Social

Profit 50% din concediile altora

Aparitia agentiilor de turism se numara printre indicatorii de crestere a nivelului de trai. Pe piata turismului jocurile le fac marile agentii, denumite si touroperatori, care isi permit sa inchirieze aeronave si sa organizeze chartere. Pe de alta parte, exista si agentii mai mici, revinzatoare. Acestea nu au putere de cumparare mare, preluind pachetele turistice de la agentiile mari in schimbul unui comision ce variaza intre 5 si 10% pe care agentia il cistiga din vinzarea pachetelor. „O agentie mica detailista, cu doi-trei angajati, poate ajunge la un profit de 1.000-2.000 de euro lunar, ceea ce inseamna ca amortizarea investitiei se produce in mai putin de un an. In Romania circa 90% dintre agentii sint si touroperatori. Cu toate acestea, mai simplu este sa fii detailist . Ca touroperator trebuie sa ai parteneriate cu hoteluri, cu exteriorul etc.“, spune Traian Badulescu, purtator de cuvint ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism). Totodata, exista mai multe tipuri de agentii pe piata. „Unele agentii sint specializate fie pe incoming (aducerea turistilor straini), fie pe outgoing (plecarea turistilor romani in strainatate) sau pe ingoing (turismul in Romania)“, precizeaza Badulescu. Oficialul ANAT da exemplu „experienta poloneza“, afirmind ca, spre deosebire de Polonia, in Romania agentiile detailiste sint mai puternice. „In Polonia au venit marii touroperatori si au cumparat o serie de agentii. La noi nu se va intimpla astfel, iar sanse de dezvoltare le are turismul de nisa“, afirma acesta. Cum demarezi afacerea „In Bucuresti sint aproximativ 400 de agentii de turism membre ANAT. Noi estimam ca in total sint cam 800. Pe toata tara sint 2.500 de agentii licentiate, dar unele pot sa nu functioneze. Statistica arata ca piata sta bine pentru nivelul Romaniei. De asemenea, loc pe piata mai este, in special pentru agentii detailiste (revinzatoare). Loc pe piata este in toata tara, desi cea mai mare cota de piata este in Bucuresti. Una din conditiile pe care agentia trebuie sa le indeplineasca pentru a rezista pe piata este sa fie profesionista. Totodata, daca intreprinzatorul care demareaza afacerea nu are experienta, trebuie sa isi angajeze un manager cu experienta“, spune Traian Badulescu. „Primul pas al agentiei este sa se inscrie in ANAT. Destul de curind, aceasta va intra in bazele de date ale touroperatorilor“, adauga Andrei Ilinca, director D&T Travel. Totusi, pina la inscrierea in ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism), exista citiva pasi care trebuie urmati pentru demararea unui astfel de business. Majoritatea managerilor de agentii mentioneaza experienta in turism drept o conditie principala pentru deschiderea unei agentii de turism. „Acum cinci ani, eu aveam experienta zero. Experienta este insa recomandata pentru binele intreprinzatorului. Experienta il ajuta sa stie sa faca un contract, sa isi ia in calcul toate masurile de siguranta“, spune acesta. „In cazul in care nu detine aceasta experienta, oricine isi poate deschide daca are un director care are brevet in turism“, afirma Mihai Toncescu, manager la agentia 3Mt Tours. Potrivit Hotaririi Guvernului nr. 238/2001 privind conditiile de acordare a licentei si a brevetului de turism, agentiile de turism isi pot desfasura activitatea de oferire, comercializare si vinzare a serviciilor si a pachetelor de servicii turistice pe teritoriul Romaniei numai in baza licentei de turism emise de Ministerul Turismului. Totodata, la articolul 1 se precizeaza ca persoana care asigura conducerea operativa a unei agentii de turism, a unei filiale a acesteia din alta localitate sau a unei structuri de primire turistica va detine brevet de turism, prin care se atesta pregatirea profesionala in domeniul turismului. Potrivit aceleiasi hotariri, licenta de turism este documentul prin care se atesta capacitatea titularului de a comercializa servicii turistice in conditii de calitate si siguranta pentru turisti si posibilitatea de a infiinta o agentie de turism, iar brevetul de turism este documentul prin care se atesta capacitatea profesionala in domeniul turismului a persoanelor fizice care asigura conducerea agentiilor de turism sau a structurilor de primire turistice. La art. 3 al aceleiasi hotariri de guvern, se precizeaza ca licentele si brevetele de turism se elibereaza de Ministerul Turismului, la cererea agentului economic si, respectiv, a persoanelor fizice care solicita obtinerea brevetului de turism. In termen de maximum 30 de zile de la data inregistrarii cererii agentului economic, respectiv a persoanei fizice, Ministerul Turismului, cu consultarea asociatiilor profesionale din domeniul turismului, va efectua verificarile necesare si va elibera licenta si, respectiv, brevetul de turism. Solutii de inceput Potrivit managerului de la D&T Travel, pentru deschidere este nevoie in primul rind de sediu, care sa aiba, potrivit normelor impuse, cel putin 20 mp. Acesta poate fi la parter sau la etajul 1 pentru agentiile touroperatoare si la oricare alt etaj pentru agentiile detailiste. „Este de asemenea nevoie de un angajat care sa aiba brevet plus un dosar pentru Ministerul Turismului. In decurs de una-doua saptamini, cineva de la minister va veni si va face o evaluare a spatiului. Trebuie luate in calcul chiria, un calculator, imprimanta, scanerul, faxul. In plus, spatiul comercial este mai scump daca este apartament sau garsoniera. Spre exemplu, chiria poate creste pina la citeva mii de euro“, mai spune acesta. La inceputul existentei sale pe piata, revinzarea pachetelor preluate de la touroperatori se dovedeste varianta cea mai simpla, insa agentia mica supravietuieste doar avind clientela. „Este o varianta de inceput, dar trebuie sa alergi dupa clienti“, spune si Mihai Toncescu. Investitii si amortizare „Dupa ce ANAT face evaluarea, se face un proces verbal in baza caruia firma poate sa functioneze. Cu copia dupa licenta se face o asigurare in caz de faliment“, afirma Ilinca. Potrivit legislatiei in vigoare, un detailist trebuie sa aiba o polita de asigurare cu o garantie de 10.000 de dolari. Suma pe care agentia o va plati societatii de asigurari poate fi chiar si de 100 de dolari. Badulescu afirma ca deschiderea unei agentii de turism costa minimum 10.000 de euro (suma in care intra chiriile, salariile etc.), iar pentru touroperatori este nevoie de aproximativ 30.000 de euro. La unele agentii, amortizarea se realizeaza dupa 6 luni – un an. Pe de alta parte, sint manageri de agentii care afirma ca deschiderea unei agentii poate costa chiar mai putin. In medie, un calcul sumar arata ca pretul chiriei in avans pe minimum trei luni poate ajunge la aproximativ 1.000 de euro. In plus, toate actele pentru deschiderea firmei si capitalul social ajung sa coste 250 de euro, computerul, imprimanta si telefonul costa in jur de 700 de euro, iar mobilierul de birou are pretul de 500 de euro. Suma totala ajunge astfel la 2.000 de euro, costurile de reclama nefiind incluse in acest pret. Totusi, investitia intr-o agentie noua inseamna mai ales investitia in promovare. „Dar, daca adaugi o caseta luminoasa, care costa cam 100 de euro/mp construit, si un banner, care este in jur de 20-30 de euro/mp construit, ajungi la un total de 3.000 de euro, adica circa 100 de milioane, insa amortizarea depinde foarte mult de clienti“, spune managerul D&T Travel. 10% pentru promovare „Din investitia initiala, in jur de 10% trebuie alocate promovarii. Cele mai multe agentii prefera mailingul direct (fluturasi). Pe tv sint cam 10 agentii, aceleasi care merg pe outdoor si pe presa. De asemenea, o agentie trebuie neaparat sa aiba site functional si sistem de rezervari. Exista de pilda agentii care au sistem de rezervari online (5-10% din cifra de afaceri vin de rezervarile online). Cam 80% din agentiile de turism au site-uri. In curind va fi 100%“, spune Badulescu. „Promovarea pe Internet este obligatorie. In plus, tot promovare faci si atunci cind mergi la tirguri de specialitate“, spune Toncescu, directorul unei agentii de turism care lucreaza in Romania numai cu clienti straini. Promovarea insa este un proces pe termen lung, care nu da rezultate imediat cum intri pe piata. „Cind pornesti, dificile sint toate. Este greu sa intri in piata daca esti nou, drept pentru care trebuie sa iti faci un nume. Cind esti nou, sansele de a-ti atrage clientela de la ceilalti sint foarte mici. Clienti fideli de la ceilalti nu poti lua. Poti lua doar clienti care nu au mai calatorit sau care nu au fost multumiti de serviciile agentiei cu care au calatorit. Trebuie sa ai ce oferi, un nume sau un produs foarte bun, cunoscut, care sa te poata promova pe adevarata piata. Promovarea pe Internet poate fi extrem de buna, productiva“, spune Mariana Ionescu, director la agentia Best Comtur . Prin urmare, chiar daca vadul agentiei este bun, intreprinzatorul nu trebuie sa se bazeze pe clientii atrasi din strada, ci pe reclama targetata. „Eu lucrez cu site-ul propriu in proportie de 90%, nu cu strada. Ii numar pe degete pe cei din strada. La reclama in Google, prin intermediul casetelor cu linkuri sponsorizate, se plateste per click (costurile variaza de la 5 centi la 1-2 dolari). Bugetul pe care eu l-am acordat reclamei este de minimum 20 de dolari pe zi si ajunge la minimum 5-600 de euro lunar. Pentru ghiduri, de genul publicatiilor anuale sau bianuale, reclama poate ajunge la citeva sute de euro anual, iar la ziar este foarte scump. O aparitie intr-un cotidian costa in jur de 3-4.000 de euro, iar pentru eficienta, reclama trebuie sa aiba citeva aparitii lunar. La radio, 4-5 difuzari de spot/zi costa 3-4.000 de euro. Cea mai targetata mi se pare reclama pe Internet. Cind cineva cauta dupa un anume cuvint, acea persoana este interesata de oferta ta. Constructia unui site poate costa 200, dar si 500 de euro. Apoi reclama la site pe linkuri publicitare – un link costa cel putin 100 de euro. Per total, costurile pentru deschiderea unei agentii se ridica la 3.000 de euro“, explica Ilinca. Profitabilitate pe tot timpul anului Un alt motiv pentru inceperea unei afaceri in domeniu il reprezinta faptul ca o agentie de turism poate fi un business rentabil tot timpul anului. Virfurile de vinzari sint in perioada sarbatorilor, insa, pentru ca cele mai multe deplasari de business, spre exemplu, se inregistreaza in lunile septembrie si octombrie , agentiile care opereaza si pe o astfel de nisa, a turismului de afaceri, inregistreaza profit. „Solutia este sa ai cit mai multe departamente. In Occident se merge mult catre specializare. Profitabil este daca ai sa zicem 10 clienti pe pachete turistice sau o croaziera la o agentie mica“, spune oficialul ANAT. De asemenea, pentru ca vara sint cele mai multe oferte, sezonul estival se dovedeste una dintre cele mai bune perioade pentru majoritatea agentiilor. „Vara este cea mai buna perioada – 1 mai – septembrie inclusiv. Perioade mai slabe se inregistreaza in lunile octombrie, ianuarie si februarie. Prin urmare, cea mai mare profitabilitate este daca deschizi agentia in primavara, ca sa nu prinzi perioade moarte. Totodata, este foarte rentabil sa ai client o banca (turism de afaceri)“, spune Andrei Ilinca. Topul celor mai profitabile agentii de turism Potrivit ANAT, care citeaza date furnizate de Camera de Comert, primii touroperatori de piata, dupa cifra de afaceri, sint Marshal Turism, Happy Tour , Olympic, Aerotravel, Paralela 45 si Eximtur. Primele trei agentii din top au impreuna o cifra de afaceri de 30-35 de milioane de euro pe an. Mai mult, toate agentiile mari totalizeaza o cifra de afaceri de 300-400 de milioane de euro anual. Alte citeva agentii ruleaza fiecare cite 10 milioane de euro pe an. Valoarea totala a pietei este de 500 de milioane de euro anual, iar rata de crestere a fost de 35% in 2006 fata de 2005. Potrivit ECTAA (Asociatia Agentiilor de Turism si a Touroperatorilor Europeni), profitul realizat de agentiile de turism si de marii touroperatori din alte tari europene a aratat la nivelul anului 2005 astfel: Germania – 22.600 de milioane de euro, Slovacia – 250 de milioane de euro, Turcia – 3.250 de milioane de euro, Spania – 11.353 de milioane de euro. Conform ANAT, pe piata turismului din Romania tendintele sint urmatoarele: se vor dezvolta incomingul, turismul de afaceri si turismul de eveniment. Zona de business se dezvolta mai ales prin prisma intrarii pe piata a marilor corporatii, rata de crestere anuala a acestei nise fiind de 10-20%.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea