Social

Masina-minune a Pentagonului, "condusa" de un roman

Andrei Aron, un tanar bucurestean, si-a pus amprenta pe un proiect initiat de Stanford Univesity si Pentagon. Andrei Aron are 25 de ani. Patru ani consecutiv a castigat olimpiada nationala de matematica dupa care a fost acceptat la Universitatea Stanford. S-a specializat in "inteligenta artificiala ", domeniu in care a inceput unele proiecte de cercetare. Anul trecut, un autovehicul special echipat a devenit prima masina din lume care a traversat desertul american Mojave fara sofer. Andrei a facut parte din echipa care a facut posibila aceasta performanta. Recompensa de doua milioane de dolari Numele de cod al masinii a fost Stanley, in fond un VW Touareg. Acesta a fost modificat, adaugandu-i-se blindaj de aluminiu, cauciucuri speciale, bare de protectie si un nou mecanism de control al volanului. " Citisem cu un an inainte despre masini fara sofer Darpa Grand Challenge (sustinuta logistic si financiar de Departamentul Apararii) si ma gandisem ca un proiect mai interesant decat sa faci o masina robotica care sa mearga singura peste 200 de kilometri prin drumuri desfundate, in desert, nu exista. Cand am aflat ca Stanford va participa, din nou, la acest concurs, am scris imediat liderului proiectului, care m-a invitat la intalnirile saptamanale ale grupului de cercetare. Ei aveau nevoie de oameni entuziasti pentru a participa la diverse parti din proiect, iar eu nu imi puteam ascunde nerabdarea : o jucarie ca Stanley nu avusesem niciodata. Am inceput sa lucrez la proiect la inceputul anului scolar 2004/2005, iar in schimbul muncii mele am primit credite academice pentru examene (n.red. – echivalentul practicii de laborator). Cu toate ca am scris o parte foarte mare din codul de pe robot, niciodata nu am avut senzatia ca muncesc", spune Andrei. La final, Pentagonul a trebuit sa isi onoreze promisiunea de a oferi echipei Universitatii Stanford – castigatoarea competitiei – suma de doua milioane de dolari. 220 de kilometri fara sofer Andrei a lucrat in cadrul proiectului intre 20 si 40 de ore pe saptamana fara a neglija cursurile : " Robotul instalat pe masina foloseste ca sensor principal telemetru laser. Acesta lanseaza un puls laser infrarosu si apoi masoara timpul pana la intoarcerea luminii. In acest fel, poate determina la ce distanta se afla obstacolele. Lansand acest impuls luminos in diferite directii, se construieste o harta tridimensionala a mediului inconjurator. Rolul meu a fost sa folosesc aceste masuratori pentru ca masina sa poata determina unde sunt obstacole si unde este drumul. Practic, am lucrat la masinii. Navigarea autonoma a fost foarte multa vreme o problema de nerezolvat. Cele mai bune rezultate au fost atingerea unei viteze de 8km/h cu interventii umane nenumarate. Noi am reusit sa punem la punct o masina care a parcurs fara sofer 220 de kilometri cu o viteza maxima de 60km/h. Vehiculul s-a deplasat complet autonom, fara nici o interventie umana. La cursa au participat 20 de masini din care doar opt au trecut linia de sosire. Timpul nostru a fost de sapte ore si jumatate." O parte din rezultatele acestor teste se gasesc astazi si pe o serie de masini cum ar fi VW sau Mercedes dotate cu " adaptive cruise control ". Acest dispozitiv permite conducatorului sa specifice o distanta minima fata de masina din fata, viteza maxima a masinii, astfel incat sistemul sa preia controlul acceleratiei si sa evite ciocnirile in trafic. Andrei crede ca nu vom vedea pe strazi masini care sa se deplaseze autonom mai devreme de zece ani. Abonat la castigarea olimpiadelor nationale > 1981 : se naste la Bucuresti > 1996 : intra la Colegiul National Mihai Viteazul , fiind acceptat primul la clasa speciala de matematica a reputatului profesor Ion Savu > 1997 – 2000 : obtine locul I la olimpiada nationala de matematica > 2000 : student la informatica, Universitatea Stanford > 2003 : programator la compania Apple Computer > 2004 : Masters in Informatica la Stanford, universitate cotata a sasea in lume anul trecut. > 2005 : scrie modulul de perceptie cu laseri al robotului Stanley, castigatorul concursului DARPA Grand Challenge > 2005 – lucreaza la "Lumea lui Tarski", un program educational de logica pentru cursuri de facultate > 2006 – Absolvent al unui masterat in Informatica la Stanford > 2006 – Obtine un post la Microsoft, in grupul Windows Desktop Search "In clasa a VIII-a tata nu a mai tinut pasul cu mine" " Cand aveam 4-5 ani tata, absolvent de Politehnica, m-a invatat tabla inmultirii, sa citesc, sa scriu cuvinte la engleza. In timpul scolii, am facut probleme la matematica alaturi de el. In clasa a VII-a, insa, am inceput sa ii pun eu cu adevarat probleme si tata nu a mai tinut pasul cu mine. Parintii au jucat un rol colosal in viata mea. Le datorez enorm. Odata, mi-am rupt un deget si nu mai puteam sa scriu. Cateva saptamani i-am dictat mamei temele, care cu pasiune si intelegere. Tot ea m-a invatat sa cant la pian. Acest lucru m-a ajutat cand am aplicat la universitatile americane care apreciaza, in mod deosebit, activitatile extrascolare ale candidatului. Imi amintesc ca mi-am trimis dosarul la 10 universitati. Verificam cu nerabdare, in fiecare dimineata, cutia postala. Cu cat trecea timpul, cu atat se imputinau sansele de a fi fost acceptat. De ziua mamei, am gasit un plic mare de la Stanford. L-am deschis si am gasit scrisoarea de acceptare alaturi de ajutorul financiar complet. Am plecat asa cum eram imbracat, in haine de casa, la locul de munca al parintilor. A fost un moment de mare fericire pentru toti". (continuarea in Evenimentul Zilei )

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social


Citeste pe divahair.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului