Social

#aspiratii sociale #inaltime tocuri #tocuri

Inaltimea tocului iti tradeaza aspiratiile sociale

Un studiu recent realizat de psihologii si specialistii in marketing de la Universitatea din Carolina de Nord si Universitatea Yale (SUA), arata ca femeile isi aleg pantofii in functie de zona in care traiesc. Pantofii cu toc inalt se numara printre cele mai populare tipuri de incaltaminte de dama, alaturi de pantofii cu talpa joasa si snickersi, insa purtarea lor depinde foarte mult de contextul socio-economic local.

 

Moda este ca un cutit cu doua taisuri. Pe de o parte, vrei sa adopti „uniforma” celor din jur, pe de alta parte vrei sa iesi din anonimat. Aceasta noua cercetare arata ca te conformezi tendintelor sau iesi in evidenta in functie de persoanele care alcatuiesc comunitatea din jurul tau.

Timp ce cinci ani, cercetatorii din Statele Unite au analizat felul in care 2007 femei si-au achizitionat pantofi online de la un anumit retailer. Intrucat era greu de cuantificat optiunile, au ales ca principal criteriu inaltimea tocului.

Toate participantele la studiu si-au schimbat cel putin o data resedinta – unele s-au mutat in metropole infloritoare, in care salariul era peste media tarii, altele s-au mutat in orase mici, in care salariile erau sub medie. In total, ele au cumparat 16.236 de perechi de pantofi de dama.

Inaltimea tocului, intre conformitate si nonconformism

Cele mai surprinzatoare date ale cercetarii releva faptul ca cea mai mare discrepanta aparea la pantofii cu toc. Femeile care s-au mutat in orase instarite, precum Los Angeles sau New York, alegeau sa nu faca nota discordordanta cu ceea ce vedeau in moda strazii, semn ca isi doreau sa se conformeze la stilul de viata de acolo.

Prin comparatie, femeile care s-au mutat in orase mai sarace sau mai putin importante, au ales in continuare pantofi de dama cu aceeasi inaltime ca inainte de relocare, semn ca isi doreau sa fie diferite, sa iasa in evidenta, sa-si impuna stilul si sa afiseze un anumit statut socio-economic superior fata de restul doamnelor si domnisoarelor.

Cercetatorii au numit acest fenomen “concordanta trickle-down”, similara cu celebra teorie “trickle-down” atribuita lui Georg Simmel (“fluxul vertical al propagarii modei”). Astfel, autorii studiului despre evolutia inaltimii tocului in functie de orasul de resedinta sustin ca tendintele in moda pornesc din orasele mari, de la elita, si ajung la persoanele din clasa de jos prin imitatie, cu scopul a obtine mai multa atractivitate si un statut mai apreciat.

“Inca din vechi timpuri, oamenii si-au dorit respect si pozitie sociala, astfel ca s-au dat de partea celor puternici si s-au distantat de cei fara autoritate. La fel se intampla si in cazul inaltimii tocului la pantofii de dama”, explica Nina Strohminger, coautoare a studiului.

“Ne-a surprins cat de puternic este acest efect. Este mult peste ceea ce speram sa observam”, puncteaza Jeff Galak, alt coautor al studiului publicat in revista stiintifica Plos One.

Galak sustine ca respondentele care s-au mutat in orase dezvoltate au fost de 2,5 ori mai tentate sa se conformeze cu preferintele vestimentare ale din acea zona, spre deosebire de respondentele care s-au mutat in zone mai sarace.

“Cele mai multe persoane vor sa-si evidentieze statutul, prin urmare, adoptarea unor comportamente specifice celor instariti este cat se poate de normala”, completeaza Galak.

In ceea ce priveste inaltimea tocului, cercetatorul mentioneaza ca acesta nu creste direct proportional cu salariul. “Uneori, femeile care se muta in zone instarite descopera ca acolo sunt la moda pantofii cu talpa joasa, asa ca incep si ele sa poarte acest tip de pantofi de dama. Deci da, femeile se conformeaza ca tendintele din jurul lor, inclusiv la locul de munca, insa doar daca aceste tendinte sunt dictate de alte femei cu un statut superior decat al lor”.

Concluzia cercetarii este aceea ca femeile isi adapteaza tinutele si pantofii in asa fel incat sa arate la fel ca doamnele bogate, dar diferit fata de cele sarace.

Inaltimea tocului, similara cu puterea unei masini

Chiar daca studiul de fata s-a axat doar pe cercetarea obiceiurilor de achizitionare a pantofilor in randul femeilor, oamenii de stiinta au toate motivele sa creada ca acelasi rezultate le-ar obtine si in cazul barbatilor, in ceea ce priveste achizitionarea de aparate electronice sau masini.

“Barbatii procedeaza intocmai ca femeile care isi cumpara pantofi cu toc mai inalt sau mai mic in functie de zona in care traiesc. Cand un barbat se muta din Wichita in Los Angeles, se uita in jur si isi vinde Chevroletul pentru a-si cumpara BMW, dar cand se muta din Los Angeles in Wichita, pastreaza BMW-ul, intucat este un simbol al puterii si pozitiei sociale superioare”, conchide Galak.

Daca ai aspiratii sociale inalte si iti doresti sa obtii mai multa vizibiliate, sa fii mai atragatoare si sa ai mai mult succes in cariera, intra pe Komodos.ro si alege pantofi din piele cu toc inalt, ideali pentru a-ti pune in valoare atuurile fizice.

De asemenea, poti comanda pantofi cu talpa joasa, daca pui confortul si libertatea de miscare pe primul plan. Orice model prezentat pe site poate fi comandat pe culoarea si tipul de piele dorite de tine.

Advertorial

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social


Citeste pe divahair.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Vehiculele electrice vor reduce poluarea cu peste 20%

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare