Social

#societate civila in mediul virtual #pareri romani #politica romani #romani Facebook

Vocea cetateanului online, mai puternica decat a politicianului

Odata cu aparitia si dezvoltarea retelelor sociale online, din ce in ce mai multi romani se implica activ in viata publica si dezbat – mai pasnic sau mai acid – teme politice si probleme de actualitate ale societatii. Mai mult decat atat, gratie canalelor online, s-a constituit si o societate civila in mediul virtual, care a reusit sa organizeze proteste in lumea reala si chiar sa coaguleze mase care sa voteze intr-o directie sau alta.

Psihologul Dan Ivanescu, presedintele Asociatiei Sanatate Mintala pentru Calitatea Vietii, afirma ca “voci ale cetateanului” existau si dupa 1990 insa, din cauza canalelor de comunicare traditionale, care ofereau un mecanism de propagare unidirectionala (televiziunile clasice, posturile de radio, ziarele), acestia nu aveau mijloace reale de transmitere a feedback-ului sau nu aveau unelte prin care sa se organizeze mai usor si mai repede. Odata cu dezvoltarea social media, in care comunicarea este bidirectionala, iar interactiunea este element-cheie, am ajuns pana in momentul in care vocea politicianului sau a jurnalistului sa fie mai slaba decat vocea cetateanului online obisnuit.

Cu toate acestea, specialistul afirma ca romanii inca nu au ajuns la maturitatea civica a tarilor din Vest, intrucat inca nu am depasit definitiv fenomenul de “slacktivism”, adica “activism prin chiul”. “Romanii isi doresc sa fie activi, insa fara sa depuna prea mult efort, iar atunci mediul online s-a dovedit a fi perfect pentru asta. De cealalta parte, faptul ca se pot exprima fara a fi cenzurati si ca in unele cazuri ideile lor sunt preluate de catre autoritati si duse mai departe in vederea realizarii unei schimbari pozitive pentru tara, au incurajat o parte semnificativa dintre romani sa se implice si in viata reala, nu doar la nivel de activism prin like”, declara psihologul Dan Ivanescu.

Daca acum peste un deceniu, foarte multi romani urmareau evenimentele sportive si devenisera “specialisti” ai acestui fenomen, de cativa ani incoace, remarca psihologul, fenomenul politic a devenit noua arie principala de expertiza a romanului de rand. “Romanilor le place sa vorbeasca despre lucruri care sunt la moda si sunt intens mediatizate, ori in Romania au aparut, dupa anul 2000, foarte multe posturi de stiri, care au in agenda principala subiecte politice. Era firesc ca romanii sa-si orienteze atentia catre subiecte din aceasta sfera, iar social media a dat o voce puternica prin care poporul se poate exprima liber si puternic”, afirma Dan Ivanescu.

In tot acest proces de mediatizare, in care vocea poporului in social media este luata in seama din ce in ce mai mult de decidentii politici, exista si multe voci anti-dezbatere, pe care specialistul ii numeste “trolli”, iar singura lor menire nu este dezbaterea reala, constructiva, ci agitarea spiritelor pentru propriul amuzament sau pentru a sluji interesului unui actor politic. “De multe ori am asistat la dezbateri destul de interesante pe Facebook, pe teme de interes public, insa intotdeauna au existat trolli, acei provocatori fara cauza, al caror singur obiectiv este sa genereze conflict de idei si sa omoare dezbaterile. In mediul virtual este foarte greu sa dezvolti o dezbatere curata si constructiva. Momentan, rolul social media este de organizare si care poate materializa proteste democratice de amploare”, conchide psihologul Dan Ivanescu, presedintele Asociatiei Sanatate Mintala pentru Calitatea Vietii.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea