Social

Internetul la serviciu, restrictionat in functie de fisa postului

In unele companii, folosirea internetului in scop personal constituie un factor perturbator, managerii blocand astfel accesul la anumite site-uri. Care este primul lucru pe care il faci cand ajungi la serviciu? In cele mai multe cazuri, verificarea casutei de e-mail, asta daca ai numai una. Apoi te orientezi catre Messenger pentru a afla ultimele noutati ale prietenilor tai! Sau pentru a descarca poze ale prietenilor tai intorsi de curand din diferite vacante! Si, uite asa, pe nesimtite, timpul trece, iar in final realizezi ca ai petrecut ore bune in fata calculatorului, timp in care, in mod normal, ar fi trebuit sa iti indeplinesti indatoririle cerute de sef. La nivel mondial, exista tot mai multi angajtori care se plang de folosirea in exces a internetului, fie pentru jocuri, fie pentru a trimite e-mailuri in timpul orelor de program. Proaspetii absolventi, cei mai expusi tentatiei Daca pentru tine este un fel de relaxare, nu acelasi lucru se poate spune si despre efectul pe care il are asupra companiei la care lucrezi. Pentru ca seful poate considera ca pierzi timpul, fiind afectata astfel activitatea ta profesionala. Specialistii in resurse umane considera insa ca persoanele care apeleaza la aceasta modalitate de petrecere a timpului sunt in general proaspetii absolventi de facultate, care trebuie disciplinati pe parcurs. Cat ii priveste pe ceilalti angajati, singura solutie a managerilor sau sefilor directi este sa conteze pe constiinta angajatilor. "Trebuie sa te bazezi pe oamenii pe care i-ai angajat ca ei nu isi vor folosi timpul petrecut la serviciu altfel decat in interes profesional", a declarat, pentru "Adevarul", Alina Popescu, consultant in resurse umane in cadrul companiei de consultanta si resurse umane Hay Group. In opinia sa, in organizatiile mici si flexibile orientate pe vanzari, internetul este o necesitate. Restrictiile apar la nivelul companiilor cu peste 1.000 de angajati. "Corporatiile prezente pe piata romaneasca sunt foarte restrictive atunci cand vine vorba de accesul angajatilor la internet. Sunt anumite proceduri ce pot fi folosite, functiile de executie neavand posibilitatea accesarii internetului", a precizat Popescu. Potrivit acesteia, in cele mai multe cazuri, internetul este disponibil numai managerilor. Chiar si asa insa, accesul la internet se poate dovedi benefic. "Atunci cand ai nevoie de o informatie rapida, dai cautare pe net. Este mult mai ieftin si economisesti si mai mult timp", considera Popescu. In plus, Messenger sau Skype, site-uri destul de uzitate de angajatii din Romania, se pot dovedi foarte folositoare. "Messenger si Skype, considerate de companii modalitati aditionale, sunt forme moderne de comunicare in mediul business. In cazul companiilor multinationale, Skype-ul se dovedeste a fi o forma de comunicare foarte eficienta din punct de vedere economic", spune Alexandra Gorea, consultant in cadrul Hart Human Resource Consulting. In opinia sa, se poate vorbi de avantaje atat din punct de vedere economic reflectate in costuri foarte mici, dar se poate vorbi si de rapiditate, interactivitate in comunicare si necesitatea de a structura informatia transmisa. "Beneficiile tin, in mod clar, de accesul la informatie. Pentru foarte multe persoane, acest lucru este vital pentru buna desfasurare a activitatilor. Si asta este evident in momentele in care mai exista si defectiuni tehnice", spune Gorea. Pe de alta parte, ca si dezavantaje exista probabilitatea de a nu transmite informatii structurate, clare, iar receptorul sa primeasca o informatie incompleta ce poate fi perceputa ca si eronata. Chiar si acolo unde netul este la discretia angajatilor, nu se poate vorbi de o libertate totala. Pentru ca tot mai multe companii si-au pus la punct sisteme de monitorizare a traficului, dar si a site-urilor frecventate de angajati. "Exista constant cazuri in care angajatii sunt prinsi ca se joaca pe internet in timpul orelor de program. Urmarea este blocarea la unele portaluri", spune oficialul Hay Group. In opinia sa, daca pierderea orelor pe net nu are repercusiuni asupra operativitatii la serviciu, nu se pot lua masuri drastice impotriva acestuia. Alexandra Gorea, consultant in cadrul Hart Human Resource Consulting, considera ca pedepsirea unui angajat nu se poate face decat dupa evaluarea performantelor profesionale. "In baza evaluarii performantelor profesionale putem stabili daca angajatul isi indeplineste responsabilitatile postului pe care il ocupa, iar daca acest lucru nu se intampla, atunci analizam motivele care duc la aceste deficiente in activitate", spune Gorea. Daca se constata ca folosirea internetului in scop personal constituie un factor perturbator, in functie de fiecare companie in parte, se iau masuri necesare pentru a limita sau a stopa petrecerea timpului pe net in folosul propriu. Mesageria instant, restrictionata In cadrul companiilor, accesul la internet difera in functie de postul pe care angajatul respectiv il ocupa. Valentin Chirca, CEO in cadrul Companiei de Factoring, sustine ca in interiorul organizatiei pe care conduce nu exista restrictii de vreun tip in ceea ce priveste accesul la internet. "Timpul petrecut de catre angajatii Companiei de Factoring pe internet difera in functie de fisa postului si departamentul din care fac parte. Astfel, cei care petrec cel mai mult timp pe internet sunt angajatii departamentelor de Risk Management si vanzari", a precizat Chirca. Potrivit acestuia, intre 15-20% din timpul de lucru zilnic este dedicat cercetarii si obtinerii de informatii de pe internet, dar si identificarii de noi clienti. "Cei care petrec cel mai putin timp pe internet sunt angajatii departamentului de operatiuni, al caror acces este cenzurat de circumstante: obiectul muncii lor implica gestionarea si operarea de date deja existente in bazele de date ale Companiei de Factoring, nu de obtinerea de noi date via internet", a spus reprezentantul companiei. La nivel de CEO, timpul petrecut pe internet variaza intre 5-10%. Si in cazul unei firme de curierat, accesul la internet difera in functie de postul ocupat. Daca curierii au acces zero, situatia se schimba atunci cand vorbim despre angajatii care isi desfasoara activitatea in birou. "Accesul la Yahoo Messenger sau alte tipuri de mesagerie instant este restrictionat deopotriva pentru toti. Insa pot fi oricand accesate site-urile de stiri, publicatiile on-line sau orice ale surse de informare", a precizat Adrian Mihai, director Fan Courier. Segmentul de angajati care petrece cea mai mare parte din timpul de lucru pe internet in cadrul Fan Courier este departamentul de vanzari. Adrian Mihai considera ca internetul este de departe cea mai eficienta si mai utila metoda de a descoperi si contacta noi clienti. "Segmentul de angajati care se autorestrictioneaza este departamentul de operatori. Desi operatorii pot oricand accesa internetul, faptul ca au o norma zilnica de indeplinit nu le permite sa navigheze pe internet", a conchis Mihai. Acces limitat si la operatorii mobili Si in cazul unei companii precum Zapp, unde comunicarea este un element esential, accesul la internet este restrictionat. "Din anumite motive de securitare , Zapp a dezvoltat o serie de politici si proceduri prin care a fost restrictionat accesul la anumite site-uri si au fost stabilite niveluri diferite de drepturi de administrare a unei statii de lucru", a precizat, pentru "Adevarul", Carmen Lazar, purtator de cuvant al companiei de telefonie mobila. Internetul nu este un lux pentru nimeni la Zapp. In loc sa adopte o politica de distributie inegala a acestei resurse in companie, Zapp a ales sa-l ofere tuturor angajatilor si sa se bazeze pe responsabilitatea acestora ca nu vor folosi accesul la internet mai mult decat au nevoie si pentru alte scopuri decat cel de informare si comunicare necesare realizarii indatoririlor de serviciu. "Exista, bineinteles, si anumite departamante, cum ar fi serviciul de relatii cu clientii, unde accesul la internet este tinut la un minim, aici fiind luati in considerare factori precum timpul de raspuns la telefon, numarul mare de apeluri etc.", a precizat Lazar. In opinia sa, lipsa internetului si implicit a e-mailului ar reduce mult eficienta si productivitatea unui angajat, fiind suficient doar sa ne gandim cum decurg lucrurile in situatiile in care "cade reteaua sau internetul". Si la Cosmote situatia pare sa fie similara. "Dat fiind domeniul nostru de activitate, unde tehnologia si noutatile avanseaza cu fiecare zi, iar procesul de invatare este permanent, angajatii Cosmote nu au restrictii la folosirea internetului sau a altor mijloace de informare. In plus, pentru comunicarea interna, angajatii au la dispozitie intranetul, care le ofera informatii utile pentru activitatea de zi cu zi", au precizat oficialii companiei. Pentru cel mai mare promoter de spectacole din Romania, Emag!c Entertainment, internetul reprezinta o constanta. "Fiind vorba despre un business ce se bazeaza in primul rand pe o buna comunicare (promoter-management-furnizori-media-parteneri), membrii echipei sunt conectati in permanenta la internet, cele mai des folosite servicii fiind e-mailingul si serviciile de instant messaging, precum skype sau yahoo messenger. Angajatii din departamentele de comunicare si marketing petrec mai mult timp on-line decat cei din departamentul de productie", a declarat, Dragos Chiscoci, Communication Manager Emag!c Entertainment. Americanii isi controleaza angajatii Ingrijorate de efectele negative ale utilizarii internetului la serviciu in interes personal asupra productivitatii, 76% din firmele prezente pe piata americana monitorizeaza in prezent conexiunile la internet ale angajatilor. Potrivit studiului realizat de American Management Association, in urma chestionarii a 526 companii de diferite dimensiuni, 65% din firme au blocat accesul la diferite site-uri. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro
loading...
  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: 6 sfaturi pentru a depasi plafonarea la job

Experti Cariera

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: Schimba paradigma in cautarea unui job

Experti Cariera

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: Se poate incepe si asa…

Experti Cariera

Sfatul expertului


Citeste pe divahair.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: SteamOS poate fi descarcat incepand de astazi

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.