Social

Piata aviatiei de business depaseste 20 milioane de euro

Principalii jucatori din domeniu estimeaza o crestere anuala de 12% in urmatorii trei ani. Daca pentru americani conceptul de aero-taxi nu mai este de mult ceva nou, europenii au luat startul in acest domeniu mult mai tarziu. Desi la scara redusa, cursele aeriene de afaceri incep sa se dezvolte si in tara noastra, urmand, practic, trendul european. Neomogena, piata roma­neasca de profil este dominata de cateva companii cunoscute: Tiriac Air, Eurojet Romania, Carpat Air, Romavia. Cel mai nou nume intrat pe acest segment este Atlantis, infiintata de un grup de investitori americani. Piata se afla, in mod cert, pe un trend ascendent, insa ritmul se afla in stransa legatura cu necesitatile oamenilor de afaceri. Cora Baiasiu, director comercial la Eurojet Romania, parte a Grupului Rompetrol, apreciaza ca, in urmatorii trei-cinci ani, piata de profil va inregistra o majorare anuala cu 12%. "Daca ne raportam la un nivel estimat de peste 10.000 ore de zbor , piata curselor charter pentru 2007 poate depasi o valoare minima de 20 milioane de euro, in conditiile in care consideram piata aviatiei de business din Romania ca reprezentand totalul cererilor de ore de curse charter prestate de companiile din tara noastra", explica Baiasiu. In opinia sa, factorii principali care vor contribui la aceasta dezvoltare sunt beneficiile ce nu pot fi egalate cu cele oferite de catre companiile comerciale de linie. Un aspect esential in evolutia aviatiei de business consta in dinamizarea mediului de afaceri odata cu integrarea Romaniei in Uniunea Europeana. "Segmentul de piata deservit este format, in general, de firme romanesti sau straine care au nevoie de acest tip de transport pentru angajatii proprii sau si pentru ei personal", subliniaza Paul Gurau, managing director al Tiriac Air. Reprezentantul companiei estimeaza o dublare a pietei in urmatorii doi-trei ani. "Cel putin in ceea ce priveste incasarile noastre", subliniaza Paul Gurau. Tiriac Air a obtinut in 2006 o cifra de afaceri de 8,5 milioane de euro si tinteste, pentru anul in curs, afaceri de 9,5 milioane de euro. Cresterea accelerata a pietei se reflecta si in valoarea afacerilor Eurojet. Compania a inregistrat, in 2006, o cifra de afaceri de 2 milioane de euro, si estimeaza pentru acest an o dublare a indicatorului financiar, in conditiile in care, in intervalul ianuarie – septembrie, Eurojet a asigurat peste 900 de ore de zbor. O ora de zbor cu elicopterul ajunge la 1.500 de euro Luxul unei asemenea calatorii nu este insa la indemana oricui. Tarifele pe ora de zbor difera foarte mult in functie de tipul de aeronava. De exemplu, tarifele practicate de Tiriac Air pentru cursele cu avionul variaza intre 4.500 de euro/ora si 10.000 de euro/ora. Comparativ, o cursa cu elicopterul in cadrul aceleiasi companii costa intre 700 si 1.500 de euro/ora. In prezent, Tiriac Air opereaza doua aeronave Gulfstream 200, un Boeing 737-300 si un elicopter Bell 206. In cazul Eurojet, flota include doua aeronave de cate sapte pasageri fiecare: un Cessna Citation Encore si un Learjet 60. "Tariful normal de la care se porneste in calculul ofertei pentru fiecare zbor in parte este de 2.500 de euro/ora de zbor bloc pentru aeronava Cessna Citation Encore si de 3.200 de euro/ora de zbor bloc pentru aeronava Learjet LJ60, integrate in pachete de servicii", spune Cora Baiasiu. Pentru o ora de zbor cu elicopterul la Atlantis, tarifele variaza intre 500 si 1.000 de euro. Compania, lansata pe piata autohtona la sfarsitul lunii septembrie, detine un avion Learjet 60 si urmeaza sa achizitioneze, pana la sfarsitul anului, un elicopter. Investitia - recuperata in cel mult sapte ani Tarifele mari sunt justificate, pe langa calitatea serviciilor, si de costurile mari ale achizitionarii si intretinerii unei flote aeriene de business. Totodata, milioanele de dolari necesare inceperii unei afaceri in acest domeniu explica si numarul relativ redus de companii care isi impart piata. Investitia initiala poate varia foarte mult de la un operator la altul, in functie de tipul de aeronave. "In general, investitia minima pentru un avion mid-jet care poate transporta sapte pasageri si un insotitor de bord, plus cei doi membri ai echipajului, porneste de la cel putin 4,5 milioane de dolari si poate depasi usor de 10-12 milioane de dolari, in functie de anul de fabricatie a avionului, de dotari sau grad de utilizare", spune reprezentantul Eurojet Romania. La randul sau, directorul Tiriac Air precizeaza ca pretul unei Eclipse 500 costa aproximativ 1,5 milioane de dolari, iar un Cessna Mustang ajunge la 3 milioane de dolari. Amortizarea unei astfel de investitii depinde de numarul de ore de zbor. "Normal, ar fi necesare aproximativ 400-500 de ore pe an. Un avion nu se amortizeaza chiar asa de usor. Calculele preliminare dau cam patru-cinci ani pentru a amortiza investitia daca ai suficiente ore de zbor", explica directorul Tiriac Air. Pentru un avion mid-jet, reprezentantii Eurojet estimeaza sapte ani pentru recuperarea sumei initiale. Amortizarea intr-un timp relativ lung este cauzata si de costurile semnificative de intretinere. De exemplu, Tiriac Air cheltuieste peste 800.000 de euro anual in cazul in care nu apar deficiente majore care sa solicite inlocuirea unor piese importante.­ Crestere de doua ori mai rapida fata de piata aviatica La nivel european, studiul "Trenduri in aviatia de business", realizat in 2005 de catre Eurocontrol, estima pentru perioada urmatoare o puternica crestere a segmentului aviatiei de business. Astfel, aviatia de business reprezenta in 2005 aproximativ 7% din totalul traficului aerian european, dar indicele de crestere a acestuia de la un an la altul era de doua ori mai rapid fata de restul pietei aviatice. Studiul Eurocontrol prognoza o crestere de 4% pe an, pentru urmatorii 10 ani, a flotei de aeronave de business, cu aproximativ 1.000 de aeronave pana in 2015. Piata interna nu este omogena, pentru ca fiecare din companii ofera servicii de chartere VIP in diferite conditii: unele preponderent comercial, altele numai pentru anumite grupuri. Componenta flotelor variaza de la avioane light sau mid-jet, ca in cazul Eurojet (Cessna Citation Encore), pana la avioane de peste 30-40 de locuri. Semn ca pe piata mai au loc si alti jucatori este si intrarea americanilor de la Atlantis air, a caror investitie se va ridica, pana la sfarsitul anului, la peste 13 milioane de dolari. "Atacand o piata departe de a fi saturata, Atlantis air isi propune sa se alature primilor jucatori si sa se diferentieze de acestia prin pachetele de servicii oferite", spune Ana-Maria Voinea, administratorul companiei. Aboneaza-te la Newsletter-ul de Turism Acasa.ro ca sa afli care sunt cele mai frumoase destinatii de vacanta.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea