Social

Tranzitie de 7 ani pentru integrarea pe piata muncii

Romaniei i se aplica reguli diferite de catre tarile comunitare si, prin urmare, accesul romanilor pe piata fortei de munca din Uniunea Europeana este restrictionat. "Va atragem atentia ca nu trebuie confundata libertatea de miscare a fortei de munca pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene (pe care o vom dobandi in momentul aderarii, cu anumite restrictii si precizari pe care le vom formula imediat) cu libertatea de deplasare in scop turistic, consfintita prin semnarea Acordului Schengen (HG 1268/10.12.2001)", a precizat Daniela Nicoleta Andreescu , secretar de stat in Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, seful Departamentului pentru Munca in Strainatate. Acest Acord prevede ca romanii pot calatori pe teritoriul statelor semnatare pentru o perioada de pana la 90 de zile intr-un interval de 6 luni, fara a fi necesara viza statului respectiv. Accentuam faptul ca in baza Acordului Schengen romanii pot circula pe teritoriul statelor semnatare in scop turistic, nu pentru a munci. Fara viza de munca si autorizare in scop de munca din partea autoritatilor tarii de destinatie, romanii care, profitand de statutul de turist, lucreaza in mod nereglementat, pot deveni victimele unor abuzuri, traficului, dar pot fi si subiectii expulzarii si readmisiei. Prin urmare, recomandam cu tarie respectarea scopului declarat al calatoriei, indeplinirea conditiilor prevazute de lege, pentru iesirea din tara, tranzitarea sau intrarea pe teritoriul altor state, iar in cazul in care se pleaca in scop de munca obtinerea autorizatiei de sedere sau a dreptului de munca in conformitate cu legislatia din tara de destinatie, a precizat secretarul de stat. Interdictie pentru 5-10 ani In baza Acordurilor de readmisie, romanii descoperiti ca incalca prevederile legale privind sederea si munca pe teritoriul statului respectiv vor fi trimisi urgent in tara. Avem acorduri de readmisie cu Austria, Belgia, Republica Ceha, Danemarca, Finlanda, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria, Estonia. Tarile membre UE cu care Romania nu are acorduri de readmisie sunt Cipru si Malta. In situatia in care statul pe teritoriul caruia a fost descoperit un cetatean roman care a incalcat prevederile legale referitoare la munca si sedere, masura interdictiei de a mai intra pe teritoriul statului respectiv se extinde asupra tuturor statelor semnatare ale Acordului Schengen si are o durata cuprinsa intre 5 si 10 ani. Legislatiile nationale restrictioneaza accesul Desi Romania va deveni membra a Uniunii Europene incepand cu 1 ianuarie 2007, aceasta nu inseamna si dobandirea automata a liberei circulatii a fortei de munca pe teritoriul UE. Tratatul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana (ca si tratatele similare ale celor 10 state care au aderat in 2004) cuprinde prevederi care permit Statelor Membre sa aplice anumite perioade de tranzitie fata de Romania si Bulgaria. In aceste perioade nu se aplica prevederile comunitare referitoare la libera circulatie a fortei de munca , ci prevederile legislatiei nationale a statului care introduce perioada de tranzitie, iar aceasta restrictioneaza accesul pe piata fortei de munca a acestei tari. In ceea ce priveste aplicarea unei perioade de tranzitie initiale de 1-2 ani, trebuie precizat ca, in conformitate cu Tratatul pentru Aderarea Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana, semnat pe 25 aprilie 2005, aceste doua tari vor deveni membre ale UE incepand cu data de 1 ianuarie 2007 (cu unele rezerve). Prin urmare, in conformitate cu Protocolul privind Conditiile si Aranjamentele Referitoare la Admiterea Republicii Bulgaria si Romaniei in Uniunea Europeana, Anexa VII, in primii doi ani de dupa momentul aderarii (art. 1 alin. 2), accesul pe piata muncii a celorlalte State Membre constituie subiectul prevederilor legale interne, a politicilor si acordurilor bilaterale incheiate de acestea cu noul Stat Membru (in speta Romania), fiind impuse in acest sens o serie de limitari. UE decide asupra continuarii restrictiilor cu inca 3 ani La sfarsitul celor doi ani dupa momentul aderarii, adica decembrie 2008, Comisia Europeana reexamineaza aplicarea dispozitiilor tranzitorii (art. 1, alin. 3) si va elabora un raport in baza caruia Consiliul va revizui aplicarea prevederilor tranzitionale. Astfel, fiecare dintre actualele State Membre va transmite o informare oficiala Comisiei Europene cu privire la necesitatea aplicarii prevederilor legale in materie pentru o perioada de maximum 3 ani (perioada in care va fi in continuare nevoie de permis de munca) sau daca va aplica in totalitaate acquis-ul comunitar in domeniul liberei circulatii a fortei de munca (insemnand ca se va putea lucra in statele membre, fara a mai fi impuse restrictii). In principiu, la cinci ani dupa momentul aderarii, perioadele de tranzitie se vor incheia (art. 1, alin. 2). Exista totusi posibilitatea ca Statele Membre sa solicite Comisiei Europene permisiunea de a continua aplicarea prevederilor nationale cu inca doi ani (art. 1 alin. 5), insa doar in situatia in care intampina dezechilibre grave pe piata muncii (sau exista posibilitatea aparitiei unor astfel de dezechilibre). Fara permise de munca Pe masura ce restrictiile sunt eliminate si va fi aplicat in totalitate principiul liberei circulatii a lucratorilor, Statele Membre nu vor mai solicita permise de munca. Totusi exista in continuare posibilitatea de a se solicita eliberarea permiselor de munca, insa numai din considerente de monitorizare si statistice (art. 1, alin. 6). In cazul in care un Stat Membru a incetat aplicarea masurilor nationale, fiind aplicabile prevederile comunitare in domeniul liberei circulatii a lucratorilor, acestuia i se va permite sa reintroduca restrictiile in situatia in care intampina dezechilibre grave pe piata muncii, ori exista amenintari serioase in acest sens (art. 1, alin. 7). Comisia Europeana va decide asupra tipului de restrictii si perioadei de aplicare. La solicitarea oricaruia dintre Statele Membre, consiliul va hotari cu majoritatea calificata asupra anularii sau modificarii deciziilor Comisiei. Desi "clauzele de salvgardare" sunt prevazute in Tratatele de aderare, acestea nu au fost invocate pana in prezent. Acordurile sunt valabile pana la expirarea masurilor tranzitorii Secretarul de stat Daniela-Nicoleta Andreescu a precizat ca acordurile bilaterale mentionate se deruleaza prin Oficiul pentru Migratia Fortei de Munca, in conformitate cu HG 1320/2001, cu sediul in str. Valter Maracineanu nr. 1-3, telefon 021/315.88.44, fax 021/312.46.68. Acestea reglementeaza migratia fortei de munca intre cele doua state semnatare si isi vor inceta aplicabilitatea la data expirarii eventualelor masuri tranzitorii aplicate de statele semnatare membre ale UE sau la data aplicarii principiului liberei circulatii a fortei de munca. In cazul in care Romania, in momentul aderarii, va aplica o perioada de tranzitie fata de alt stat, fie ca raspuns la masurile introduse de acesta din urma, fie ca introduce o asemenea perioada fata de un stat cu care adera concomitent, regulile nationale care vor fi aplicate in acea perioada (in cazul in care nu intervin modificari fata de momentul actual) sunt reprezentate in principal de Legea privind permisele de munca nr. 203/1999, republicata, aflata in acest in proces de modificare, de Normele metodologice de aplicare a Legii 203/1999 republicate, de Ordonanta privind regimul strainilor in Romania, nr. 194/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de acordurile si intelegerile bilaterale semnate de Romania cu alte state, cu privire la reglementarea si gestionarea fluxurilor migratorii in scop lucrativ, a mai precizat secretarul de stat. Locuri de munca rezervate de statul gazda Discriminarile pe motiv de nationalitate sunt interzise. In ceea ce priveste accesul la locurile de munca, Statele Membre vor acorda prioritate lucratorilor din noul Stat Membru, raportat la solicitantii de locuri de munca din statele terte. Unele joburi din sectorul public pot fi insa rezervate cetateanului statului gazda. Secretarul de stat Daniela Andreescu a explicat ca nu exista restrictii impuse cetatenilor vechilor State Membre, in cazul in care acestia doresc sa lucreze intr-unul dintre noile state membre. Doar in situatia in care unul din Statele Membre mai vechi impune restrictii nationalilor unui Stat Membru, atunci acesta din urma poate impune restrictii echivalente resortisantilor acelui stat. Intre noile State Membre ale Uniunii Europene, care adera la aceeasi data, se pot introduce perioade de tranzitie conform celor precizate mai sus, independent de aplicarea sau nu a acelorasi masuri de catre cel de-al doilea membru. In acest moment, libera circulatie a fortei de munca intre Romania si Statele Membre ale Uniunii Europene este restrictionata prin diverse metode, cum ar fi stabilirea de contingente pentru cetatenii noncomunitari - inclusiv romani, care doresc sa munceasca in strainatate, pe teritoriul unor state membre ale UE, necesitatea si procedura greoaie de obtinere a unei vize speciale de munca, de echivalari si diplome de studii, de calificari etc. In prezent exista acorduri bilaterale intre Romania si state europene, respectiv cu Spania, Luxemburg, Elvetia, Ungaria, Germania, Franta. In lucru se afla Acordul dintre guvernele Romaniei si Portugaliei privind sederea temporara in scopul angajarii lucratorilor romani, neratificat inca de partea portugheza, precum si Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Italiene privind reglementarea si gestionarea fluxurilor migratorii in scop lucrativ, negociat la nivel de experti, dupa care va urma procedura semnarii si ratificarii. Acorduri bilaterale intre Romania si statele europene - Legea nr. 464/9.07.2002 privind ratificarea Acordului dintre Romania si Regatul Spaniei pentru reglementarea si organizarea circulatiei fortei de munca intre cele doua state, semnat la Madrid la 23.01.2002. - Ordonanta nr. 36/16.08.2001 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Marelui Ducat de Luxemburg la 20.07.2001. - Hotararea nr. 579/3.07.2000 privind aprobarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Consiliul Federal Elvetian cu privire la schimbul de stagiari, semnat la Berna la 25.11.1999. - Hotararea nr. 411/19.04.2001 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si guvernul Republicii Ungare privind angajarea lucratorilor sezonieri, semnat la Budapesta la 9.05.2000. - Hotararea nr. 412/19.04.2001 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Ungare privind schimbul de stagiari, semnat la Budapesta la 9.05.2000. - Hotararea nr. 167/7.03.1991 privind aprobarea Conventiei dintre Guvernul roman si Guvernul RFG privind trimiterea de personal roman din intreprinderi cu sediul in Romania pentru a activa pe baza de contracte de lucrari, cu modificarile ulterioare. - Hotararea nr. 402/25.07.1992 privind aprobarea Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Federale Germania in legatura cu ocuparea fortei de munca pentru ridicarea cunostintelor profesionale si de limba (Conventie privind personalul muncitor oaspete). - Hotararea nr. 930/9.11.1999 pentru aprobarea Intelegerii dintre ministrul Muncii si Protectiei Sociale din Romania si Oficiul Federal al Muncii din RFG privind angajarea lucratorilor romani pentru o activitate cu durata determinata in RFG, semnata la Bucuresti la 13.09.1999. - Legea nr. 192/25.05.2004 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Franceze cu privire la schimbul de stagiari, semnat la Paris la 20.11.2003.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea