Social

Educatia slaba a studentilor decimeaza universitatile

Din toamna, universitatile se transforma. Unele vor pierde dreptul de a mai da diplome de licenta, masterat sau doctorat. Cele mai mici vor pregati absolventi de liceu dornici sa intre la o facultate sau vor intra in lichidare. Catalogarea universitatilor va fi facuta dupa criterii de evaluare internationale, cel mai mult contind calitatea programelor de studiu. Absolventii vor fi monitorizati pentru a vedea in ce masura s-au angajat si au succes in domeniul pe care l-au studiat.

Prea multe universitati care scot zeci de mii de absolventi nescoliti, prea putine universitati din care ies tineri bine instruiti in domeniul pe care l-au studiat. Aceasta este imaginea pe care institutiile de invatamint superior din Romania si-au creat-o in ultimii ani, imagine pe care o recunoaste si Ministerul Educatiei. Acreditate pe banda rulanta, universitatile de stat, dar mai ales cele particulare au pus pe primul plan sumele pe care le incaseaza de la studenti, calitatea studiilor oferite lasind-o undeva la urma.

Pentru ca de la an la an calitatea programelor universitare scade, acesta fiind si motivul pentru care in topul primelor 500 de universitati ale lumii nu se afla nici una din Romania. Ministerul Educatiei va schimba, din toamna, regulile dupa care vor fi evaluate si finantate universitatile.

Pseudouniversitati pregatitoare

Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii in Invatamintul Superior (ARACIS) va incepe din toamna verificarea universitatilor de stat, dar si a celor particulare. ARACIS va evalua universitatile dupa criterii asemanatoare celor internationale, iar consecinta evaluarii: vor fi acreditate universitati doar pentru studii de licenta, altele cu studii de masterat, iar cele mai performante vor avea dreptul sa organizeze si studii de doctorat, spune profesorul Irinel Popescu , membru in Comisia de invatamint din cadrul Senatului. In plus, acesta sustine ca va mai exista a patra categorie de universitati, daca s-ar mai putea numi asa, care vor avea dreptul doar sa organizeze ani pregatitori.

Aceste universitati pregatitoare vor organiza cursuri pentru cei care nu au reusit sa intre la o facultate si care vor fi scoliti tocmai pentru examenul pe care urmeaza sa-l dea la universitatile organizatoare de licenta.

80% dintre universitati ramin doar cu licenta

Universitatile mici vor avea drept sa organizeze doar licenta, iar cele mari si cu renume vor putea scoli si masteranzi si doctoranzi. Cam 20% dintre universitati vor avea acreditare pentru studiile doctorale si de masterat. Iar universitatile mici vor fi majoritatea doar cu licenta, spune Mircea Miclea , fostul ministru al Educatiei, care a conceput proiectul privind evaluarea universitatilor.

Nivelul de calificare a studentilor va fi criteriul esential in evaluarea universitatilor si facultatilor, dar si pentru acreditarea acestor institutii de invatamint. Acum sint universitati si cu 100 de specializari, dar la evaluare se va pune accent pe programa de studii corelata cu nivelul de calificare pe care o are studentul cind iese din facultate, adica ceea ce stie studentul cind iese din facultate in functie de cerintele pietei de munca. Astfel se va ajunge ca o universitate sa faca performanta doar in citeva specializari, explica Miclea.

Criteriile vechi, superficiale

Pina acum, evaluarea universitatilor se facea dupa numarul de profesori, conferentiari, reteaua de calculatoare si in functie de numarul de carti din biblioteca, fiind una superficiala. Asa toata lumea isi deschidea universitati. Acum vor intra in evaluare si programele nivelului de competente ale absolventilor si altele. Universitatile de prestigiu se vor axa mai mult pe masterate si doctorate, iar cele doar cu licenta vor fi universitati regionale.

Tinerii vor alege o facultate care este aproape de casa. Iar daca tinarul doreste sa faca si cercetare, atunci se inscrie la una de prestigiu. Mai mult, evaluarea se va face pe domenii, astfel incit sa se stie ca cea mai buna filosofie se face, de exemplu, la Cluj sau ca cea mai buna facultate de jurnalism este la Bucuresti, spune Mircea Miclea.

Cu ce drept mi-ar lua acreditarea?

Rectorii sint de acord cu evaluarea pe care o va face Agentia Romana de Asigurare a Calitatii, insa trebuie evaluate in aceeasi masura si cele particulare, asa cum spune Ioan Moise Achim, rectorul Universitatii 1 decembrie 1918 din Alba-Iulia. Ion Vladimirescu, cel care conduce Universitatea din Craiova, crede ca universitatea mea va fi cu siguranta si dupa evaluarea ARACIS o universitate cu studii doctorale, doar e cea mai puternica din zona.

Probleme sint insa la universitatile mai mici, unde programele de studii lasa de dorit. Rectorul Universitatii Eftimie Murgu din Resita, Ion Vela, spune ca in Legea invatamintului modificata nu se specifica faptul ca universitatile vor fi doar cu licenta sau cu master si doctorat. Cu ce drept mi-ar lua acreditarea? Dumitru Miron, secretar de stat pentru invatamintul superior, crede ca daca produsul educational nu va intra in standardele cerute de noi, atunci universitatea respectiva va intra in procesul de lichidare.

Hardau da bani in functie de sansa studentilor

Banii se vor aloca diferentiat in functie de calitatea fiecarei universitati, si nu in functie de numarul de studenti, cum se face acum. De ce sa dam aceeasi bani si Universitatii de Medicina si Farmacie din Bucuresti, si Universitatii din Oradea, atita timp cit la UMF sansa de reusita a studentilor este de zece ori mai mare decit la Oradea?, spune Mircea Miclea, fostul ministru al Educatiei. Actualul ministru al Educatiei, Mihail Hardau, garanteaza ca finantarea universitatilor se va face diferentiat, in functie de rezultatele evaluarii facute de catre Agentia pentru Asigurarea Calitatii.

In momentul de fata, 80% din bani se dau pe cap de student, iar 20% pe baza unor indicatori de calitate pe care ii avem acum la indemina. De exemplu, intra in calcul nivelul de cercetare din fiecare facultate si numarul de cadre didactice tinere, de pina la 35 de ani, in raport cu numarul de profesori, si nu dupa raportul dintre profesori si celelalte cadre didactice, spune ministrul Hardau.

De la CNEAA la ARACIS

De mai bine de jumatate de an, in Romania nu a existat o institutie care sa acrediteze si sa evalueze universitatile. Consiliul National de Evaluare si Acreditare Academica (CNEAA) si-a incheiat activitatea anul trecut, pentru a face loc ARACIS. Dupa un interimat in care nu s-a facut nimic, la ARACIS urmeaza sa fie numiti alti 15 membri, care sa lucreze tot in interimat. Ei vor fi numiti de Consiliul Rectorilor si Ministerul Educatiei si de Senatul Romaniei. Membrii propusi pentru interimat vor ocupa posturile pina in toamna, cind se va organiza concurs pentru fiecare membru.

Criteriu esential: reusita tinerilor

Universitatile vor fi evaluate dupa urmatoarele criterii:

* programele de studiu corelate cu cerintele pietei fortei de munca

* sansa de reusita in domeniu a absolventilor

* la universitatile de medicina, rata de reusita a studentilor la rezidentiat

* numarul de cadre didactice tinere in raport cu numarul profesorilor

* nivelul la care se face cercetare

* evaluarea cadrelor didactice si pe baza lucrarilor stiintifice publicate in reviste internationale

* evaluarea cadrelor didactice de catre studenti.

Campioni la numarul de universitati

Romania are mai multe universitati raportate la numarul de locuitori decit tarile vecine. In prezent, exista 49 de universitati de stat si 29 de universitati private. Unei universitati ii revin aproximativ 280.000 de romani, in timp ce in Cehia cele 22 de institutii de invatamint superior se impart la 10,3 milioane de locuitori, adica sint cam 470.000 de cehi pentru o universitate. Si in Bulgarie se intimpla acelasi lucru. Cele 8 milioane de locuitori se raporteaza la 26 de institutii superioare, ceea ce inseamna 300.000 de bulgari per universitate.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea