Social

"Primariile de bloc" sufoca locatarii cu norme birocratice

Noua Lege de functionare a asociatiilor de proprietari, validata de Parlament, transforma blocurile de proprietari in adevarate "primarii de bloc". In loc sa simplifice administrarea unui imobil, noua lege complica si mai mult lucrurile. Astfel, administratorul trebuie atestat de catre primar, la propunerea compartimentelor specializate din cadrul autoritatilor administratiei publice locale, in baza unei hotarari a consiliului local. Cum in Bucuresti exista aproximativ 10.000 de blocuri, rezulta ca va fi nevoie de cel putin 10.000 de hotarari de validare, avand in vedere ca destul de multe blocuri au mai multi administratori. Membrii comisiei de cenzori trebuie, obligatoriu , sa aiba cel putin studii medii si sa depuna garantii. Acestea se varsa intr-un cont bancar , in baza unui contract de garantie, iar cuantumul lor nu poate fi mai mic decat media anuala a totalului cheltuielilor lunare ale asociatiei. La randul sau, presedintele asociatiei, persoana aleasa cu cel mai mare numar de voturi, poate numi temporar un vicepresedinte caruia sa-i delege atributiile sale. Presedintele asociatiei de proprietari, membrii comitetului executiv, administratorul si cenzorii pot fi remunerati pe baza unor contracte de mandat. Salariile acestora sunt stabilite de adunarea generala a proprietarilor, la data adoptarii bugetului anual de venituri si cheltuieli. Peste aceste sume, care vor umfla listele la intretinere, membrii asociatiei de proprietari au obligatia sa aprobe si un fond de reparatii anual, necesar pentru imbunatatirea proprietatii comune. Pe langa acesti bani proprietarii mai pot aproba si alte fonduri cu caracter special. In adunarea generala a proprietarilor hotararile se iau cu acordul majoritatii. Proprietarii care din diverse motive nu participa la sedinta pot imputernici un alt membru al familiei sau un alt reprezentant. Imputernicirea trebuie sa fie scrisa si semnata de proprietarul in numele caruia se voteaza. In cazuri exceptionale hotararile pot fi luate prin acordul scris al majoritatii proprietarilor pe baza de tabel nominal. Pentru lucrari majore privind exploatarea, intretinerea, repararea, consolidarea, reabilitarea si modernizarea proprietatii comune, asociatia de proprietari poate angaja, in numele proprietarilor si cu semnatura lor individuala, credite bancare sau orice alte forme de creditare. Temeiul legal pentru un astfel de imprumut financiar il constituie taman noile prevederi care obliga asociatia de proprietari sa ia masuri pentru imbunatatirea confortului termic, reabilitarea imobilelor si modernizarea lor. Tot in numele proprietarilor, asociatia poate incheia polite de asigurare pentru "a reduce riscurile cu privire la proprietatea comuna". Recentul act normativ mai stabileste ca majoritatea proprietarilor dar si cei direct afectati pot decide ca proprietatea comuna sa fie utilizata si de catre terti, persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat. In schimb pentru schimbarea destinatiei locuintelor acum este nevoie doar de avizul comitetului executiv si acceptul proprietarilor cu care se invecineaza spatiul supus schimbarii, atat pe orizontala cat si pe verticala. Presedintele Ligii Asociatiilor de Proprietari Habitat, Mihai Mereuta ne-a declarat ca noile prevederi au starnit deja nemultumiri. "Majoritatea asociatiilor de proprietari din tara si Capitala sunt nemultumite de noile prevederi. Una am cerut noi si alta a iesit de la Parlament. Conditiile impuse pentru presedinte, cenzori si administratori vor face ca nimeni sa nu mai accepte aceste functii". Legea privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari a fost intiata de deputatul P.D. Cezar Preda. Aceasta a fost aprobata de Parlament si urmeaza sa fie promulgata de presedintele Traian Basescu.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea