Stiinta & Tehnologie

#chevrloet #captiva #opel antara #mitsubishi outlander #crossover

Chevrolet Captiva - Iesi din captivitate!

Chevrolet ramane stindardul unui colos cu picioare de lut, care s-a prabusit rasunator la mijlocul anului trecut. Singurul colac de salvare al americanilor incearca sa se faca placut nu numai americanilor, deja fideli brandului, ci si europenilor care digera mai greu produsele gandite peste Ocean. Pentru a face fata mofturilor de pe Batranul Continent, Chevrolet a trebuit sa isi adapteze gama de modele si sa caute reteta perfecta, care contine o serie de ingrediente comune cu cea a fratelui de concern Opel.

Asa au luat nastere Spark, Cruze si Captiva , cateva dintre modelele emblematice ale brandului. Vom vorbi astazi despre fratele cel mare, menit sa aduca noi clienti pe un segment in care batalia este foarte stransa, si anume Captiva. Dezvoltat pe platforma Theta, folosita de GM si pentru dezvoltarea lui Opel Antara, crossover-ul a reusit sa isi castige destui adepti in cei patru ani de existenta pe piata europeana.

Motor / Transmisie - 7/10

Noi am fost captivati de un motor in patru cilindri, de 2.0 litri, capabil sa dezvolte 150 de cai putere si un cuplu motor generos, de 320 de Nm, adica exact cat ii trebuie unui vehicul ce isi doreste aventuri amoroase cu terenul accidentat, fara a iesi sifonat. Momentul motor isi face simtita prezenta la 2000 de rotatii, adica atunci cand incepi sa simti destul de bine pedala de acceleratie sub picior, iar puterea apare cu toti cei 150 de cai atunci cand acul turometrului atinge 4000 de rpm. Crossover-ul, care cantareste 1820 de kilograme, se simte destul de bine cu resursele amintite mai sus, dar nu emite pretentiile unui comportament sportiv. Cuplul motor salveaza orice aparente si promite oricand o mana de ajutor pentru cei care se incumeta la un traseu ceva mai dificil.

Pedala de acceleratie are insa momente cand pierde din feedback, soferul regasindu-se deseori in situatia de a cauta cu disperare un raspuns care nu vine. Unitatea cu patru cilindri este conectata la o transmisie manuala cu cinci rapoarte, despre care multi vor fi de parere ca este total nepractica atunci cand vrei un consum redus. Gresit. Inginerii Chevrolet s-au gandit la o solutie de compromis, reusind sa ofere soferului trepte de viteza foarte lungi, care optimizeaza valorile consumului. Cutia manuala face ca masina sa se simta putin cam obosita daca acul turometrului nu urca peste 2500 de rpm. Retrogradarile si urcarile se fac si ele la fel de brusc, cu ruperi de ritm. Una peste alta, avem un motor cu resurse suficiente, capabil sa isi ofere calitatile indiferent de situatie.

Consum - 8/10

Crossover-ul nu se dovedeste a fi foarte gurmand, cifrele anuntate oficial de producator fiind destul de apropiate de cele reale. Mai exact, subsidiarul GM promite un consum urban de 8.9 litri/100 de km, iar Captiva pare sa ia in serios aceste cifre. Intr-un Bucuresti paralizat de zapada, cu o aeroterma care a livrat caldura asemeni vechilor sobe de teracota si cu o masina care facea primii 300 de pasi (a se citi kilometri), o valoare de 10.1 litri pare justificata. In conditii de trafic aerisit consumul a scazut pana la 9.8 litri/100 km. In mediul extra-urban, Captiva s-a multumit cu doar 110 km/h, oferind in schimb un 7.5 nu foarte diferit de cifra oficiala, 6.6 litri/100 km. Comparativ cu celelalte crossovere, Captiva sta bine la consumul urban, insa este lasat putin in urma de C-Crosser si Outlander in afara orasului.

Performante - 8/10

La capitolul performante Captiva sta binisor insa nu exceleaza, datoria sa fiind clar aceea de a-si sluji cu sfintenie proprietarul, indiferent de vreme, conditii meteo sau suprafata de rulare. Acceleratia promite un sprint de la 0 la 100 km/h in 10.9 secunde iar vitezometrul cunoaste limita abia la 182 de km/h. Daca raportam produsul expus de Chevrolet pe raftul romanesc la nevoile publicului autohton este clar ca exista premizele unui model complet din multe punct de vedere. Viteza si demarajul se pastreaza in limite decente, potrivite pentru cei carora se adreseaza crossover-ul. Raportat la competitori, doar Outlander si C-Crosser reusesc sa se descurce mai bine.

Interior - 7/10


Interiorul lui Captiva sufera la capitolul calitate, materialele folosite de constructorul american fiind destul de neprietenoase, mai ales pentru cei care isi doresc o atmosfera prietenoasa in habitaclu. Plasticul care inveleste plansa de bord si portierele este tare, doar pielea care regasita la nivelul schimbatorului si volanului salvand aparentele dezamagitoare. La toate acestea adaugam si aspectul monoton al plansei de bord si designul care deja isi arata anii. Singura pata de culoare, la propriu si la figurat, este sistemul de navigatie, pozitionat central, care se ocupa de tot ceea ce inseamna divertisment in interiorul Captivei.

Nu ne indepartam insa de capitolul materiale pentru ca exista unele detalii ce merita mentionate. Prezenta unui plastic de culoare argintie, regasit la nivelul volanului, portierelor si consolei centrale, spala pacatele materialelor neplacute la atingere. Ramane insa si o parte ascunsa, un detaliu care place, fie ca esti sofer, fie ca esti doar pasager: zona cauciucata de pe interiorul manerului portierei. Daca ne indreptam atentia asupra scaunelor, usor de reglat multumita functiei electrice, trebuie sa spunem ca pot asigura o doza considerabila de confort atunci cand iti alegi trasee lungi si obositoare. Luam in calcul si tapiteria din piele fina care imbraca toate cele sapte locuri si avem un crossover confortabil, care deja incepe sa "socializeze" bine cu pasagerii sai.

In materie de spatiu Captiva nu face compromisuri decat pentru pasagerii de pe al treilea rand de scaune. Desi se vrea a fi un crossover cu sapte locuri, modelul Chevrolet nu reuseste decat sa dea mari batai de cap celor care si-au invitat prietenii in excursie, dar nu stiu cum sa-i inghesuie pe locurile din spate. Rabatarea ultimului rand de scaune se face foarte usor insa acest lucru nu estompeaza caracterul inutil al locurilor pentru pasagerii cu numarul sase si sapte, in cel mai bun caz copii. In portbagaj incap destul de multe, avand in vedere ca in limite normale acesta inghite pana la 465 de litri.

Calitate / Pret - 7/10

Pentru cei care isi doresc un Captiva diesel, bugetul trebuie sa includa minim 28.840 de euro, adica valoarea versiunii diesel de 150 de cai putere. Bineinteles exista si optiunea unui entry-level pe benzina de 136 de cai putere si 220 de Nm, care costa numai 23.260 de euro. La aceste preturi se adauga insa in aceasta perioada o reducere de 21.8% pentru cei care isi cumpara un Captiva diesel in leasing. Pe piata din Romania, publicul poate alege insa ca varianta mai ieftina Nissan Qashqai +2, care pleaca de la 21.250 de euro dar ofera doar 115 cai putere si un cuplu motor dezamagitor.

O versiune diesel echivalenta modelului testat de noi ar urma sa scoata din buzunar incepand cu 25.575 de euro, fara 4x4. Trecem in revista si Renault Koleos, care desi pleaca de la 26.200 de euro, ofera ca entry-level o motorizare pe benzina de 150 de cai putere, tractiune 4x2 si poate beneficia in aceasta perioada de oferte avantajoase.

Daca publicul doreste un japonez, Mitsubishi Outlander poate fi solutia, insa trebuie luat in calcul faptul ca pentru o motorizare diesel de 156 de cai putere trebuie sa scoti din buzunar 34.066 de euro. Aceeasi ecuatie costisitoare se intampla si in cazul lui Citroen C-Crosser, care pentru acelasi diesel de 2.2 litri si 156 de cai putere cere 32.611 euro. Nici macar fratele de platforma, Opel Antara, nu reuseste sa se pozitioneze mai jos decat Captiva, modelul fiind evaluat, in versiunea CDTI de 150 de cai putere, la 31.250 de euro.

Siguranta - 7/10

Testat in 2007 in cadrul EuroNCAP, Captiva nu a reusit sa stoarca decat 4 stele din partea organizatorilor. In urma impactului frontal, structuri ale bordului au prezentat risc de ranire pentru genunchii si zona femurala a pasagerului si soferului. In cadrul testului cu stalpul, airbagul cortina nu s-a deschis complet ceea ce a penalizat modelul cu un punct. Cu toate acestea, impactul lateral a evidentiat siguranta actualului Captiva in astfel de situatii.

Pentru cei care pun pe primul plan siguranta, Chevrolet ofera un set de airbaguri frontale, laterale si cortina, alaturi de binecunoscutele sisteme de prevenire: ABS, ESP, TCS (control al tractiunii), TSA (asistenta la stabilizarea remorcii), HBA (asistare hidraulica la franare) si DCS, sistemul de control la coborarea pantelor, specific oricarui model off-road, disponibil in dotarea standard a versiunii diesel.

Tinuta de drum - 8/10

Fiindca vorbim de un model care vine cu tractiune integrala in dotarea standard, Captiva pluseaza la capitolul tinuta de drum. Indiferent de natura asfaltului sau de tipul drumului accidentat, Captiva ofera siguranta. In viraje stranse sau la viteze mari tractiunea 4x4 isi arata avantajele, soferul fiind liber sa accelereze dincolo de limita legala, pentru ca sentimentul de siguranta se pastreaza. Distributia cuplului la roata care pierde aderenta este o trasatura intalnita la mai toate modelele cu tractiune integrala, iar Captiva nu face exceptii.

Am testat modelul pe drumuri acoperite cu zapada si rezultatele au fost imbucuratoare, senzatia de nesiguranta fiind pe cat posibil estompata. Garda la sol acceptabila contribuie si ea la obtinerea unor performante in off-road, insa gradul de dificultate nu trebuie fortat prea mult, modelul avand limitele sale. Pe sosea singurul inconvenient poate fi considerat ruliul, care isi face simtita prezenta timid, in situatiile in care soferul incearca sa intinda la maxim capacitatile crossover-ului.

Vizibilitate - 10/10

Captiva ofera in primul rand o tinuta inalta la volan, ceea ce ii ofera din start un plus la capitolul vizibilitate. Daca aici mai adaugam si oglinzile laterale generoase, care nu scapa nimic din vedere, si camera pentru marsarier, avem un model complet din acest punct de vedere. Pentru cei care se simt deranjati de soferii ce nu adapteaza luminile potrivite la conditiile de drum, cel de la volan poate activa functia anti-orbire a oglinzii retrovizoare.

Tehnologie - 9/10

Trebuie sa recunoastem ca modelul testat ne-a rasfatat din plin la acest capitol , Chevrolet incercand sa inghesuie in interiorul crossover-ului tot ce avea pe tava la capitolul gadget-uri. Soferii vor fi tratati regeste de un sistem de climatizare pe doua zone si de scaunele incalzite, foarte utile in aceasta perioada insa fara trepte de reglare din pacate. Ajungem la obiectul care capteaza intreaga atentie in habitaclu: ecranul LCD cu touch-screen care se ocupa de buna dispozitie a pasagerilor, de informarea soferului si de alegerea unei rute potrivite.

Ecranul color concentreaza functiile sistemului audio, care include o magazie cu 6 CD-uri si conexiuni USB si iPod, dar si un sistem de navigatie, care dovedeste, daca mai era nevoie, faptul ca Romania are doar cateva sosele ce merita a fi trecute pe harta. Senzorii de ploaie si de lumini, asistati de cei de parcare si de camera video pentru mersul cu spatele, completeaza arsenalul functiilor ce usureaza viata soferului. Conexiunea Bluetooth si sistemul cruise-control se adauga la lista de optionale alaturi de reglarea electrica a scaunelor fata.

Design - 7/10

Desi se afla pe piata de ceva timp, Captiva, pastreaza acelasi design robust, care atrage. Americanii au dovedit ca nu este nevoie de o filosofie de design complexa pentru a vinde o masina, liniile simple si precise fiind detaliile care confera personalitate modelului. De la grila specifica brandului, la jantele de 17 inch, la profilul atletic si pana la cele doua evacuari cromate, totul respira Chevrolet.

Galerie foto Chevrolet Captiva

Cititi mai multe pe Automarket.ro

 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea