Stiinta & Tehnologie

Ce masini isi permit romanii

In cazul fiecarei marci de masini exista modele create pentru a realiza volume importante de vanzari si modele ce au ca scop imaginea marcii. Sa vedem care sunt, in Romania, masinile care tin practic in carca marca in ansamblul ei, prin cifrele de vanzari, si care sunt modelele fara de care anumite marci n-ar prea puncta la capitolul imagine. In ciuda aglomeratiei tot mai sufocante din marile orase, cauzata in special de stagnarea investitiilor in infrastructura dupa anii '90, Romania inca are un mare deficit de masini proprietate personala, clasandu-se printre codasii Europei. Din punct de vedere al pietei auto, Romania se imparte in doua mari categorii de cumparatori - cei pentru care pretul masinii nu are importanta si care isi achizitioneaza ultimele aparitii, (aici SUV-urile, "gipurile" cum au intrat in limbajul curent, avand mare lipici la aceasta categorie) si cei care au venituri reduse sau nu vor sa cheltuiasca prea multi bani pe masina. Daca, in ceea ce priveste cele mai de succes modele Renault si-a asigurat, prin Dacia Logan, un culcus caldut pe piata romaneasca, in ceea ce priveste importurile, in 2006, conform statisticii furnizate de APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme), si-a spus cuvantul ofensiva coreeana reprezentata de Chevrolet si Hyundai, cu modelele Aveo, respectiv Accent. Dar au ramas la loc fruntas modele vechi , pastrate, in mod inspirat, in fabricatie de producatori. Este cazul Clio Symbol, al lui Astra Classic si Peugeot 206 - modele care tin practic marca in spate, iar asta in conditiile in care costurile de productie al acestor modele au fost amortizate de mult. Atuul celor trei - pretul competitiv. In cazul lui Clio Symbol, Renault-ul - de neclintit de pe primul loc din topul celor mai vandute modele de masini in Romania, raportul dintre pret si spatiu interior este principala arma. La polul opus in ograda Renault se afla Espace. Dora Pasare, brand manager Renault, explica prin faptul ca potentialul acestui model este redus in segmentul premium monovolum. Revenind la Symbol, aceasta masina are o cifra de vanzari aproape dubla fata de urmatoarea clasata, Skoda Fabia, care si ea a avut un parcurs excelent. E simplu de ce: a venit cu cea mai bogata oferta de modele din clasa mica - berlina in trei volume, hatchback, break, utilitara si RS. De la Skoda, cele mai mici vanzari in 2006 le-au inregistrat Octavia Combi Tour (472 unitati) si Octavia Combi (729 unitati). De la Opel, cel mai vandut model din 2006 a fost Astra Classic - o masina si-a construit o buna reputatie in privinta fiabilitatii si a costului mic de intretinere. Cel mai harnic reprezentant al celor de la Volkswagen in Romania este Polo, argumentul sau fiind pur si simplu brandul. Cel mai slab vandut, modelul de nisa New Beetle Cabrio (8 unitati). Nina Bratfalean, director Comunicare Porsche Romania, spune ca explicatia pentru care unele modele au volume mari, iar altele nu realizeaza cifre impresionante de vanzari "isi are punctul de plecare in grupul de clienti caruia i se adreseaza" (vezi Polo - 4977 unitati vs. Phaeton - 8 unitati). "In acelasi timp, se observa ca?piata romaneasca este clar orientata catre caroserii de tip limuzina in detrimental comb". Aveo este masina care a repozitionat marca Chevrolet in Romania. Modelul coreean produs de GM propune un tentant raport pret/echipare si a preluat, in mare masura, clientela care nu vrea sub nici o forma o masina romaneasca. Cam acelasi lucru se poate spune si despre Hyundai Accent , ale carui vanzari au fost impulsionate de stocurile create din vechiul model. Dupa restilizare, Ford Fiesta a beneficiat de o campanie agresiva de promovare si de un pret bun. Impreuna au dat roade, Fiesta fiind, in Romania, cel mai vandut Ford. Asta in conditiile in care masina e disponibila intr-o singura varianta de caroserie. Fiat s-a trezit cam tarziu din amortire. A reactionat greu, pe pietele din Est, la succesul Logan. A resuscitat Albea cu un facelift, interesant de altfel, si cu un motor nou, dar operatiile au fost tardive, iar efectul - redus. Albea, desi cel mai vandut Fiat de la noi, se claseaza abia pe locul 9 in topul general pe vanzari, in spatele batranului Peugeot 206 - un model care inca mai gaseste resurse pentru a capta atentia si a se instala bine-mersi pe primul loc in preferintele fanilor romani ai marcii franceze. Cel mai vandut Seat din Romania este Ibiza, un model spre care s-au orientat, cu precadere, femeile. Cel mai prost vandut - Alhambra, o masina despre care multi probabil ca nici n-au auzit. Chiar daca fac masini excelente, chiar daca sunt numarul 1 mondial dupa zeci de ani de suprematie GM, Toyota nu reuseste mare lucru in Romania. Cel mai vandut model Toyota este Corolla, care se pozitioneaza, insa, abia pe locul 11 in topul general. Este, bineinteles, vorba de vechea Corolla, disponibila in trei versiuni de caroserie. Observam asadar ca in topul vanzarilor pe primele 10 locuri exista doar modele noi din clasa mica si modele vechi din clasa compacta. Lipsesc cu desavarsire modelele mini, a caror oferta este, culmea, destul de bogata. Asta arata ca romanul inca prefera clasica masina cu portbagaj "sanatos", in defavoarea celor mici si usor de manevrat in oras. In segmentul premium, Audi A6 este cel mai vandut model in 2006. Nu este nici o surpriza. A6 dispune de nenumarate motorizari, transmisii, tractiune integrala si doua caroserii. De cealalta parte, modelele Audi cu cele mai scazute livrari in 2006 sunt A8 (100 unitati) si A6 allroad (73 unitati). De la Mercedes, cel?mai bine s-a vandut, in 2006, Clasa C. Si asta cu vechiul C, in vreme ce volumul cel mai slab s-a inregistrat la modelele de nisa CLK si SLK - masini exclusiviste cu adresabilitate ingusta. Ioana Taflan, Head of PR Communications DaimlerChrysler Automotive Romania, spune despre clasa C, "care la noi se adreseaza unei paturi sociale in formare (oameni de cariera, intre 25 si 45 ani), ca "succesul inregistrat se datoreaza in primul rand faptului ca acest automobil ofera cumparatorului un raport bun pret-calitate". Este de asteptat ca noul C-Klasse sa relanseze oarecum vanzarile constructorului german, mai ales ca importatorul roman a trecut, anul trecut, si printr-o masiva reorganizare. Surprinde oarecum BMW, care, din sumedenia de modele, i-a sedus pe romani tocmai cu "nepiperatul" si nepriceputul, in opinia multora, X3. O masina care nu este nici SUV veritabil precum X5 (al doilea cel mai vandut BMW), nici masina sport. In vanzarile importatorului Automobile Bavaria , din totalul de 1.754 masini, aproape 400 unitati au fost X3. In cazul Porsche, unde conduce Cayenne, cu 57 unitati (prin comparatie - Boxster - 4 unitati, 911 - 21 unitati) este evident apetitul romanilor pentru SUV-uri. "Aceasta alegere, comparata cu volumele de automobile supersport, are si o explicatie in conditiile drumurilor romanesti", spune Nina Bratfalean, PR Porsche Romania. Kia incearca sa recupereze din deficitul de imagine de care sufera in Romania, iar Sorento pare sa-si faca bine datoria, ramanand cea mai vanduta Kia. Cat despre Subaru, iata o marca ce nu depaseste nicicum o anumita inertie, imaginea acestei marci pe piata noastra fiind din ce in ce mai palida.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea