Social

HR-ul romanesc a trecut de adolescenta

Companiile de top recunosc in angajatii lor cea mai importanta resursa pentru obtinerea succesului dorit. Profesionistii in HR lucreaza, mai nou, cot la cot cu senior managerii, pentru a crea strategia de afaceri. Departamentele de resurse umane au un istoric scurt in cazul tarii noastre. „HR-ul a inceput sa se dezvolte in Romania dupa 1990, in citeva locuri. A urmat apoi o stare latenta“, spune Corneliu Fecioru, director la Ensight Management Consulting. La inceput, HR-ul era conturat de citeva programe de instruire, dar lucrurile au evoluat. „Companiile din Romania au depasit stadiul in care HR-ul indeplinea doar o functie administrativa“, crede Panos Manolopoulos, Managing Partner la Stanton Chase International. Conceptul a fost preluat, nu s-a nascut in Romania, iar trecerea timpului nu a reusit sa aduca o autohtonizare a conceptului. „Toate lucrurile bune in acest domeniu vin din alte culturi si vin dintr-o economie capitalista mai liberala sau mai putin liberala“, spune Corneliu Fecioru de la Ensight Management Consulting. In ultimii ani, foarte multe intreprinderi romanesti au inceput sa inteleaga importanta acestui domeniu. „Chiar si companiile care nu au avut beneficiul adoptarii unei culturi si a unor sisteme din afara si-au dat seama de importanta capitalului uman. Au inceput sa-si defineasca politici si proceduri de resurse umane care sa fie aliniate cu strategia de business a companiei“, spune Panos Manolopoulos de la Stanton Chase International. In prezent, lucrurile sint in plina evolutie. „Asistam in acelasi timp la o preocupare din ce in ce mai mare a specialistilor in resurse umane spre solutii inovatoare si adaptate mediului de lucru actual si stilului de viata contemporan“, explica Panos Manolopoulos. Participantii la HR Forum au discutat despre importanta integrarii strategiei de resurse umane in strategia de business a companiei si implicit despre importanta HR ca si partener strategic, si nu un actor pasiv intr-un joc steril pe care il joaca tot mai multe companii. Nou: supply chain Este greu sa stabilesti ce joburi au cea mai mare cautare. De fapt, „se cauta cele mai bine platite joburi, indiferent de domeniu. Este pragmatismul acestei generatii“, spune Irina Manolescu, director executiv la DBM Career Solution International. Dorinta oamenilor de a conduce a dus la un curent in care „toti vor sa fie manageri si directori generali“, spune Corneliu Fecioru, director la Ensight Management Consulting. Foarte mare cautare are astazi tot ce inseamna supply chain. „Acum 20 de ani se vorbea despre transport, apoi despre logistica, iar de vreo doi-trei ani vorbim despre supply chain management ca fiind suma de procese care acopera tot ce inseamna miscari de materii prime, bunuri si servicii“, explica Corneliu Fecioru. Angajat cu potential In contextul unei crize acute de lideri, s-a format conceptul de managementul talentelor. „Este talentul personalului din HR de a depista acei angajati cu potential si de a ii dezvolta in permanenta pe fiecare in parte. Este modul in care oamenii sint atrasi nu prin bani, ci oferindu-le un alt factor motivator“, spune Irina Manolescu, director executiv la DBM Career Solutions International. De fapt, este vorba despre gasirea si cresterea potentialului din fiecare angajat in parte. „Trebuie dezvoltat potentialul de lider din primii ani in care individul a intrat in organizatie. Asta inseamna provocari, solicitari si experienta de invatare“, este de parere Corneliu Fecioru. Predictii pentru HR Specialistii privesc optimist viitorul pentru HR in Romania. „Probabil ca peste zece ani HR-ul va deveni cu adevarat partenerul strategic al businessului. O parte din activitatile specifice vor fi transferate catre line management, iar HR-ul se va orienta catre businessul strategic. Va fi cu siguranta mai inovator si mai flexibil, adaptabil unui mod de lucru mai dinamic, mai putin procedural si virtual, pentru ca va trebui sa faca fata ritmului rapid al dezvoltarilor tehnologice“, este de parere si Panos Manolopoulos. In urmatorii ani, HR-ul va ajunge la maturitate si va capata stabilitate. „Cu siguranta ca va fi mai ancorat la niste realitati ale pietei romanesti ca parte din Uniunea Europeana“, spune Corneliu Fecioru. Ghidul angajatului fericit Ca sa ai un angajat fericit trebuie inainte de toate sa-l pastrezi, trebuie sa dezvolti o politica de retentie a angajatilor. „Romania a avut recent niste ani foarte buni, iar cind piata este foarte buna, cresc si competitia, si cererea de personal“, spune Panos Manolopoulos. Angajatii incep sa nu mai puna accent pe banii cu care sint platiti si incep sa se intereseze de unde vin acesti bani. „Oamenii vorbesc din ce in ce mai mult despre companie, despre strategia organizatiei, despre dezvoltarea acesteia, unde are sediul, care sint planurile de viitor. Se discuta de asemenea despre pachetele de beneficii. Angajatii vor sa aiba acces la educatie si traininguri, vor asigurare medicala , pentru ei si pentru intreaga familie, facilitati la obtinerea creditelor si parti egale de participare in companie. Adica vor o viata mai buna“, explica Manolopoulos. Ca sa fie multumit, angajatul trebuie sa aiba un mediu de lucru foarte bun, vorbind despre etica, despre calitatea conditiilor de munca si comportament. „Atitudinea companiei este, pentru romani, una dintre cele mai importante conditii pentru a avea un angajat satisfacut. Ca sa ai pe cineva fericit si sa stea cu compania trebuie sa lucreze cu inima, nu doar pentru ca are ceva de lucru“, spune Panos Manolopoulos. Trebuie sa devina parte a companiei, trebuie sa-si asume viziunea si valorile companiei, si sa fie alaturi de companie la bine si la greu. Banii nu sint totul „Omul poate sa vina pentru salariu o luna, trei luni, dar pe urma o sa creada ca acel salariu i se cuvine. Ce faci atunci? Nu ii mai poti mari salariul. Daca ii arati insa o posibilitate de dezvoltare in cadrul companiei sau ii sustii anumite studii, acesta va fi foarte multumit. Daca este un angajat model, trebuie sa faci ceva pentru interesul lui personal, cu conditia sa lucreze in continuare pentru tine“, explica Irina Manolescu, director executiv la Career Solutions International. Ce cauta angajatorii Intreprinderile cauta persoane care pot livra rezultate. Diplomele devin din ce in ce mai putin relevante, iar ceea care face diferenta dintre un angajat dorit si unul mai putin apreciat este livrarea rezultatelor asteptate de angajator. Fiecare companie are criteriile si metodele ei de recrutare. „Tranzitia pe care o facem de la o societate industriala la o societate in care sint din ce in ce mai dezvoltate serviciile pastreaza importanta experientei, dar diferenta o face capacitatea indivizilor de a invata din mers, la locul de munca“, spune directorul de la Ensight Management Consulting. Atitudinea conteaza cel mai mult la angajare. „O persoana trebuie sa se plieze pe valorile si pe viziunea companiei. Unii spun ca oamenii sint angajati pentru competentele lor si sint concediati pentru comportamentul pe care il au. Cel mai important ramine insa comportamentul. Ne indreptam spre o era in care nu mai conteaza baza educationala, formatia, pentru ca practic, indiferent de specificul unui job, tinerii absolventi, dupa un training in care invata in continuare, pot practic sa faca orice. De obicei, angajatorul cauta persoanele cu cea mai multa experienta pentru postul oferit, dar in Romania experienta vine cu timpul, pentru ca este inca o piata tinara, asa ca poti gasi cu greu oameni cu destula experienta ca sa fie competitivi la nivel global“, spune Panos Manolopoulos. Tendintele pietei de HR Expertii in resurse umane prognozeaza pentru anul acesta mai degraba o intoarcere acasa a romanilor plecati din tara in urma cu citiva ani decit o migratie a fortei de munca autohtone. „Piata muncii este stabila in Romania si nu cred ca va fi un mare val de expatriati, pentru ca cei care voiau sa plece au plecat deja. Vom avea un val de repatriati, de oameni care au plecat din tara cu multi ani in urma si lucreaza acum in Vest si au decis sa se intoarca pentru ca au gasit acum, dupa integrarea in UE, un mediu mult mai prietenos acasa“, spune Panos Manolopoulos. Expertii anunta si o crestere a salariilor, in principiu pentru functiile de conducere. „Vom vedea o crestere continua a salariilor mai ales in middle management si mai sus. Salariile vor deveni comparabile daca nu chiar mai mari in unele domenii decit cele din Vest, tocmai pentru ca nu avem destui specialisti. Trebuie sa-i gasim, sa-i pastram si sa-i platim bine“, explica directorul de la Stanton Chase International. Specialisti din strainatate vor ajunge sa lucreze in Romania. „Sint oameni care au atins un anumit nivel, o anumita virsta, care cu greu isi mai gasesc un loc de munca si sint tentati sa vina aici. Noi inca mai avem urechea deschisa la un om din afara tarii mai repede decit pentru unul din tara“, spune Irina Manolescu ( foto ). In plina evolutie „In ultimii ani departamentele de resurse umane din Romania au trecut prin multe schimbari si au reusit sa se imbunatateasca foarte mult. De obicei, cind discutam despre departamente HR, ne referim la departamentele care se ocupa de salarii, de probleme administrative si juridice. Nu se ocupau cu nimic din ceea ce consideram astazi modern. Acum lucrurile stau altfel. Au inceput sa se ocupe de dezvoltarea organizationala, de traininguri si de recrutare. Cea mai importanta schimbare este insa cresterea calitatii oamenilor care lucreaza in HR. Au aparut oameni mult mai bine educati, cu un background educational specific. HR-ul romanesc este pe drumul cel bun, dar mai are nevoie de timp pentru a se dezvolta in continuare. Cu toate acestea, cred ca urmareste tendintele globale, in care s-a inceput relationarea cu procesul de luare a deciziilor in companie, pentru ca multe companii multinationale, chiar si in Romania, se orienteaza catre capitalul uman, si mai putin catre factorul nonuman“, spune Panos Manolopoulos, Managing Partner la Stanton Chase International. Criza de specialisti Ca sa devii specialist ai nevoie de experienta, iar aceasta vine o data cu timpul. Ai nevoie de training, deci companiile trebuie sa investeasca in oameni ca sa-i poata pastra. „Criza de specialisti in Romania este cauzata de piata tinara. Ea este prezenta insa peste tot in lume pentru ca viteza schimbarii produselor de toate genurile este foarte mare, iar oamenii au nevoie de timp ca sa se acomodeze si sa devina specialisti. Este nevoie de rabdare, iar companiile trebuie sa investeasca in oameni“, spune Panos Manolopoulos. Cauzele crizei de specialisti sint multiple. Faptul ca s-a deschis piata muncii este un factor important. Multi au preferat sa lucreze in strainatate, datorita conditiilor mai bune. De vina este si o lacuna a sistemului de invatamint care nu mai este capabil sa pregateasca specialistii de azi. A ramas cumva incorsetat si invechit si ceea ce pregateste nu e de calitatea pe care o cer companiile“, spune Irina Manolescu, director executiv la Career Solutions International. O alta cauza pentru lipsa expertilor este si migratia fortei de munca. „Nimeni nu stie exact cite milioane de romani au plecat din tara. Este vorba de o forta de munca numeroasa care lucreaza in afara granitelor. Si demografia negativa ar putea fi o cauza, pentru ca sintem mai putini de la an la an. De asemenea, cresterea economica importanta a afectat balanta dintre cererea companiilor si oferta de resurse umane de pe piata“, spune Corneliu Fecioru, director la Ensight Management Consulting.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea