Social

Ford la Craiova: nu investeste, plateste

Contractul de privatizare a fostei uzine Daewoo are clauze care merg pina la nationalizarea uzinei, in cazul in care Ford nu-si respecta angajamentele legate de productie si investitii.

Ford va plati daune statului roman daca nu isi onoreaza obligatiile asumate referitoare la productie, mentinerea numarului de angajati si investitiile tehnologice, potrivit prevederilor din contractul de privatizare a uzinei de la Craiova. Daunele sint calculate raportat la valoarea de achizitie a uzinei romanesti de catre compania americana, adica 57 de milioane de euro.

Ford trebuie sa produca, la patru ani dupa preluarea uzinei, cel putin 250.000 de automobile pe an si se angajeaza sa depuna „toate eforturile pentru a atinge un volum al productiei de 300.000 de automobile“. In cazul in care se vor produce mai putin de 200.000 de automobile, Ford va trebui sa plateasca daune de 25% din pretul de cumparare a uzinei, iar daca productia va fi mai mica de 225.000 de masini, valoarea daunelor scade la 10% din pret.

De asemenea, Ford si-a asumat, prin contract, sa mentina la fabrica de la Craiova 3.900 de angajati timp de patru ani de la preluarea controlului uzinei. In cazul in care numarul angajatilor scade sub 3.000, americanii vor plati daune egale cu 10% din pretul achitat, daca numarul scade sub 2.500, daunele ajung la 20%, iar daca Ford va pastra mai putin de 500 de salariati, va trebui sa plateasca statului 50% din pretul de achizitie a uzinei. Compania americana nu are voie, timp de patru ani, sa ia masuri pentru restringerea activitatii de baza a societatii sau sa decida dizolvarea/lichidarea fabricii de la Craiova, in caz contrar urmind sa plateasca daune egale cu 50% din valoarea de achizitie a uzinei.

Ford s-a angajat la investitii tehnologice de 675 de milioane de euro, defalcate pe patru ani. In termen de 120 de zile de la sfirsitul fiecarui an investitional, Ford va trebui sa transmita statului o declaratie scrisa si contrasemnata de auditor , referitoare la efectuarea investitiilor. Pentru fiecare zi de intirziere, compania americana va plati daune de 10.000 de euro.

Investitiile sint garantate cu un gaj pe 50% din actiuni, creat in favoarea statului, si, daca se ajunge la situatia in care valoarea gajului este mai mica decit cea a investitiilor asumate, Ford va elibera o scrisoare de garantie bancara in favoarea statului, pentru acoperirea diferentei. Se poate ajunge la executarea gajului abia dupa ce instanta va decide ca Ford nu si-a indeplinit investitiile asumate dupa primii doi sau patru ani de la preluarea societatii.

In plus, se va executa intii garantia bancara si, doar daca aceasta nu acopera volumul investitiilor neefectuate, Ford va fi deposedata de pachetul de 50% din actiuni. Deposedarea americanilor nu este deloc simpla si ea va fi posibila, in final, abia dupa o decizie in acest sens a Curtii de Arbitraj a Camerei Internationale de Comert de la Paris.

Ford a intrat la Craiova la finalul saptaminii trecute, dupa ce Comisia Europeana si-a dat acordul asupra tranzactiei de privatizare, cu obiectia recuperarii unui ajutor de stat de 27 de milioane de dolari. Oficialii Ford au anuntat ca initial vor produce la Craiova un vehicul utilitar, Transit Connect , urmind ca, in 2010, sa fie fabricata o masina noua, de mici dimensiuni. Noul autovehicul va fi produs doar la fabrica din Romania.

 

Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea