Social

In turism domneste „dictatura“ angajatilor

Fluctuatia personalului din domeniu ii exaspereaza pe hotelieri, care vor sa angajeze oameni din Moldova si Asia. Dupa ani buni in care problema personalului a tot fost neglijata, turismul autohton se confrunta cu o adevarata criza in domeniu. Unii patroni de hoteluri au anuntat chiar ca vor sa vanda unitatile, pentru ca nu mai vor sa fie la "mana salariatilor". "Dictatura" angajatilor din turism se inteteste, cu toate ca procentul celor nepregatiti in domeniu variaza intre 50 si 60%. Daca ati fost nemultumiti de felul cum ati fost tratati de chelneri, cum vi s-a raspuns la receptie sau cum se poarta, in general, angajatii unui hotel, sa stiti ca este mai mult decat posibil ca acest comportament sa se datoreze lipsei de pregatire a acestora. Operatorii din turism spun ca fluctuatia mare de personal si slaba pregatire risca sa se acutizeze, chiar in conditiile in care salariile cresc. Linica Stan, directorul general THR Marea Neagra, apreciaza ca remuneratia din turism va ajunge la nivelul din UE abia peste opt ani, dupa majorari succesive. In aceste conditii, operatorii isi indreapta atentia spre cursuri de calificare la locul de munca, importul de personal din tari mai mult sau mai putin apropiate si cresteri salariale pe masura posibilitatilor. Tentatia unui loc de munca mai bine platit intr-unul din statele UE sau pe vase de croaziera este insa greu de contracarat. Astfel incat fluctuatia anuala de personal calificat merge si pana la 80%, chiar si la unitati care nu sunt afactate de o sezonalitate accentuata, precum cele din Capitala. "Situatia este dezastruoasa. Cea mai grea problema este cea a personalului: pentru ca, dupa integrarea in UE, 80% din cei mai bine pregatiti au plecat. Aceeasi problema o are nu doar turismul, fiind valabila la nivel economiei nationale", a declarat pentru "Adevarul", Ion Antonescu, presedinte Marshal Turism . Acesta spune ca din salariatii proprii ai hotelului si ai agentiilor de turism, 50% sunt necalificati. "Nu am incotro, ii scolarizam noi. Nu putem sa-i dam afara pentru ca nu avem pe cine sa angajam in loc", concluzioneaza oficialul Marshal. Asiaticii din Delta La cateva sute de kilometri departare, problemele sunt si mai grave. In Delta, operatorii isi pun problema aducerii catorva sute de angajati asiatici. "Avem deja contacte in acest sens. Incercam sa-i aducem din primavara anului viitor, le platim si avionul, si salariul lunar. Vietnamezii, pakistanezii sau cambodgienii au alta atitudine fata de munca", spune, la randul sau, Cornel Gaina, proprietarul complexului Cormoran din Uzlina, Delta Dunarii. Ofertele financiare externe si slaba pregatire sunt principalele cauze pentru care s-a ajuns aici. "Circa 80% din angajati au o diploma in domeniu, dar nu stiu nimic practic. Imi tot calific personalul, pentru ca dupa cateva luni sa plece in strainatate. Fluctuatia de personal este de circa 40%", mai spune proprietarul Cormoran. Alte cateva unitati din Delta de clasificare superioara se confrunta cu aceleasi probleme. Aproape 10.000 de specialisti lipsa, pe litoral Pe litoral, care concen­treaza aproape 40% din capacitatea de cazare a tarii, problemele sunt acutizate de sezonalitatea accentuata. "Este o mare criza. Cei mai multi au plecat afara, cei ramasi sunt necalificati. Exista riscul ca, dupa ce au facut cursurile, chiar si acestia sa plece", declara Teodor Filip, director executiv al patronatului "Parthenopolis" din Costinesti. Acesta a indicat un procent "cu mult sub 50% al personalului necalificat". Solutia vazuta de reprezentantul patronatului din Costinesti: un program de formare profesionala , sustinut de proprietarii unitatilor. "Interesul nostru este ca si localnicii sa aiba un loc de munca. Nu stii pe cine aduci din afara tarii, insa pe localnici ii cunosti de ani si ani", mai declara Teodor Filip. In Mamaia, potrivit lui Andrei Trandafir, presedintele asociatiei patronale din statiune, deficitul cel mai mare se inregistreaza la bucatari si chelneri, categorie unde se va consemna o majorare a salariului de 30%, pentru anul 2008. Hotelierii se gandesc sa aduca personal din Republica Moldova sau sa parafeze intelegeri cu patronatele din tari unde sezonul de varf este iarna, perioada moarta pentru litoralul romanesc. "Astfel, angajatii nostri vor merge iarna sa lucreze in statiunile austriece de schi, iar vara vor munci pe litoralul nostru", mai spune Andrei Trandafir. Acesta apreciaza ca deficitul de personal calificat pe litoral se apropie de 10.000 de persoane. Ilie Carabulea, presedintele grupului Atlassib, spune ca, per ansamblul grupului, "avem 60% cu scoala in domeniu, restul avand alta pregatire". Exemplele oferite in acest sens sunt graitoare: 50% din ospatari nu au scoala in domeniu, procentul celor nepregatiti de la receptie fiind de 30%. Ramanand la capitolul pregatire, oficialul Atlassib atrage atentia ca sistemul de invatamant trebuie urgent orientat spre a satisface necesitatile practice, si mai putin pe teorie. Oricum, a concluzionat Ilie Carabulea, "exista o fluctuatie de personal de 20-30% anual". Hotel de vanzare, din cauza crizei de personal Hotelul Predeal Comfort Suites, singura unitate de cinci stele dintr-o statiune montana din Romania, a fost scos la vanzare, proprietarul sustinand ca a recurs la acest gest din cauza fluctuatiei de personal. „Oamenii se angajeaza la noi ca sa capete experienta si, dupa cateva luni, pleaca sa lucreze in strainatate", a declarat proprietarul hotelului, Hussein Awdi, care sustine ca unitatea este profitabila. "Nu mai suport sa fiu la mana angajatilor. Ca sa le marim salariile la nivel european, ar trebui sa marim si tarifele, iar in cazul acesta, ne-am pierde clientii", a precizat Hussein Awdi. (Mediafax) Aboneaza-te la Newsletter-ul de Turism Acasa.ro ca sa afli care sunt cele mai frumoase destinatii de vacanta.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea