionam aceste nemultumiri“, a declarat Postelnicu, adaugind ca majoritatea inmatricularilor efectuate de la inceputul acestui an au fost realizate pe baza metodologiei din 2006. Alternativa: un impozit anual Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), organizatie care a militat pentru introducerea taxei de prima inmatriculare, spune ca daca aceasta nu s-ar fi introdus alternativa ar fi fost un impozit anual, existent in unele state UE. Aceasta s-ar fi aplicat insa in cazul a doua milioane de posesori de masini vechi. In schimb, argumenteaza APIA, taxa de prima inmatriculare este platita de circa 250.000 de cumparatori de masini noi pe an. „Taxa de prima inmatriculare exista in cea mai mare parte a tarilor din Uniunea Europeana, in 16 state mai exact, si este acceptata ca fiind un instrument legal pe care oricare stat membru il poate utiliza pentru atingerea unor obiective de politica economica. Exista, de asemenea, zece tari unde nu este aplicata taxa de prima inmatriculare, dar care au alte pirghii de stimulare a achizitiei de autovehicule cit mai noi, respectiv sisteme anuale de impozitare a posesiei, care sint cu atit mai mari cu cit autovehiculul este mai poluant“, se arata intr-un comunicat al Asociatiei. Programul Rabla, anulat intr-o luna APIA sustine ca taxa de inmatriculare trebuie mentinuta pentru ca industria locala de autovehicule, care acopera aproape jumatate din piata, trebuie incurajata sa construiasca masini cit mai putin poluante. Eliminarea taxei ar putea anula, in opinia reprezentantilor Asociatiei, efectele programului de innoire a parcului auto, ceea ce ar conduce la pierderi de circa 95 de milioane de lei, echivalentul a 27 de milioane de euro, suma investita de stat in acest proiect, la care se adauga fonduri investite de dealeri in schemele de sporire a atractivitatii ofertelor in cei doi ani de functionare a programului. Afluxul de masini rulate ar putea conduce, in scurt timp, la inlocuirea celor 30.000 de autoturisme vechi retrase de pe piata. „Sustinerea intrarilor de masini vechi la preturi cit mai mici constituie o inselare a cetateanului roman, care va constata peste numai citiva ani, daca aceasta nu va ajunge la fier vechi, ca trebuie sa plateasca pentru posesia masinii respective impozite sau taxe anuale mult mai mari decit pentru una noua, analog cu cele din alte state ale UE“, considera APIA. Taxa de prima inmatriculare ar trebui mentinuta si pentru ca in cazul retragerii acesteia ar putea fi pierduta o sursa importanta de alimentare a bugetului de stat din Romania ca urmare a achitarii TVA in alte tari. Taxa este calculata in functie de capacitatea motorului, norma de poluare in care se incadreaza si vechimea masinii, fiind platita atit pentru autovehiculele noi, cit si pentru cele rulate. Nivelul taxei variaza intre 184 de euro pentru o masina cu o vechime de cel mult sase luni, echipata cu motor Euro 4, sub 1,6 litri, si poate ajunge la 7.500 de euro in cazul masinilor mai vechi de sase ani si cu motorizari de peste trei litri. UE spune ca taxa e exagerata Comisarul european pentru Taxe si Vami, Laszlo Kovacs, a apreciat ca taxa de prima inmatriculare instituita de Romania este in sine legala, dar devine discriminatorie prin insasi formula de calcul, in functie de anumiti parametri. Comisia Europeana nu s-a pronuntat asupra legalitatii taxei, oficialii europeni apreciind insa ca fiind exagerat cuantumul acesteia. Ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, a declarat ca Romania va purta discutii cu expertii europeni pentru reducerea nivelului taxei astfel incit aceasta sa fie in conformitate cu cerintele UE. Pas cu pas, pina la sanctiuni De la inceperea procedurii si pina la sanctiuni trebuie insa respectati o serie de pasi. Procedura de constatare a incalcarii dreptului comunitar de catre un stat membru poate fi initiata in urma unei plingeri, a unor investigatii ale institutiilor comunitare sau chiar in lipsa unei notificari in ceea ce priveste aplicarea la nivel national a unor directive. * In momentul in care CE apreciaza ca un stat membru a incalcat dreptul comunitar, va trimite autoritatilor respective o scrisoare formala de notificare, solicitind furnizarea de observatii in termen de doua luni. * In cazul in care statul membru nu modifica normele care au condus la incalcarea dreptului comunitar sau informatiile transmise nu sint considerate satisfacatoare, Comisia urmeaza sa emita un aviz motivat, statul membru fiind obligat sa aplice prevederile acestuia in cel mult doua luni. * Daca statul membru continua sa incalce dreptul comunitar, Comisia poate aduce cazul in fata Curtii Europene de Justitie, care va lua o decizie ce devine obligatorie. * Daca statul membru nu respecta nici decizia Curtii, CE trebuie sa trimita o noua notificare formala si un nou aviz motivat, urmind sa aduca respectiva chestiune in fata Curtii de Justitie pentru a doua oara. De aceasta data, Comisia poate solicita impunerea unei amenzi, potrivit normelor Tratatului Comunitatii Europene.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea