Social

Kurosawa joaca la dublu

le contine si pe cele doua care, ecranizate la comun, i-au adus lui Kurosawa Leul de Aur venetian. Considerat parintele prozei scurte moderne nipone, Akutagawa semna, la inceputul secolului trecut, o serie de povestiri care transcend barierele sociale, morale si lingvistice ale culturii japoneze. In cele sase texte incluse in volumul publicat de Humanitas, autorul isi invita cititorii sa plonjeze in lumea medievala japoneza, descrisa intr-un stil copios si contrapunctata cu observatii si comentarii ale omului care traieste perioada deschiderii culturii nipone catre vestul industrializat. Cea dintii povestire, care da si titlul volumului, nu a fost, in ciuda numelui sau, principala materie prima pentru filmul din 1950 „Rashomon“, care i-a adus cineastului Akira Kurosawa Leul de Aur venetian. De fapt, regizorul si coscenaristul si-a bazat scriptul in mare parte pe textul „Intr-un lastaris“, incluzind doar secvential elemente din „Rashomon“. Dupa cum o spune si numele povestirii, totul se petrece linga poarta Rashomon, care pe vremuri fusese o constructie monumentala plasata la intrarea in Kyoto si care, dupa decli-nul partii apusene a orasului, a fost lasata in paragina, devenind un loc in care sint aruncati mortii si in care se ascund tilharii si criminalii. In centrul relatarii se afla slujitorul unui samurai, care a ramas de curind fara slujba si chibzuieste daca sa moara de foame, cu onoarea nepatata, sau sa se apuce de furat. Dind din intimplare peste o batrina care supravietuieste smulgind parul cadavrelor ca sa faca peruci, omul incepe sa-si puna la indoiala scrupulele. Daca femeia poate sa pingareasca un trup mort pentru a-si duce traiul, de ce n-ar face si el ca ea? Raspunzindu-i batrinei cu aceeasi moneda, fostul slujitor ii ia hainele si se face nevazut in intunericul noptii, lasind-o sa indure frigul si concluzia ca ideile ei despre moralitate erau cit se poate de gresite. Akutagawa jongleaza cu conceptele de bine si de rau, insa cu sarcasmul necesar pentru a sublinia diferentele dintre etica orientala si cea occidentala. Cea de-a doua proza din „Rashomon“, intitulata „Intr-un lastaris“, consta in sapte relatari subiective ale acelorasi evenimente, prezentate in fata „unui comisar al Inaltei Politii“. Singurul lucru obiectiv care se stie este ca un barbat a fost gasit mort, intr-un lastaris de cedri tineri si bambusi, cu pieptul strapuns de o lovitura de pumnal. Akutagawa exploreaza diferitele unghiuri ale povestirii din perspectiva taietorului de lemne care descopera cadavrul, a preotului budist care s-a intilnit cu barbatul acela chiar inainte sa fie ucis, a politistului care l-a arestat pe tilharul ucigas, a soacrei decedatului, a tilharului, a sotiei mortului si, in cele din urma, a victimei insasi, care vorbeste printr-un medium. Fiecare dintre aceste marturisiri este detaliata si pare a fi adevarata, insa, dupa ce cititorul le parcurge pe toate, afla ca martorii prezinta versiuni diferite asupra celor intimplate. La o lectura mai atenta se descopera „lastarisul“ de posibilitati ce izvorasc din discrepantele dintre relatari: cine l-a ucis pina la urma pe barbat, cum si de ce a fugit sotia lui de la locul faptei, ce s-a intimplat cu arma crimei? Perspectiva caleidoscopica a lui Akutagawa asupra jafului, a crimei si a violului reprezinta un tur de forta destul de modernist si oarecum experimental pentru proza acelei epoci. Autorul dezvolta atent, prin marturisirile personajelor, trei faradelegi in loc de una singura si, invitindu-si „publicul“ sa analizeze enigma savirsirii lor, subliniaza substratul filosofic al povestirii. Cum nu se poate determina care dintre relatari e adevarata, nu exista nici un vinovat pentru cele trei faradelegi. Akutagawa joaca, ironic, pe doua fronturi: pe de o parte renunta la prerogativa realismului literar avind drept pivot un narator omniscient, iar pe de alta parte se arata sceptic fata de instrumentele narative bazate pe confesiuni si marturii prin care cititorul ar trebui sa se aleaga cu informatii suplimentare de la narator. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea