Social

Reduceti programa! Cere presedintele Comisiei de invatamant din Senat

Ministerul Educatiei a dispus publicarea subiectelor de la examenele finale cu 6-8 luni inainte de programarea unei sesiuni, pe site-ul institutiei. Insa, aceasta actiune nu se desfasoara in favoarea elevilor, asa cum se estimase, ci cu totul impotriva lor. In primul rand, ministerul nu dezvaluie prin publicare 5-10 variante de subiecte la o disciplina, ci o suta pentru fiecare materie in parte. Asadar, un absolvent de clasa a XII-a trebuie sa invete, pentru pregatirea tuturor probelor de la examenul de bacalaureat, un set de 600 de subiecte. Celor de alte etnii li se mai adauga inca o suta de subiecte pentru materia de la limba si literatura materna. “Sistemul este foarte confuz, deoarece, in aceste conditii, elevul va invata aceste subiecte intr-un mod mecanic, pe dinafara, ceea ce va contribui nemijlocit la o asimilare fortata a cunostintelor, desi bacalaureatul este un sistem sintetic de evaluare a cunostintelor acumulate intr-un ciclu de patru ani de pregatire. Pe de alta parte, un alt efect daunator are drept cauza inmultirea numarului de meditatii. In aceste conditii, vazand ca tanarul nu face fata ritmului de pregatire, parintele este dispus sa plateasca cate o meditatie pentru fiecare dintre cele cinci discipline de examen pentru probele de la bacalaureat”, ne-a declarat Gheorghe Radulescu, profesor de romana la Liceul “George Enescu” din Bucuresti. Publicarea subiectelor pe internet a fost o masura luata in ideea de a se evita eventualele acte de coruptie privind furtul sau vanzarea plicurilor cu subiecte inainte de inceperea desfasurarii probelor. Pana anul trecut, acest sistem se aplica si in cazul elevilor de clasa a VIII-a in vederea pregatirii Testelor Nationale. Acum, odata cu trecerea la tezele unice, s-a renuntat la sistemul subiectelor publicate pe internet si actiunea s-a rezumat doar la publicarea a cate unui model de subiecte pentru fiecare disciplina in parte.

Brosurile cu subiecte, cea mai tare afacere

In afara subiectelor de pe internet, mai apar prin scoli si licee tot felul de brosuri cu subiecte si rezolvari. “In aceasta situatie, copiii sunt total ametiti si dezorientati. Nu mai stiu dupa ce sa invete. Iau ca baza subiectele de pe site-ul ministerului si completeaza cu cele din brosuri, care, cele mai multe dintre ele, nu respecta programa tematica pentru examen. Si aceasta, deoarece continutul brosurilor nu are in realitate autorizarea vreunui inspector de specialitate din cadrul Ministerului Educatiei. Asadar, aceste tiparituri nu au alta menire decat sa bulverseze pregatirea individuala a elevului si sa aduca un profit consistent celor cinci-sase edituri profilate pe tiparirea de carte scolara”, ne-a mai declarat profesorul Radulescu. Mai mult, intr-o informare a Asociatiei de Evaluare si Acreditare a Calitatii in Educatie si Agentiei EDU CER privind esecul tezelor unice, aflam acelasi lucru despre aceste brosuri: “Din aceasta bulversare, cea mai mare bucurie o simt editurile care invadeaza piata cu maculatura de asa-zise «subiecte cu rezolvari cu tot»”.

Senatorul Irinel Popescu l-a interpelat pe ministrul Adomnitei

Prin materialele publicate de catre ziarul nostru privind starea invatamantului romanesc, statutul de cobai al elevilor din clasele gimnaziale si liceale, obligati sa suporte niste initiative legislative neconforme cu realitatea, senatorul Irinel Popescu , presedintele Comisiei pentru invatamant, stiinta, tineret si sport de la Senat, s-a autosesizat si a facut ieri o interpelare pentru ministrul educatiei, Cristian Adomnitei: „Institutul de Sanatate Publica a dat publicitatii un raport in care a constatat ca din cauza suprasolicitarii, toti mai multi elevi sufera de tulburari de somn, cefalee, anxietate, simptome care preced patologiile psihice. Suprasolicitarea elevilor este cauzata de sistemul educational defectuos, de la nivelul tuturor anilor de studiu din invatamantul preuniversitar. Programele scolare, pe fiecare disciplina, sunt foarte incarcate, ele nefiind concepute in vederea dezvoltarii imaginatiei si a capacitatii individuale de asimilare a informatiilor utile, ci doar a memorarii de date si exersarii de operatiuni. Manualele alternative, concepute intr-o maniera sofisticata si redactate intr-un limbaj greoi, de neinteles pentru un elev la o anumita varsta scolara, reprezinta o alta cauza a acestor probleme emotionale si de adaptare, constatate la tanara generatie. Apelul excesiv la manuale, caiete si culegeri alternative are efecte nocive si asupra sistemului osteoarticular al elevului: un copil aflat la gimnaziu trebuie sa poarte, de regula, un ghiozdan cu o greutate de cel putin 8 kg, iar in zilele in care programul prevede ore de sport sau desen, greutatea creste la 12 kilograme. Folosirea excesiva a materialelor auxiliare (caiete ale elevului, portofolii proprii, dosare cu fise biografice, alte carti decat manualul, culegeri) constituie atat o cauza de surmenaj, cat si a solicitarii fizice produse de greutatea ghiozdanului. Excesele se explica in principal prin presiunile facute de edituri. Aceste intreprinderi private, pe o logica a pietei, sunt interesate sa creasca numarul si diversitatea produselor vandute, fara sa existe neaparat o corelare cu calitatea actului de invatamant, aflat in responsabilitatea autoritatilor publice. Cadrele didactice au, in acest caz, interese convergente cu ale editurilor si producatorilor de materiale auxiliare, atat ca parte din lantul de productie si distributie, cat si ca beneficiari, in functie de performantele obtinute cu elevii, de calificative pentru obtinerea gradatiilor si salariilor de merit, ca si pentru promovare in ierarhia scolara. In plus, initiativele particulare privind organizarea unor concursuri disciplinare, de tip „Arhimede” sau „Cangurul”, ce presupun efort intelectual din partea elevului si efort financiar din partea familiei, au acordul tacit al conducerii scolilor pentru incasarea unor taxe de participare si pentru folosirea spatiilor publice in generarea de profituri private. Cunoscand preocuparea ministrului educatiei, Cristian Adomnitei, pentru rezolvarea acestei stari de fapt, dar si presiunea la schimbare pe care o are de infruntat din partea sistemului, imi declar sprijinul politic pentru masurile rapide de reforma pe care le va lua in acest sens. Solicit insa un calendar al schimbarii, orice intarziere avand consecinte asupra sanatatii tinerei generatii, asa cum arata specialistii Ministerului Sanatatii. Cer Ministerului Educatiei sa precizeze oficial: in anul scolar din care se va aplica descongestionarea programelor scolare, normandu-se un orar si un volum de teme care sa nu mai oblige elevul sa depaseasca 6-8 ore de studiu, pe zi sa stabileasca un pentru amenajarea in scoli si licee de sali profesorale, in care sa fie pastrate materialele auxiliare, astfel incat elevul sa nu mai fie obligat sa le care zi de zi la scoala n anul scolar din care se va aplica masura potrivit careia se renunta definitiv la predarea manualelor pentru generatia urmatoare“. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea