Social

Trăirile emoţionale ale angajaţilor afectează relaţiile de afaceri

Una dintre cele mai mari greşeli pe care le fac managerii este să ignore nevoia angajaţilor de a-şi exprima trăirile emoţionale. Acest lucru generează comportamente negative atat în relaţiile interne, cat şi în raporturile de afaceri cu clienţii. O greşeală cu o frecvenţă mare care se întamplă în organizaţiile corporatiste, mai ales în companiile comerciale, este aceea că se pune un accent prea mare pe discuţii şi analize legate de afaceri. "Foarte mulţi manageri îşi concentrează mare parte din atenţie, din resurse, gestionand probleme financiare, de marketing sau de resurse umane. Sunt lăsate deoparte problemele emoţionale, conflictele şi gestionarea lor, micile invidii, frustrări, gelozii, care apar la locul de muncă", apreciază George Avram , trainer al TMI , ce ţine un curs de Inteligenţă Emoţională, în cadrul Qualians. Una dintre definiţii prezintă inteligenţa emoţională ca abilitatea, capacitatea sau priceperea de a percepe, evalua şi gestiona propriile emoţii, ale altora şi ale grupurilor. Trainerul explică fenomenul atenţiei reduse acordate emoţiilor prin faptul că facem lucrurile pe care am fost învăţaţi să le facem. "Din păcate, nu-i învaţă nimeni pe oameni nici la şcoală şi nici la locul de muncă cum să facă faţă problemelor care apar în lumea relaţiilor interpersonale", spune Avram. În limbajul managerial există expresii tipice de genul: "Aici ne ocupăm de business. Hai să lăsăm emoţiile deoparte." Existenţa unei culturi organizaţionale care nu permite exprimarea emoţiilor, la care se adaugă credinţa proprie că a vorbi despre ele este un semn de slăbiciune, îi determină pe angajaţi să-şi înăbuşe emoţiile. "La noi exploziile de furie provoacă mari daune", afirmă Avram. Spre exemplu, clienţi din domeniul bancar au solicitat cursuri pentru managementul stresului şi controlul furiei . Companiile de servicii şi mai ales cele care presupun o interacţiune directă cu clientul sunt cele mai afectate de emoţii. "Un om care se simte iritat, frustrat, supărat, dezamăgit performează mai slab decat unul optimist, care are încredere în sine, se simte împlinit, respectat şi că are parte de respect şi atenţia celor din jur", adaugă Avram. Aproximativ 30% din participanţii la cursurile deschise de Inteligenţă Emoţională organizate de către Qualians lucrează într-o bancă, iar 20% în retail şi distribuţie. În proporţii sensibil egale, cate 15%, sunt angajaţi ai unor societăţi de asigurare, ai unor companii de consultanţă sau ai unor firme industriale. Restul de 5% provin din diverse alte sectoare. "Investiţia acestor companii de servicii în angajaţi mai inteligenţi emoţional contribuie la construcţia şi consolidarea brandurilor, astfel încat să crească valoarea afacerii", arată Mihaela Pantiş, Managing Director al Qualians. Circuitul emoţiei în companie Emoţia în companie se transmite de sus în jos. În orice organizaţie, liderul este cel care dă tonul emoţional. "Emoţiile liderului fiind contagioase, modul în care le trăieşte şi le manifestă influenţează în mod dramatic modul în care se simt şi se comportă cei din echipa lui", spune Avram. "Să fii lider presupune foarte mult autocontrol. Atunci cand eşti lider nu îţi mai poţi permite luxul să arăţi ceea ce simţi", concluzionează el. Claus Moeller, preşedintele fondator al TMI, spune chiar că un şef care are o zi proastă produce o pagubă mai mică dacă lipseşte de la muncă decat dacă vine la birou. Modul în care simt oamenii influenţează cantitatea şi calitatea muncii. Trăirile şefului coboară la angajaţi şi se reflectă apoi în calitatea şi cantitatea muncii lor. De altfel, unul dintre cursurile Qualians tratează rolul emoţional al liderului pe langă capitolele mari ale inteligenţei emoţionale: conştientizare, automotivare , autocontrol, empatie şi abilităţi sociale. Aproape 20% din participanţi ocupă poziţii manageriale de top, aproximativ 70% din aceştia provin din "middle management", iar 10% ocupă funcţii non-manageriale.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea