Social

Marfa contrafacuta ataca pielea amatorilor de chilipiruri

In Romania, falsurile reprezinta peste 40% din totalul cosmeticelor si hainelor „de firma“ aflate pe piata, potrivit Asociatiei pentru Protectia Consumatorului (APC). Daca pentru buzunarele romanilor falsurile sint o binecuvintare, pentru sanatatea lor, reprezinta un adevarat pericol. jucarii periculoase Astfel, APC atrage atentia in primul rind asupra parfumurilor contrafacute care pot contine orice, de la apa pina la urina. „Ele pot provoca arsuri si iritatii ale pielii“, se sustine intr-un comunicat al APC. Si jucariile de plus vindute la tarabele din piete sint daunatoare sanatatii. „O jucarie pe care am cumparat-o dintr-o piata, menita a fi strinsa in brate de copii, avea de 10 ori mai multi ftalati , ftalatii fiind o substanta periculoasa care afecteaza sistemul reproducator, sistemul digestiv si ficatul“, declara Laura Pascu , purtator de cuvint al APC. O alta categorie de produse contrafacute periculoase sint bauturile alcoolice. Ca si spirturile falsificate, ele pot contine cantitati mari de metanol chimic, substanta care duce la orbire sau coma. Patru milioane de falsuri retinute in 2006 Cel mai frecvent se falsifica produsele cu o rata ridicata a vinzarilor: produse cosmetice, piese de schimb auto, produse petroliere, pietre pretioase , produse din sticla, produse ceramice, produse textile, incaltaminte sport , ceasuri, software, telefoane mobile. Printre numele de marci devenite victime ale contrafacerilor se afla NIKE, PUMA, ADIDAS, GIVENCHY, DIOR, NOKIA. In primele sase luni ale anului 2006 au fost retinute in vami aproximativ 3.800.000 de produse contrafacute. „Factorii care contribuie la dezvoltarea acestui fenomen sint: puterea scazuta de cumparare a consumatorilor, dorinta acestora de a achizitiona produse de marca la preturi scazute, gradul scazut de informare in legatura cu modul de apreciere a calitatii produselor“, declara Costel Stanciu, presedinte APC Romania. Modalitatile de depistare a falsurilor difera de la o grupa de produse la alta, iar in unele cazuri sint extrem de costisitoare din cauza procesului de imitare aproape perfect a produselor respective, dar si din cauza preturilor ridicate ale aparaturii, substantelor si resurselor umane folosite pentru identificarea acestora. Preturi la jumatate In situatia contrafacerilor grosolane, consumatorii trebuie sa aiba in vedere mai multe aspecte. Pretul produselor contrafacute este mult mai mic, cu 10-50%, comparativ cu cel al produselor originale, deoarece falsificatorii urmaresc ca produsul falsificat sa se vinda mult mai repede decit cel original. Falsurile se comercializeaza in majoritatea cazurilor la tarabe, buticuri, bacanii, locuri accesibile pentru consumatorii ocupati. Facaturile nu sint insotite de documente cum ar fi: declaratia de conformitate, carte tehnica, instructiuni de folosire, certificat de garantie, bon fiscal. Ambalajul produselor falsificate este realizat din materiale de slaba calitate, iar imprimarea informatiilor pe ambalaj este proasta din cauza folosirii unor cerneluri inferioare. „In cazul parfumurilor, acestea trebuie sa aiba holograma si, obligatoriu, sa aiba inscriptionat numele importatorului autorizat“, declara Robert Hart. Paguba de un miliard de euro Datorita sumelor considerabile obtinute de pe urma comercializarii produselor contrafacute fenomenul s-a extins in aproape toate tarile lumii. La nivel global, sumele se ridica la sute de miliarde de dolari. Si in Romania, comercializarea falsurilor aduce pagube importante. „Pierderile estimate pentru anul 2005 sint apreciate a fi de pina la un miliard de euro. Estimarea este facuta de catre Asociatia Romana Anti-Contrafacere - REACT Romania“, a declarat Robert Hart, de la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea