Stiinta & Tehnologie

Afacerea Rabla 2007

In urma programului Rabla 2007 lipsesc la inventar 12.000 de masini radiate. Valoarea banilor acordati de Guvern nejustificat se ridica la suma de 10 milioane de euro.

Povestea Programului Rablelor care ar fi trebuit sa scoata din uz zeci de mii de se dovedeste a fi doar un paravan pentru vanzarea de masini noi cu un pret subventionat de stat. Verificarea numarului de radieri inregistrate la Ministerul Internelor si Reformei Administrative in 2007 arata ca aproximativ 12.000 de masini noi au fost vandute fara ca un numar echivalent de rable sa fie radiate.

Programul de Innoire a Parcului Auto National a fost supranumit de presa Programul Rablelor, si nu intamplator. De la bun inceput, menirea acestui program a fost aceea de a scoate din circulatie masinile mai vechi de 12 ani. Timp de doi ani, numarul de masini pentru care a acceptat sa acorde o prima de 3.000 de lei a fost de 16.500, iar succesul de care s-a bucurat ideea a facut ca in 2008 numarul sa creasca la 40.000. Asta inseamna cate 16.500 de autoturisme noi cumparate in fiecare an, dar si 16.500 de vechituri radiate din circulatie.

Chiar daca ideea acestui demers nu are un caracter pronuntat de protectie a mediului, dat fiind ca nu au fost eliminate definitiv 33.000 de masini de pe strazi, ci doar inlocuite cu altele noi, macar pe jumatate efectul ar trebui sa fie unul pozitiv pentru sanatatea romanilor. Numai ca realitatea dovedeste ca doar prima parte a programului s-a pus in practica, respectiv cea referitoare la acordarea subventiei pentru cumpararea de masini noi. Radierile vechiturilor nu au fost nici pe departe cele corespunzatoare unor calcule simple si, mai ales, legislatiei, iar de aici rezulta ca undeva a fost comisa o frauda uriasa.

Potrivit statisticilor Ministerului Internelor si Reformei Administrative (MIRA), respectiv Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare Vehicule, numarul de masini radiate din circulatie in 2007 a fost de numai 4.158, adica mai putin cu 12.342 de autoturisme fata de cifra minima ce ar trebui sa corespunda celor 16.500 de autoturisme noi cumparate pe baza unei , presupunand ca nu au existat ma-sini radiate in alte conditii. Suma conduce la o valoare de 37.026.000 lei noi sau aproximativ 10 milioane de euro acordati de statul roman producatorilor si importatorilor de autoturisme fara nicio justificare, in mod ilegal.

Proceduri obligatorii

Potrivit actelor normative ( ordonanta de guvern , ordin al ministrului mediului, instructiuni etc.) in vigoare in 2007, ale caror prevederi se regasesc si in Ordonanta de Urgenta nr. 55 din 21 aprilie 2008, Ordinul nr. 535 din 6 aprilie 2008 si Instructiunilor privind modalitatile de aplicare emise de Ministerul Mediului, pasii obligatorii ce trebuie parcursi de un proprietar sau mostenitor pentru a cumpara un autoturism nou pe baza de subventie ( prima de casare ) sunt foarte clari:
- inscrierea la un producator/ importator validat, de la care pri-meste o nota de acceptare valabila 30 de zile;
- realizarea unei copii legalizate dupa Certificatul de Inmatriculare;
- predarea masinii in intervalul de 30 de zile la REMAT, de unde obtine un certificat;
- radierea masinii la MIRA, pe baza certificatului de distrugere;
- predarea tuturor acestor acte, impreuna cu documentele de identitate si, daca este cazul, a certificatului de mostenitor, la producatorul care a eliberat nota de acceptare;
- cumpararea masinii cu un pret mai mic cu 3.000 de lei, cash sau in rate.
Este foarte limpede ca nu exista alte variante de acordare a primei de 3.000 de lei si nici nu sunt admise alte masini decat cele inmatriculate, asa cum se precizeaza si in instructiunile publicate de Administratia Fondului pentru Mediu , cea care coordoneaza si raspunde pentru derularea programului:
Pentru autoturismul uzat:
- sa fie inmatriculat in Romania;
- sa contina cumulativ urmatoarele componente esentiale: motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, sasiul, precum si echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului si dispozitivul catalizator, daca acestea au fost prevazute din fabricatie;
- sa fie functional;
- sa aiba o vechime mai mare sau egala cu 12 ani de la anul fabricatiei.

Dosarele sunt arhivate

Din toate aceste date, rezulta ca frauda de proportii a fost comisa intr-unul dintre punctele in care radierea trebuia realizata sau confirmata cu documente, admitand ca in sistemul informatic al MIRA nu s-au strecurat greseli atat de grosolane (de altfel, situatia radierilor pe marci corespunde cu numarul de radieri pe judete). Asadar, au comis falsuri ori angajatii MIRA care aveau obligatia sa elibereze Certificatul de Radiere, ceea ce ar fi fost destul de complicat, fiind vorba de situatia juridica a unor autoturisme ce ar fi ramas in circulatie, ori producatorii/importatorii care au avut obligatia de a completa dosarul fiecarui solicitant cu actele prevazute de lege, inclusiv Certificatul de Radiere. In acest din urma caz, potrivit legii, toate documentele depuse de solicitanti trebuie arhivate si pastrate de producator/ importator, astfel ca o verificare a acestora ar putea fi facuta, teoretic, de reprezentantii Guvernului.

Situatia radierilor pe judete

Situatia radierilor pe marci 

Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea