Social

Q12, chestionarul care masoara fericirea la locul de munca

Angajatii fericiti aduc mai multi bani companiei in care lucreaza. Este o concluzie la care au ajuns pe rand toti managerii valorosi si tocmai de aceea liderii companiilor s-au intrebat cum sa gaseasca, cum sa motiveze si cum sa pastreze angajatii talentati. De aceea, cunoscuta companie americana de consultanta Gallup a creat un instrument extrem de eficient care masoara gradul de satisfactie al angajatului fata de job-ul lui. Este vorba despre un chestionar extrem de simplu, denumit Q12, care contine 12 intrebari cheie pentru angajati. Acest chestionar reprezinta cel mai simplu si mai corect mod de a masura forta unui loc de munca. Pentru a ajunge la cele 12 intrebari, Gallup a intervievat un milion de angajati si in jur de 80 de mii de manageri. “ Cand am initiat aceasta analiza nu am stiut ca o sa ne oprim la aceste 12 puncte. Dar dupa ce am trecut mii de intrebari prin prisma noastra, acestea s-au dovedit a fi cele mai eficiente. Daca poti crea un loc de munca in care angajatii sa raspunda pozitiv la aceste intrebari, atunci ai creat un loc de munca exceptional”, spun Marcus Buckingam si Curt Coffman, autorii cartii “Manager contra curentului”, care explica ce inseamna chestionarul Q12. Nu banii aduc fericirea Un lucru surprinzator pentru acest chestionar-minune este ca printre cele 12 intrebari nu exista si intrebari referitoare la retributie , beneficii, management superior sau structura organizationala. Reprezentantii companiei Gallup spun ca initial au existat si asemenea intrebari dar ele au disparut pe parcursul analizei, chiar daca sunt chestiuni foarte importante. Specialistii Gallup le-au exclus doar pentru ca nivelul salariului este la fel de important pentru toti angajatii, buni, slabi sau mediocri. Ei au lasat in chestionarul Q12 doar intrebarile care ii diferentiaza pe angajatii valorosi de ceilalti. “Daca platesti cu 20% sub media pietei s-ar putea sa atragi cu greu angajatii. Dar aducand salariile si beneficiile la nivelul pietei nu vei ajunge totusi prea departe”, spun autorii cartii. Unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poate face un manager este sa faca fiecare angajat sa se simta bine in pielea lui. “Acolo unde implicarea emotionala a angajatilor fata de companie a fost mai mica si profiturile au fost mai mici. Intr-o ecuatie economica orice fluctuatie, inclusiv gradul de multumire al oamenilor, afecteaza rezultatele financiare. Mult din valoarea unei companii o reprezinta nu atat cladirile, calculatoarele sau utilajele ci felul in care angajatii relationeaza cu clientii”, spune Matei Balaita, partener asociat al Gallup Romania . De altfel, cele mai importante aspecte ale unei companii sunt productivitatea, profitul, mentinerea personalului si satisfactia clientilor. Specialistii spun ca activele si pasivele detinute de o companie reprezinta doar 60% din valoarea ei reala de piata. Restul este valoarea oamenilor, a angajatilor companiei. Gallup Romania a aplicat chestionarul Q12 mai multor companii romanesti , una dintre acestea fiind Transelectica, companie care are mai mult de 2000 de angajati. Rezultatele au fost dintre cele mai eficiente cu atat mai mult cu cat valorile care rezulta dupa aplicarea chestionarului sunt insotite de programe de educare a managerilor. “In urma aplicarii Q12 pentru angajatii Transelectrica am descoperit ca unele unitati au scoruri mai mici si unele mai mari. In unitatile in care rezultatele chestionarelor Gallup au fost mari, deci acolo unde angajatii s-au dovedit multumiti de locul lor de munca si rezultatele financiare au fost mai bune”, spune Matei Balaita. Asta inseamna ca pentru a creste profitul unor unitati trebuiau imbunatatite conditiile de munca pentru angajati. “Rezultatele chestionarelor Q12 au mai aratat ca o mare problema in Transelecrica este fluctuatia de personal, mai ales a angajatilor tineri”, spune Matei Balaita. Un asemenea instrument , cum este Q12, analizeaza pana la grupuri de lucru mici, chiar pana la 10 oameni. Dupa aplicarea chestionarului, oamenii percep locul de munca mai aproape de ce stiu ei sa faca. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro
loading...
  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: 6 sfaturi pentru a depasi plafonarea la job

Experti Cariera

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: Schimba paradigma in cautarea unui job

Experti Cariera

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: Se poate incepe si asa…

Experti Cariera

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Simona Gabriela Buzatu: Branding - Cum sa eviti vecinii nepotriviti

Expertul Acasa.ro, Simona Gabriela Buzatu, multimedia designer si specialist de marketing online

Pune o intrebare


Citeste pe divahair.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, specialist marketing si vanzari Radu Mircea Chirvase: Cat de mult iti folosesti puterea de cumparator?

Expertul Acasa.ro, specialist marketing si vanzari Radu Mircea Chirvase

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.