Social

Stari alterate la MNAC

25 de artisti din 20 de Tari Isi expun "viseLE colective". Muzeul National de Arta Contempoana gazduieste expozitia colectiva "Fuori Uso ’06 – Altered States", la care au contribuit peste 25 de artisti din 20 de tari, inclusiv Romania. Expozitia este rezultatul unui proiect finantat de Uniunea Europeana si a fost expusa pentru prima oara in Italia, la Pescara, in spatiul unei foste piete de fructe. Cele mai bune dintre lucrarile expuse reusesc sa transmita publicului ceva despre "stari alterate " si "vise colective", teme propuse de apreciatii curatori Nicolas Burriaud si Paolo Falcone. Sociologie, antropologie si experiente samanice Vernisajul expozitiei colective cu incitantul titlu "Stari Alterate – Esti Experimentat?" a atras publicul tanar de arta la Muzeul National de Arta Contemporana, chiar pe temperaturi peste 40 de grade. Dupa cum se spune in prezentarea proiectului, este vorba despre explorari artistice ale "starilor alterate" si ale "perceptiilor modificate", ca si ale teoriilor care le leaga cu sociologia, antropologia si… "experientele samanice". Curatorii Nicolas Burriaud si Paolo Falcone se feresc sa faca prea multe precizari despre starile alterate in scurta prezentare care prefateaza catalogul expozitiei, ascunzandu-se in spatele unor concepte improvizate precum "suprarealism social": "Fenomenele care acompaniaza o societate in curs de realizare, in transformare si in permanenta miscare, plus interactiunea cu televiziunea, jocuri video, sex ori, in cazuri extreme, droguri, dar la fel de bine cu advertisingul, moda, revistele sau internetul, produc o trecere dinspre visul unui individ catre un vis standardizat, colectiv. Suprarealismul social reevalueaza si dezvaluie visul colectiv, irationalitatea grupului, starile de halucinatie ale societatilor, transformand realitatea si conectand-o la un nou gand dominant, decadent, de care nici nu suntem constienti. (…) Acesta (n.r. – inconstientul colectiv) vorbeste, iar artistii decupeaza bucatele din fluxul abundent al discursului social, il decodeaza, il photoshop-eaza, il post-produce si il accentueaza: editare pura a unui flux impersonal de constiinta". Este asadar vorba de stari de constiinta ca visul, boala, nebunia, transa, efectele substantelor psihotropice etc. si de "echivalentele" lor sociale, de halucinatiile si psihozele mintii colective. Inteleasa astfel, expozitia este un motiv de entuziasm pentru ca readuce explicit si hotarat in discursul artistic contemporan teme majore ale artei din toate timpurile, parasite temporar sau valorizate tangential, datorita inadecvarii la zeitgeist si supralicitarii. Aceste teme si conexiunile dintre ele – irationalul, halucinatia, oniricul, suprasensibilul, transcendentul – capata noi semnificatii in epoca neurologiei, a psihotropicelor si realitatilor virtuale. O experienta artistica psihedelica esuata Cu toate acestea, considerata in ansamblu, colectia de lucrari cu greu reuseste sa ofere experienta artistica psihedelica promisa de concept si prezentare. Mai multe lucrari esueaza in abstractia si in-inteligibilitatea deseori reprosate de public artistilor contemporani, iar altele sunt doar mici trucuri vizuale sau imagini frumusele si facile. In prima categorie as include lucrarea arida si ermetica "Interviewing The Cities" a romanilor de la subREAL, Calin Dan si Iosif Kiraly. N-am inteles care era ideea placutelor de aluminiu printat care aratau ca niste bucati de asfalt cu cate o flegma (ejaculat?) in mijloc, risipite pe jos in spatiul de expozitie si dotate cu rotite pentru mobilitate. La fel de rece m-au lasat dreptunghiurile gri, acuarela de cenusa pe panza, ale italianului Luca Vitnone, sub titlul "Armabodh Joint Shanti Couch", si masurand, unul langa altul, cinci metri pe peretele salii de expozitie. Cateva lucrari, insa, isi ating tinta si fac efortul de a transpune fizic efectele de perceptie, emotie sau ideatie care definesc starile alterate, altfel incomunicabile. Din pacate, lucrarea care m-a impresionat cel mai mult nu a putut fi adusa in expozitie din cauza dimensiunilor prea mari, putand fi vazuta doar in catalog. Este vorba despre "Mantric Mutation" de artistul suedez Gunilla Klingberg, care acopera un colt de incapere cu un tapet portocaliu cu patternuri fine si complexe ca niste mandale , iar in spatiul din interiorul acestui colt, mai multe sfere metalice par a iesi din podea si urca catre tavan. Exista si un obiect incandescent care radiaza lumina de neon si mai multe texte scrise mare pe perete, din aceeasi oglinda metalica ca si sferele: "Seduction of Spirit", " Journey to Wilde Divine" si "Spontaneous Fulfillment of Desire". La o privire mai atenta, mandalele sunt facute din logo-uri de supermarketuri taiate. Lucrarea reuseste pentru ca sugereaza concret mutatiile perceptive din starile alterate de constiinta – obiecte care sunt emotii, geometrii mistice, spatii care nu sunt nici solide, nici lichide, dimensiuni atemporale etc. Pe aceeasi linie am inteles lucrarea "One Hundred Years of Solitude" a sud-africanului Kendell Geers, o sfera cu colturi, facuta din fier, cioburi de sticla si beton. O alta trimitere reusita este lucrarea lui Saverio Lucariello, fara titlu, o pictura din carbune, ulei, creta si var pe o panza de 2,3 pe 3,8 metri, care ilustreaza o scena ancestrala: mai multi barbati si femei, dezbracati, sorbind din niste fructe enorme, ca niste burdufuri. Felul in care artistul a deformat siluetele oamenilor si consistenta fructelor-burduf pare provocat de aceeasi betie sacra in care sunt afundate si personajele. Langa peretele pe care se afla aceasta pictura gasim un alt obiect absurd, dar cu un puternic impact emotional: o claie de par negru care se invarte deasupra unui cub, o singura suvita macabra atingand suprafata cubului auriu pe care deseneaza o bucla in spirala. Anca Benera, cea de-a doua artista romana prezenta in expozitie, aduce si ea o lucrare nelinistitoare si atmosferica. Este vorba despre "Free Transformation", un cadru cubic deformat, facut din puncte care stralucesc fosforescent in black-light (de fapt, mingi de ping-pong). Lucrarea mi-a sugerat un fel de OZN sau teleportor facut din lumini, dar Anca Benera mi-a explicat ca este vorba de fapt despre o selectie 3D a spatiului, asa cum in programele de editare grafica poti selecta o bucata dintr-o imagine, pe care apoi o poti deforma prin functia free transform. O mentiune speciala o merita si orgia de cosmar alb-negru desenata pe perete de Gelitin (un grup de patru artisti), in care personaje diforme, mai mult sau mai putin umane, isi transforma orice excrescenta si cavitate in organe de conectare sexuala, intr-un sir de penetrari succesive. Expozitia Fuori Uso ’06 "Altered States" este rezultatul unui proiect finantat de Uniunea Europeana prin programul "Cultura 2000". Prima oara a fost expusa in Italia, la Pescara, in spatiul unei foste piete de fructe, iar apoi la Budapesta. La noi, poate fi vazuta la Galeria Noua si MNAC pana pe 31 septembrie 2007.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea