Stiinta & Tehnologie

Autostrazile ofera doar asfaltul

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) nu are o strategie coerenta de asigurare a confortului pe autostrazi, spune seful Companiei de Autostrazi din Romania, Mihai Grecu. Actualele proiecte pacatuiesc prin austeritate. Pentru autostrada , in iulie 2006, hotii au furat 15 kilometri din cele trei rinduri de fibra optica. Liviu Ghiorghe, sef de proiect al autostrazii, nu stie ce solutii de protectie ar mai putea fi adoptate in viitor . „Nici eu nu mai stiu ce se poate face. S-au sudat capacele, s-au inecat in grinzi de beton,s-au pus capace cu balamale, s-au furat si acelea“, marturiseste acesta. Soarta cablurilor a fost impartasita si de telefoanele de pe autostrada sau de parapetele reflectorizante de pe mijloc, fixate cu gheare de prindere din aluminiu. Paza autostrazii ar fi trebuit facuta de Politia Rutiera, insa aceasta nu s-a prea vazut pe autostrada. „Am inteles ca exista o politie rutiera a autostrazii, dar nu stiu cu ce sa va spun ca se ocupa“, spune Ghiorghe. Autostrada nu ofera nici o benzinarie soferilor, iar speranta vine de la viitorii concesionari. Cele citeva tentative de concesionare a serviciilor de administrare a autostrazii, desfasurate in perioada 2005-2006, au esuat. Proiectul Autostrazii Soarelui prevede totusi realizarea a opt spatii de servicii, pe fiecare parte, pina la Constanta, si a cite doua spatii pe centura ocolitoare a municipiului. Proiectele tronsoanelor de autostrada Cimpia Turzii-Cluj si Suplacu de Barcau-Bors, construite de Bechtel, sint minimale. „Spatiile de servicii fac obiectul unui alt contract care va fi incheiat, dar nu mai devreme de finalizarea lucrarilor“, si la fel si sistemul de comunicatii, spune conducerea CNADNR. Surse oficiale din cadrul proiectului, care au solicitat anonimatul, afirma ca proiectul nu include nimic de genul spatiilor de servicii, parcarilor sau retelelor de comunicatii. „Din acest punct de vedere va fi o autostrada mai proasta decit Bucuresti-Pitesti, care, de bine, de rau, are citeva spatii destinate soferilor“, spun sursele noastre. Bogdan Sgircitu, purtator de cuvint al companiei americane, afirma ca este prevazuta iluminarea autostrazii doar in vecinatatea zonelor urbane puternic iluminate si nu si in zonele de racordare a autostrazii la celelalte drumuri nationale incidente (normativ valabil in Uniunea Europeana). Autostrada Bucuresti-Pitesti nu are in nici un fel prevazuta realizarea unui sistem de informare a soferilor, iar benzinariile si motelurile existente sint ridicate cu incalcarea normelor legale, deoarece accesul catre acestea nu se face pe benzi dedicate. Autostrada Bucuresti-Brasov sta mai bine, aceasta urmind sa aiba teoretic 18 parcari si 12 spatii de servicii. Parcarile, spatiile de servicii vor putea fi utilizate doar dupa amenajarea lor de catre viitorii concesionari, adica cel mai devreme la un an dupa inaugurarea acestora. Portretul autostrazilor, dupa recomandarile UE Recomandarile Trans-European Motorway (TEM) spun ca autostrazile trebuie sa aiba un sistem de comunicatii care sa permita identificarea pozitiei autovehiculelor, conectarea la serviciile de ambulanta, politie, pompieri, service auto si la reteaua telefonica obisnuita. Soferii trebuie sa primeasca informatii referitoare la orele si perioadele de congestionare a traficului, conditiile meteo si de circulatie, lucrarile de reparatie curente, rutele alternative, accidentele etc. Informatiile trebuie improspatate la fiecare 15 minute, fie prin radio, fie prin panouri luminoase. Iluminarea autostrazilor trebuie facuta cel putin in zonele de serviciu, in zona benzilor de accelerare/decelerare, in vecinatatea zonelor urbane luminoase si in zonele de racordare la alte drumuri. Autostrazile trebuie sa ofere spatii de odihna, separate de autostrada si spre care accesul se face prin benzi dedicate si zone de servicii, care sa aiba statii de alimentare cu carburanti, moteluri, restaurante, cafenele etc. Zonele cu facilitati trebuie delimitate prin spatii verzi, iar in parcari trebuie plantati arbusti care sa protejeze masinile de razele soarelui. In anumite tari, autostrazile ofera spatii de joaca pentru copii.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea