Social

Vecinii ne-au furat 255.000 turisti

Turistii romani reprezinta o sursa din ce in ce mai importanta de venituri pentru tarile vecine. Principalele destinatii: Bulgaria si Ungaria. Turismul reprezinta o activitate care aduce in contul vecinilor nostri miliarde de euro anual. O parte dintre acesti bani vin chiar de la romani care prefera sa-si petreaca vacantele in hotelurile din Bulgaria sau Ungaria. Intr-un singur an, in 2005, peste 255.000 de romani au decis sa se relaxeze in tarile vecine. Cele doua tari ne concureaza direct pe toate componentele activitatii turistice. Astfel, in vreme ce punctele tari ale Ungariei in ceea ce priveste piata romaneasca sint Budapesta si statiunile balneare, Bulgaria a acaparat deja o parte importanta pe segmentul de litoral si acum promoveaza intens oferta de schi. Mai mult, se poate spune ca aceste doua destinatii si-au impartit si zonele tarii. Astfel, in vreme ce Ungaria este o destinatie populara printre romanii din Transilvania, Bulgaria atrage multi turisti din Muntenia si Oltenia. Lucru de inteles, in conditiile in care turistii aleg sa mearga cu autoturismul propriu. "Intre cele trei tari va fi o concurenta pe produsele punctuale: balneo, litoral, schi. Pe de alta parte, intre acestea va fi o cooperare pe programe precum circuitele, adica pe produse multinationale . Cea mai mare cerere pentru astfel de programe vine din partea turistilor non-europeni din SUA, Japonia, China, care vor sa vada intr-o excursie mai multe tari europene", spune Gheorghe Fodoreanu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism. Vom vedea care sint atuurile pe care le au vecinii nostri pe piata turistica. Cert este ca distanta dintre nivelul turismului din Romania si cel din tarile vecine, mai ales in ceea ce priveste atragerea de turisti straini, este foarte mare. Cifrele Ungariei In anul 2005 au innoptat in hotelurile din Ungaria 3,4 milioane de turisti straini, in crestere cu 4% fata de aceeasi perioada a anului 2004. Totusi, conform datelor de la Oficiul Central de Statistica al Ungariei, in acest an se inregistreaza un usor recul comparativ cu anul trecut: in primele opt luni au sosit 2,2 milioane de turisti straini, cu 6% mai putin decit in aceeasi perioada a anului trecut. Conform aceleiasi surse, la data de 31 august 2006 in Ungaria functionau 2.810 unitati de cazare, dintre care 797 erau hoteluri si 1.092 pensiuni. Fata de august 2005, numarul hotelurilor a scazut cu 20 de unitati, iar numarul pensiunilor a scazut cu 56 de unitati. Cele mai populare destinatii turistice sint Budapesta, lacul Balaton si statiunile balneare. "Turistii vin si pentru evenimente culturale si sportive, cum ar fi marele premiu de Formula 1, Festivalul de la Sziget sau Festivalul Primaverii", spune Biro Gaspar, reprezentant pentru Romania al Oficiului de Turism Ungar. Multi romani Turistii romani sint atrasi de oferta maghiara. Astfel, Oficiul Central de Statistica al Ungariei spune ca in 2004 au fost in aceasta tara 95.200 de turisti romani, pentru ca in 2005 cifra sa urce pina la 110.500 de persoane. In primele opt luni ale acestui an au innoptat in hotelurile din tara vecina 88.700 de romani, cu 16,7% mai mult decit in perioada similara a anului trecut. "Pentru Ungaria avem trei tipuri de produse: orase, dintre care se detaseaza Budapesta, statiuni ca Hajduszoboszlo sau Heviz, si lacul Balaton. Pentru Budapesta se ofera deplasari pentru oamenii de afaceri, excursii de shopping sau care includ shopping si tratament", spune Lucia Morariu, managerul agentiei Eximtur. Factorul pret Cei care se gindesc sa aleaga oferta pentru statiunile balneoclimaterice ungare vor trebui sa-si asigure singuri transportul, in majoritatea cazurilor. Preturile nu sint mari. Astfel, daca nu vor neaparat sa mearga la bai vara, vor plati in jur de 194 de euro pentru sapte nopti de cazare intr-un hotel de trei stele din Hajduszoboszlo. In pret mai intra micul-dejun, folosirea piscinei termale, a salii de fitness si a saunei. Vara pretul urca la 360 de euro. Intr-o alta localitate populara printre romani pe acest segment, Heviz, in virf de sezon se vor plati 50 de euro pentru o noapte de cazare cu demipensiune, pret in care intra si bai termale, jacuzzi, sauna si bai de aburi. Cei care doresc sa viziteze Budapesta trebuie sa se astepte la un pret de 80-90 de euro pentru o noapte de cazare intr-o camera dubla intr-un hotel de patru stele. In pret sint incluse micul-dejun si cina, accesul la piscina, la sala de fitness, sauna si bai de aburi. Realitatea bulgareasca Bulgaria a devenit in ultimii doi ani o destinatie favorita printre turistii romani. Daca pina acum cererea era mare pentru oferta de pe litoral, din acest an statiunile bulgaresti de la Marea Neagra au devenit o atractie si pentru cei care prefera turismul de weekend. Cifrele vorbesc de la sine. Conform Institutului National de Statistica din Bulgaria, in anul 2004 in aceasta tara au sosit 4.010.326 de turisti straini, pentru ca in anul urmator numarul acestora sa urce pina la 4.090.421. In primele sase luni ale acestui an, in Bulgaria au fost 1.548.506 turisti. Interesant este faptul ca in aceasta tara inca se construiesc multe hoteluri si pensiuni. Astfel, in 2005 erau 1.555 de unitati de cazare, iar in prima jumatate a anului 2006 erau deja 2.370 de astfel de unitati de cazare. Investitorii cauta zonele turistice. Daca in districtul Varna, in care se afla statiuni precum Albena sau Nisipurile de Aur , erau la sfirsitul lui 2005, conform aceleiasi surse, 370 de unitati de cazare, la mijlocul acestui an numarul acestora ajunsese la 696. Investitiile continua. "TUI construieste o statiune in zona de sud a litoralului bulgaresc, spre granita cu Turcia, care va fi data in folosinta anul acesta", spune Aleksei Hinkov, directorul agentiei de turism Balkan Air Travel. Citi au trecut granita Numarul romanilor care au ales sa-si petreaca vacanta in statiunile de la sud de Dunare a crescut de la an la an. Astfel, in 2004, statistica din Bulgaria raporteaza 91.539 de turisti din Romania. Anul urmator, in 2005, s-a ajuns la 144.312, pentru ca in primele sase luni ale acestui an sa se ajunga la 89.380 de turisti romani. Cifra in care nu sint inclusi cei care au mers in aceasta vara pe litoralul bulgaresc. Iar numarul acestora a fost foarte mare din moment ce oferta agentiilor s-a epuizat. Litoralul nostru sufera si mai mult, deoarece in Bulgaria pleaca turistii dispusi la cheltuieli ceva mai mari, in conditiile in care cele mai multe cereri sint pentru hotelurile de patru si cinci stele, cu pachete all-inclusive. "Cererea pentru hotelurile de trei stele de pe litoralul bulgaresc a scazut", spune Aleksey Hinkov. In ceea ce priveste destinatiile cele mai populare in Romania, printre acestea se numara Albena, Nisipurile de Aur, Nesebar sau Sunny Beach. Se asteapta foarte mult si de la statiunile montane, precum Bansko, Borovets sau Pamporovo. Pretul conteaza Raportul calitate-pret este decisiv. In virf de sezon, in Nisipurile de Aur pretul pentru o noapte de cazare a fost in aceasta vara de 30 de euro pentru un hotel de trei stele, 40 de euro in cazul unui hotel cu o stea in plus si 54 de euro pentru cinci stele. Tarifele includ cazarea si micul dejun. In Albena, in cazul in care se opta pentru un hotel de trei stele in regim all-inclusive, tariful a fost de 38 de euro/persoana/zi, in virf de sezon. Pentru un hotel de patru stele, preturile au ajuns la 53 de euro. Totusi, Bulgaria nu mai inseamna pentru turistul roman doar litoral. Oferta pentru amatorii de schi devine din ce in ce mai atractiva. In Bansko, cea mai cunoscuta statiune, in decembrie, la un hotel de trei stele, tariful este de 30 de euro la sfirsitul lunii, pentru ca apoi sa scada la 17-19 euro, pina la inceputul lunii februarie. In februarie, tariful ajunge la 19-22 de euro. Pretul include demipensiune. Cifrele Romaniei Tara noastra sta mai bine decit vecinii in ceea ce priveste numarul unitatilor de cazare. Mai mult, si la noi s-a investit in hoteluri sau pensiuni. Astfel, daca la sfirsitul anului trecut erau 2.606 unitati de cazare, in luna iunie a acestui an s-a ajuns la 3.138. In ceea ce priveste numarul de turisti straini care au innoptat in aceste unitati de cazare, stam mult mai slab decit vecinii nostri. Astfel, conform Institutului National de Statistica, in 2005 au ajuns in hotelurile noastre 1.429.911 turisti straini, in vreme ce la sfirsitul lunii iunie numarul acestora era de 605.500. Din ceea ce au spus operatorii, preturile si structura ofertelor sint mai putin tentante pentru turistii straini decit cele din tarile vecine. Preturi autohtone Pe segmentul de schi, cele mai bine cotate statiuni din Romania sint Poiana Brasov si Predeal. In Poiana Brasov, pina in perioada sarbatorilor, pretul pentru o noapte de cazare intr-un hotel de trei stele este de peste 25 de euro/persoana, cu mic-dejun inclus. Dupa sarbatori, la aceeasi categorie, pretul ajunge la 37 de euro, iar de la sfirsitul lunii ianuarie ajunge din nou la nivelul inregistrat inainte de sarbatori. La un hotel de patru stele, in prima perioada, preturile sint de aproximativ 40 de euro. In Predeal, la un hotel de trei stele, o persoana va plati pina in sarbatori sub 25 de euro/zi, pentru ca dupa Revelion tarifele sa urce pina la 30-32 de euro. In ceea ce priveste litoralul, un semn bun este faptul ca preturile pentru un sejur in virf de sezon au fost, in acest an, decente. Un sejur de o saptamina, cu demipensiune, intr-un hotel de doua stele a costat in jur de 700 RON. Pentru trei stele s-au platit in jur de 1.200 RON, in vreme ce pentru cinci stele preturile au pornit de la 1.400 RON. In alte statiuni preturile au fost mai mici. Astfel, in Eforie Nord, un sejur de sase nopti, fara masa, intr-un hotel de doua stele, s-a vindut cu 250-280 RON in iulie, in vreme ce in august pretul a ajuns la 300 RON. Intr-un hotel de trei stele din aceeasi statiune un sejur tot de sase nopti cu mic-dejun a costat 650 RON. In ceea ce priveste oferta din statiunile balneare, putem spune ca in Baile Herculane, de exemplu, pentru o noapte de cazare cu mic-dejun intr-un hotel de trei stele se platesc in jur de 40 RON. Intr-un hotel de patru stele, in virf de sezon se platesc pentru acelasi pachet intre 115 si 170 RON/zi. Avantajele lor Avansul obtinut de Ungaria si Bulgaria se datoreaza faptului ca, spre deosebire de tara noastra, unde s-a optat pentru diverse variante precum concesionarea, in cele doua tari hotelurile au fost privatizate cu aproape zece ani inainte ca acest lucru sa se realizeze in Romania. Asa se explica faptul ca doar intr-o mica parte dintre hotelurile de pe litoralul romanesc, de exemplu, s-au facut investitii pentru a se asigura conditii de cazare similare cu cele din statiunile vecinilor. "Pina la 1 ianuarie 1993 s-au privatizat toate hotelurile si cele mai multe au fost vindute unor lanturi hoteliere din strainatate", spune Biro Gaspar. In Bulgaria s-a facut privatizarea mult mai devreme decit in Romania, in 1993. Nu s-a optat pentru concesiune. Toate hotelurile sint private si au fost cumparate de investitori bulgari. Dupa aceea au inceput negocieri cu marii turoperatori, TUI sau Neckerman, care au dat bani pentru investitii fie in modernizarea hotelului, fie in construirea unui hotel nou, in baza proiectului lor. Datoria s-a achitat prin prestarea de servicii turistice catre turoperatori. Astfel, investitorii bulgari au obtinut banii si consultanta pentru a avea hoteluri la standarde internationale si si-au asigurat si clienti din strainatate. Urmeaza si structura ofertei. Pentru litoralul romanesc all-inclusive-ul reprezinta o raritate, in vreme ce in Bulgaria este practicat cu succes in majoritatea hotelurilor. In ceea ce priveste turismul balnear, aici este o problema de infrastructura, care necesita investitii consistente. "Ungurii au inceput din 2000-2001. Inainte de aparitia fondurilor structurale, statul maghiar a investit in acest domeniu in parteneriat cu banci sau societati comerciale. Au drumuri impecabile, constructii de calitate, locuri de agrement. La noi sint mari probleme de infrastructura si este necesara o implicare a statului. Numai pentru Baile Herculane ar fi necesare 100 de milioane de euro", spune Nicu Radulescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Balnear. Viitor incert Evolutia turismului romanesc pentru a reduce decalajul fata de vecini depinde de multi factori. Astfel, autoritatile ar trebui sa se implice in promovarea produsului autohton si in stimularea investitiilor. Totusi, degeaba s-ar face imagine daca operatorii nu-si ajusteaza ofertele. Astfel, in cazul ofertei de litoral, pentru atragerea turistilor straini sint necesare investitii in calitatea plajelor si in parcuri de distractii si alte metode de petrecere a timpului liber. De asemenea, hotelierii ar trebui sa ia in seama varianta all-inclusive. Multe hoteluri de pe litoralul romanesc necesita investitii consistente. Abia apoi se poate vorbi despre un raport calitate-pret convenabil pentru straini, si chiar si pentru romanii care pleaca in alte tari. In cazul statiunilor balneare este nevoie de foarte multi bani. Pe de alta parte, ar trebui sa se aiba in vederea implicarea marilor turoperatori straini, pentru ca si Romania sa se bucure de promovarea pe care o are Bulgaria. Pina cind se vor rezolva problemele turismului romanesc nu ne ramine decit sa admiram sumele aduse de turism in conturile vecinilor nostri. Promovarea face banii Autoritatile din Romania ar trebui sa nu se simta confortabil, mai ales ca tarile vecine isi popularizeaza ofertele in Romania. "Comisiile de turism au o activtate de marketing eficienta. Vin la tirgurile locale de turism, dar si la cele generale", spune Biro Gaspar. Si bulgarii ne acorda mai multa atentie. "Pentru prima oara la Tirgul de turism au avut un stand amenajat de o firma specializata. S-au facut si materiale de promovare in limba romana, deci Romania are deja un loc in strategia de promovare a Bulgariei", spune Aleksei Hinkov.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea