Social

Firmele care nu respecta angajatii si comunitatea risca sa iasa din afaceri

Un numar de 24 de experti din Austria, Elvetia, Danemarca, Bel­gia, Marea Britanie si Olanda s- au strans la Bucuresti sa le vorbeasca roma­nilor despre responsabili­tatea sociala a companiilor (Corporate Social Responsability - CSR). Acest concept foarte popular in tarile UE este aproape necunoscut in Romania. Definitia lui este foarte complexa, spunea Luminita Oprea, director de comunicare Holchim Romania, autoarea primei carti romanesti despre CSR si initiatoarea conferintei internationale CSR ’07. Definirea CSR "Responsabilitatea sociala, grija pentru mediu si Performanta financiara a companiei formeaza bazele triunghiului care defineste dezvoltarea du­­rabila: sa- ti duci traiul fara a provoca pagube celor din jur. „Ce inseamna exact responsabilitatea sociala a unei companii? Porneste de la relatia cu angajatii, de la modul in care se imbraca, atitudini, suma pe care angajatii au voie sa o foloseasca pentru a oferi mici cadouri… Se refera, de asemenea, la conditiile de munca civilizate. Daca un director se lafaie intr-un birou de 40 de metri patrati si un angajat are la dispozitie un spatiu de 1 metru patrat nu putem vorbi de responsabilitate sociala. Apoi, tot in cadrul acestui concept se includ masurile privind sanatatea si securitatea in munca, precum si facilitatile oferite de companie angajatilor pentru pregatirea profesionala. In relatia cu partenerii de afa­ceri, CSR presupune corectitudine, dar si alegerea cu grija a celor de la care preiei marfuri si servicii, precum si a celor carora le furnizezi aceste lucruri. Nu poti sa vorbesti de responsabilitate sociala atata timp cat accepti sa cumperi marfa de la o companie in care drepturile angajatilor sunt incalcate. CSR inseamna, de asemenea, monitorizare si raportare – trans­parenta activitatilor companiei fata de angajati, clienti, comunitate si administratie. In fine, o componenta a CSR este si implicarea in viata comunitatii. Afacerile nu se desfasoara in vid. Succesul unei companii depinde foarte mult de succesul si prosperitatea comunitatii in care isi desfasoara activitatea“, explica Luminita Oprea. Mediul de afaceri – in sprijinul serviciilor publice Un exemplu de implicare a companiilor in viata comunitatii ar fi actiunile filantropice, dar CSR nu se rezuma doar la asta. „Companiile nu trebuie sa se substituie guvernelor pentru a asigura serviciile publice de baza, insa, companiile nu opereaza niciodata independent de mediul politic si social. Prin urmare, daca autoritatile dintr-o tara esueaza in a asigura aceste servicii, o companie va avea interesul sa se implice si sa creeze un mediu sigur pentru activele sale. De pilda, daca intr-o tara serviciul medical public este nedezvoltat, o companie nu va putea decat sa infiinteze centre de diagnostic si tratament pentru angajati si familiile lor, ca o modalitate de a limita scaderea productivitatii produse de absenteism“, spune Gunnar Walholz, manager in cadrul KPMG biroul din Amsterdam. Inteleg patronii, directorii si autoritatile din Romania importanta responsabilitatii sociale a companiilor? In mare masura nu, cred invitatii conferintei CSR ’07. Cati ani le vor trebui ca sa priceapa, e greu de spus. Noroc cu Uniunea Europeana care va grabi acest proces. Din 2009, va intra in vigoare asa-numitul standard ISO 26.000, standardul de calitate in privinta responsabilitatii sociale, primul document mondial care va include principii si norme de implementare in acest domeniu. „O companie poate plati scump in cazul in care nu tine seama de asteptarile pe care publicul le are in ceea ce priveste rezultatele legate de, sa spunem, modul in care sunt tratati angajatii sau modalitatea in care se ocupa de deseurile industriale. Boicoturile consumeriste, sanctiunile politice sau excluderea din randul principalilor indici ai pietii de materii prime sunt cateva exemple de consecinte nefericite“, spune Walholz. „Afacerile nu se desfasoara in vid. Succesul unei companii depinde foarte mult de succesul si prosperitatea comunitatii in care isi desfasoara activitatea“ - Luminita Oprea (director de comunicare Holchim Romania) Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro
loading...
  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Expertul Acasa.ro, Coca Maria Miorica, economist: Revolutia fiscala - ce venituri vom avea din ianuarie 2018

Experti Financiar

Expertul Acasa.ro, Coca Maria Miorica, economist: Ce este si ce implicatii are Split TVA?

Experti Financiar

Expertul Acasa.ro, Coca Maria Miorica, economist: Ce se intampla cu salariatii part-time de luna aceasta. Tot ce trebuie sa stii

Experti Financiar

Sfatul expertului


Citeste pe divahair.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expert Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Cum se transporta un computer

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.