Social

Fumatori trasi in piept

Tigarile contrafacute dauneaza intr-adevar sanatatii, pentru ca nimeni nu stie cu adevarat ce pun contrabandistii in ele. Fenomenul contrafacerilor a capatat dimensiuni care aproape sufoca piata produselor originale in Romania. Printre cele mai profitabile produse falsificate - tigarile. „A fost de curind un congres la Bucuresti, dedicat fenomenului contrafacerilor, si concluzia a fost ca 65% dintre marfurile de pe piata romaneasca sint contrafacute: CD-uri, bauturi, haine, medicamente, Viagra din praf de caramida, tigari“, sustine Gilda Lazar, Corporate Affairs Director JT International (Romania). De la Kent la Carpati La tigari, cea mai copiata marca depinde de la tara la tara. „Pina sa ajunga sa se scumpeasca tigarile atit de tare in Romania, se aduceau pe vapor din China sau din Cipru sau se contrafaceau chiar in Romania tigarile scumpe - Camel, Marlboro, Kent. De la o vreme, pentru ca diferentele de pret s-au micsorat, cererea este mai degraba pe tigari ieftine: Carpati, Winchester, L&M“, spune Gilda Lazar. Schimbarea de tendinte in sistemul contrafacerilor este din cauza sistemului de taxare, prin care tigarile odata ieftine s-au scumpit si nu mai sint la indemina tuturor. „Din cauza asta si contrabanda si-a schimbat caracteristicile; sint aduse mai ales tigari din Ucraina si din Rusia, ieftine, de care n-a auzit nimeni pina acum, Plugarul, Doina, Fluieras“, adauga Lazar. Elemente de securizare Ca sa se apere de „piratii“ care falsifica tigari, marii producatori apeleaza la tot felul de elemente de securizare a pachetului si a tigarilor, care sa le faca greu de reprodus. Detaliile ce singularizeaza pachetele de tigari originale fata de cele contrafacute sint multe: marimea fonturilor de litera de pe pachet, diferenta de culoare, diferite coduri care sint trecute in anumite locuri pe pachet, diferente de materiale de impachetare , modul de lipire a foliei si a bentitei de rupere. „In primul rind, consumatorul trebuie sa se uite la aluminiul foliei in care sint tinute tigarile si care trebuie sa fie auriu (in cazul anumitor produse - n.r.). Diferente se mai simt si la pipairea polipropilenei (folia din plastic - n.r.); lipirea pachetului este defectuoasa la cele contrafacute“, explica Cristina Virtan, expert in calitate JTI International. Diferente Cristina Virtan spune ca, anul acesta, falsificatorii au reusit sa aduca tigara mai aproape de cea originala, insa pachetul arata mult mai rau, cu fonturi total diferite, pe cind anul trecut, fontul era bun, dar lipirea ambalajului - neglijenta. „La noi scrie directiva Consiliului CE, la ei scrie Dir. Cons. CE. Pe fundul pachetului exista o stanta, ca stampila de notar, care pe pachetele de tigari contrafacute nu exista. Se vede doar in lumina codul numeric, care nu este scris, ci stantat. In lumina ultravioleta, pachetele originale absorb altfel lumina si apar galbene. Pe cind pachetele contrafacute, in lumina ultravioleta, apar alb stralucitoare. Pentru ca hirtia noastra este tratata intr-un anume mod, fiind un element de identificare“, continua Gilda Lazar diferentele existente dintre pachetele originale si cele contrafacute. Fumatorii, usor de pacalit Fumatorii cumparatori deosebesc cu greu pachetul original de cel contrafacut , din mai multe motive. „Contrabandistul apeleaza la incapacitatea si lipsa de cunostinta a cumparatorului; daca vede o culoare asemanatoare, o marca, si nu sint elemente profunde care sa il determine sa analizeze, el nu are nici o retinere si, practic, in mintea lui e o confuzie pe care se bazeaza contrabandistii. De asta, in multe cazuri, la multe marci care au rezonanta si se adreseaza unei piete unde cultura este foarte scazuta, contrabandistii schimba o litera si ei vind foarte usor tigari care seamana cu o marca cunoscuta. Imaginati-va o piata ce citeste de la dreapta la stinga si in care primele patru litere seamana cu nu stiu ce reclama cunoscuta, automat cumpara“, explica Ovidiu Cernei, specialist in marketing la JTI International. Sub pamint SRL O fabrica clandestina de tigari produce o marca inregistrata a unei companii fara licenta, nerespectind standardele de calitate si fara sa plateasca taxe de nici un fel. Se falsifica atit produsele, cit si pachetele si timbrele. Inventivitatea contrabandistilor depaseste imaginatia consumatorilor, dar si a producatorilor. In China au fost descoperite fabrici intregi ascunse sub pamint, din care muncitorii nu ieseau cu saptaminile, unde totul se face manual in ideea de a nu se auzi zgomotul in afara. Odata descoperite de autoritati, aceste tigari dispar definitiv de pe fata pamintului. „In Arabia Saudita era un cimp intreg de tigari contrafacute, aduse cu vapoarele din diverse locuri, tigari pe care le distrugeau cu buldozerul“, continua Lazar. Pierderi de bani si imagine Schimbarea periodica a imaginii pachetului de tigari, pentru a ingreuna copierea, pare a fi solutia problemei contrafacerii tigarilor. „Noi nu putem schimba periodic ambalajul, pentru ca acesta are niste standarde care nu se pot schimba oricind si oricum. Pentru a schimba si o litera de pe ambalaj, trebuie extrem de multe aprobari. Trebuie sa testezi produsul ca sa vezi daca cumva acea cerneala are o influenta asupra tutunului din interior“, explica Gilda Lazar. Batalia dusa de producatori impotriva contrafacerilor pare a fi una fara sfirsit, cu pierderi atit de profit, dar si de imagine. „Cind ei vind Winchester cu 30% mai ieftin decit noi, normal ca ei cistiga si noi pierdem“, spune Gilda Lazar. Solutia: „Ei nu pot sa ne copieze total, iar noi sintem datori sa sesizam autoritatile cind avem semnale de pachete contrafacute, cum au fost in Mures, Cluj, Buzau si altele.“

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea