Social

Preşedinte-jucător sau preşedinte-recuperator?

După cum singură se prezintă într-un memoriu adresat "excelenţei sale, domnului Traian Băsescu, preşedintele Romaniei", Art Construcţii ‘92 SA este "o societate comercială cu capital privat , al cărei principal obiect de activitate este reprezentat de construcţiile industriale, civile şi socio-culturale". Sub iscălitura preşedintelui director general Dumitru Bucşaru, societatea s-a adresat în data de 03.03.2005 preşedintelui Bă­sescu cu rugămintea de a fi sprijiniţi "în recuperarea creanţei pe care o avem în relaţia cu C.N.C.F. C.F.R. S.A. (n.r. - Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA) pentru a putea, la randul nostru, să achităm obligaţiile pe care le avem către stat şi către terţi". Pană la acea dată, societatea Art Construcţii ‘92 SA nu ar fi putut să-şi recupereze cheltuielile pentru două lucrări executate, în valoare de 110.533.029.464 de lei vechi (peste 3 milioane de euro). Cinci săptămani mai tarziu, preşedintele ţării a găsit soluţia problemei petentului. A expediat memoriul către ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului, Gheorghe Dobre, la acea vreme, cu rezoluţia „D-l Ministru Dobre Rog analizaţi şi rezolvare legală". „Rezolvare legală", pe langă lege La prima vedere, rezoluţia preşedintelui Băsescu este inofensivă, întrucat trimite la o rezolvare legală. La o privire mai atentă însă, preşedintele nu are niciun fel de autoritate administrativă sau altfel legală pentru a decide asupra fondului celor solicitate în memoriu. C.N.C.F. C.F.R. S.A. ar fi trebuit să se adreseze instituţiei Preşedinţiei, memoriul ar fi trebuit să ajungă la Departamentul economic, la consilierul economic, consilier de stat cu rang de ministru, care ar fi decis dacă cele sesizate sunt sau nu de competenţa şefului statului. Dacă da, preşedintele ar fi analizat, ar fi pus o rezoluţie şi ar fi restituit documentul consilierului economic. În fine, acesta din urmă ar fi comunicat cu ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului. Acesta este şi unul dintre motivele pentru care consilierii de stat au rang de ministru, pentru a comunica de la egal la egal cu membrii Executivului. Pentru că preşedintele Băsescu a ales calea adresării directe, înseamnă că a dorit o anumită rezolvare. Finalul rezoluţiei „rezolvare legală", adresat ministrului Dobre, denotă tocmai faptul că nu s-a dorit o rezolvare legală. Altfel, trimitea memoriul la structura abilitată legal. În afara fişei postului de preşedinte Pe de altă parte, ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului nici nu ar fi trebuit să se implice în problema pusă de C.N.C.F. C.F.R. S.A. Aceasta, din simplul motiv că nu poate dispune de patrimoniul niciunei societăţi din subordine: sunt persoane juridice distincte şi decid independent în privinţa patrimoniului propriu. De fapt, problema ridicată în memoriu nu era nici de competenţa preşedintelui Băsescu, nici de cea a ministrului Gheorghe Dobre. Era un litigiu comercial care trebuia rezolvat de instanţa de judecată, fie comercială, fie de arbitraj, potrivit cu ceea ce au convenit părţile prin contract. Altminteri, au fost eludate căile legale şi normale de rezolvare, prin recurgerea la autorităţi neabilitate legal. Nu dorim să mergem cu gandul la o concurenţă neloială, dar sigur avem de-a face cu favorizarea unei societăţi care are un acces preferenţial la preşedintele Romaniei şi cu deturnarea fluxului litigios de la calea soluţionării sale normale. Preşedintele ar fi trebuit să-şi orienteze energia şi inteligenţa spre rezolvarea problemelor care îi revin potrivit „fişei postului". Nicidecum să influenţeze activitatea altor structuri statale – în detrimentul justiţiei – prin intervenţii şi rezoluţii doar aparent legale, oricat de dragi i-ar fi persoanele care îl solicită. Intervenţiile preşedintelui în afacerile cu statul "Regele asfaltului" a avut recomandare specială la Transporturi Premierul Călin Popescu Tăriceanu l-a nominalizat, în urmă cu o lună, pe Dorinel Umbrărescu, supranumit şi "regele asfaltului", ca fiind una dintre persoanele recomandate ministrului transporturilor de către Traian Băsescu. În emisiunea "Sinteza zilei" din 17 ianuarie a.c., Tăriceanu a reprodus următorul dialog: "Să trăiţi. M-am prezentat la dumneavoastră". "Da. Mi-a spus preşedintele Băsescu să am grijă de tine". Premierul a susţinut că ar fi auzit această discuţie în timpul unei vizite într-o zonă sinistrată, cei doi protagonişti fiind fostul ministru al transporturilor, Gheorghe Dobre, şi Dorinel Umbrărescu. "Bileţelul" ALRO "Rog analizaţi această scrisoare şi dispuneţi măsuri în conformitate cu interesele guvernului şi, dacă este posibil, şi cu interesele economiei naţionale". Acesta este "bileţelul" trimis de Traian Băsescu ministrului economiei, Codruţ Şereş. Conform preşedintelui Partidului Conservator, Dan Voiculescu, este vorba despre o foaie A4, cu antetul firmei ALRO, pe care sunt scrise de mană cateva randuri. Biletul a fost trimis de Traian Băsescu lui Codruţ Şereş, în aprilie anul trecut, pe cand preşedintele vorbea despre contractele de energie ieftină şi despre "băieţii deştepţi". "Preşedintele l-a sunat de trei sau patru ori pe Codruţ Şereş, pe o singură temă: energie ieftină la ALRO. Fostul consilier prezidenţial Theodor Stolojan l-a vizitat în aceeaşi problemă. ALRO a fost privatizată de PSAL 1, negociator-şef cu Banca Mondială fiind Traian Băsescu. Reprezentantul Romaniei la Banca Mondială era Theodor Stolojan", a mai declarat Dan Voiculescu. De altfel, Theodor Stolojan deţine 4.500 de acţiuni la ALRO Slatina , prin intermediul ALPROM.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea