Social

Spaga fregatelor sperie rechinii de Dimbovita

Politia britanica a arestat doua persoane si cauta un al treilea suspect, un roman, in afacerea fregatelor. Miza afacerii: o spaga de opt milioane de lire sterline.

Presa britanica a informat ieri ca una dintre cele mai mari companii de armament din insula, BAE Systems, se afla in centrul unui mare scandal dupa ce agentul sau din Romania, Barry George, 61 de ani, si sotia acestuia de origine romana, Georgiana George, 41 de ani, au fost arestati.

Potrivit cotidianului The Guardian, investigatiile Agentiei pentru fraude majore au dus la descoperirea platii unui comision in valoare totala de opt milioane de lire sterline in afacerea vinzarii a doua fregate britanice in Romania.

Afacerea fregatelor Regele Ferdinand si Regina Maria a fost incheiata in primavara anului 2003, intre guvernul Marii Britanii si cel al Romaniei. Ministerul Apararii Nationale din Romania a cumparat atunci de la ministerul sau omolog doua fregate la mina a doua, contra sumei de 116 milioane de lire sterline.

Fregatele, vechi din 1980, trebuiau reconditionate, lucru la care s-a obligat tot ministerul britanic, in cadrul aceleiasi sume. Guvernul Romaniei l-a desemnat ca semnatar al contractului pe Gheorghe Matache, seful Departamentului de armament din cadrul MApN, care a facut parte si din comisia de negociere. Pentru partea britanica, integratorul afacerii a fost chiar firma BAE Systems.

Spaga de opt milioane de lire sterline

Ziarul britanic citeaza surse din Departamentul de Comert si Industrie care sustin ca BAE a admis ca ar fi platit comisionul la incheierea afacerii, dar a refuzat sa spuna cui l-a platit.

Alte surse din Agentia britanica pentru credite de export au spus pentru The Guardian ca BAE a marturisit un comision legitim de 1% din contract catre agentul sau din Romania, Barry George. Si ca restul platii, de 6% din contract (mai mult de sapte milioane de lire sterline), ar fi fost platita altcuiva, printr-o firma off-shore.

Firma romancei, cistiguri fabuloase

Investigatiile autoritatilor britanice au dus la o firma din Romania a Georgianei George, Axis Trade&Consulting SRL, ale carei venituri au crescut intre 2002 si 2004 fabulos, cu aproximativ un milion de lire sterline.

Potrivit bilanturilor contabile ale firmei, postate pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, daca in anii 2002 si 2002 Axis Trade inregistra venituri de 5,7 miliarde si, respectiv, 7,86 miliarde, in 2003 si 2004, sumele au crescut la 24,3 miliarde, respectiv, 43,8 miliarde de lei. Ieri, conducerea firmei Axis Trade nu a fost de gasit pentru a explica modul in care a reusit performanta financiara .

In compensatie, afaceri cu Romania

Potrivit unor apropiati ai familiei George, Georgiana George este fiica lui George Cojocaru, fost presedinte al Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, iar Barry George ar fi facut afaceri in domeniul militar in Romania inca inainte de 1989.

Achizitia fregatelor a fost dublata si de un contract de compensare, numit off-set. Potrivit acestuia, BAE, ca integrator al contractului, se obliga sa comande sau sa investeasca in firmele romanesti bunuri si sume echivalente cu 80 la suta din valoarea achizitiei de 116 milioane de lire, iar 60 la suta dintre cele 80 la suta trebuiau sa fie comenzi catre industria de aparare.

Cu alte cuvinte, 80 la suta din plata fregatelor trebuia sa se intoarca in tara. BAE trebuia sa onoreze acest off-set in cinci ani de la semnarea contractului, adica pina in 2008. Gheorghe Matache sustine ca aceste compensari erau clar precizate, si ca, in afara de produse militare sau finite, exista si un off-set indirect, care consta in scolarizarea marinarilor romani pe cheltuiala englezilor.

Potrivit unor surse apropiate afacerii insa, pina la sfirsitul lui 2005, englezii au facut off-set doar de 4,12 milioane de lire, in aproape trei ani, din cele 92,8 milioane de lire, adica doar 4,5 la suta din contract. In plus, off-setul de 92,8 milioane de lire trebuia esalonat in sume anuale egale, cam 18,5 milioane de lire pe an.

Cum se arunca pisica

Cheia compensarilor intre britanici si romani pare a fi un subiect delicat si tabu pentru cei care au avut atunci roluri importante in afacere. Nimeni nu-si asuma urmarirea derularii contractului de off-set. Acesta a fost semnat, potrivit lui Gheorghe Matache, de catre Romtehnica, in subordinea MApN, condusa pe atunci de Aurel Cazacu.

Urma ca, pina la infiintarea Agentiei de off-set, de derularea lui sa se ocupe Ministerul Economiei si Comertului (MEC).

Acum, cel care se ocupa de industria de aparare din MEC este chiar Aurel Cazacu, care nu-si mai aminteste cum a lasat contractul. Nu pot sa stiu cit off-set s-a facut, pentru ca totul s-a transferat catre Agentia de off-set, dupa ce s-a infiintat. Ei trebuie sa stie, spune Cazacu, care a refuzat sa dea orice alte detalii.

Domnul Cazacu cred ca a vrut sa scape. Contractul nu este la Agentia de off-set pentru ca, atunci cind a fost semnat, nu era in vigoare ordonanta care reglementa off-setul. Nu o putem aplica retroactiv, ne-a spus presedintele Agentiei de off-set, Cristian Tarara.

Nu stiu, o sa vad, o sa verific, nu-mi mai aduc aminte. Sunati-ma miine, ne-a spus apoi Cazacu. Precizam ca agentia de off-set este in subordinea directa a primului-ministru.

Ancheta la DNA

Procurorii DNA au declansat, ieri, propria ancheta pentru a dezlega misterul intermedierii celor doua fregate second-hand Regele Ferdinand si Regina Maria catre Romania. Conform procurorilor, deocamdata, nu se cunoaste identitatea demnitarului implicat, insa se va verifica inclusiv acest aspect.

Totodata, DNA a fost solicitata de autoritatile britanice in luna mai a acestui an sa acorde asistenta judiciara internationala pentru efectuarea cercetarilor declansate in Anglia, privindu-i pe Barry si Georgiana George.

Cererea dateaza din 28 aprilie, iar la DNA a ajuns 12 zile mai tirziu, conform procurorilor, traseul acesteia fiind Inspectoratul General de Politie - Parchetul General - DNA. Actul continea referiri la comiterea unor fraude de proportii comise in timpul derularii procesului de achizitie, de catre statul roman, din Marea Britanie, a navelor militare. (C. Hurdubaia, G. Ghidovat)

Fregate de 20 de ani

Cele doua fregate de clasa 22, numite de englezi Coventry si London si de noi Regele Ferdinand si Regina Maria, au fost achizitionate in ianuarie 2003. Lansate la apa in 1984 si 1986, au fost scoase din uz de catre marina britanica in 1999 si, respectiv, 2002. Achizitia lor, pentru 116 milioane de lire sterline, presupune si modernizarea, facuta de BAE Systems. La ora actuala, fregatele de clasa 22 mai sint folosite de armata chiliana, braziliana si romana.

Dintre cele 14 fregate de clasa 22, Royal Navy nu mai are active decit patru. De retinut ca doua dintre ele, care nu au fost vindute noua, chilienilor sau brazilienilor, au fost foloste ca tinte si scufundate.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea