Social

Dieta schimba genomul uman

O echipa de americani sustine ca alimentatia este responsabila de unele variatii ale genomului uman. „E posibil ca oamenii sa evolueze pina la etapa in care vor minca tot ce isi doresc si vor ramine totusi slabi si zvelti?“, se intreaba Nicholas Wade, in debutul unui articol publicat in editia de luni a cotidianului „The New York Times“. Oamenii de stiinta spun ca intrebarea nu e chiar atit de deplasata: genomul uman raspunde la schimbarile din dieta, chiar daca pentru asta are nevoie de mai multe generatii. Locuitorii tarilor cu o dieta bogata in amidon produc o cantitate mult mai mare de enzima amilaza, care transforma amidonul in glucide, decit persoanele care nu maninca produse pe baza de amidon. Cauza acestui surplus este evolutia, arata echipa de cercetatori condusa de geneticianul George H. Perry de la Universitatea de stat Arizona si de paleoantropologul Nathaniel J. Dominy de la Universitatea din California. Rezultatele cercetarii lor au fost anuntate saptamina trecuta in jurnalul stiintific Nature Genetics. In 2004, geneticienii si-au dat seama ca surplusul unei anumite gene constituia o forma de variatie a genomului uman. Pina acum, aparitia extra-copiilor a fost considerata o greseala in procesul de duplicare, iar efectul acestui fenomen a ramas necunoscut. Surplusul genei amilaza este primul care incepe sa fie inteles. El exista datorita selectiei naturale, potrivit testului genetic realizat de americani. Presiunea selectiei a avut loc cind oamenii au inceput sa cultive cereale, la inceputul revolutiei neolitice, acum 10.000 de ani sau chiar mai devreme, explica cercetatorii. Paleoantropologii s-au intrebat mult timp ce s-a schimbat in dieta primatelor, bazata pe fructe si nuci, si cum a reusit ea sa sustina, in cazul oamenilor, un creier de trei ori mai mare decit al cimpanzeilor. Tesutul neuronal are nevoie de cantitati mari de energie, iar prima teorie a fost aceea ca oamenii au inceput sa manince carne acum 2,5 milioane de ani, cind volumul creierului a inceput sa creasca. O alta posibilitate ar fi insa ca extra-nutrientii sa fi provenit de la amidon. „Abilitatea oamenilor de a digera cartofi ar putea explica succesul nostru pe aceasta planeta“, traduc jurnalistii de la BBC News descoperirea americanilor. In momentul in care oamenii au inceput sa traiasca in spatii deschise, dieta lor a inceput sa includa si plante subterane, care contineau amidon. Pentru a sustine aceasta idee, doctorul in paleoantropologie Nathaniel Dominy spune ca dintii primilor oameni nu erau inca apti pentru carne. El sustine ca gena amilaza din genomul uman a inceput sa se extinda acum 200.000 de ani. Concluzia americanilor s-a bazat pe compararea genomilor japonezilor si ai yakutilor - o natie siberiana care maninca numai reni . Perry recunoaste insa ca nu poate stabili daca japonezii si-au cistigat surplusul de gene prin dieta bogata in amidon sau yakutii si le-au pierdut intre timp pe ale lor. John Dupré, profesor in filosofia stiintelor la Universitatea Exeter din Marea Britanie, crede ca e nevoie de multa precautie in interpretarea datelor. „Multe lucruri difera intre noi si stramosii nostri. E dubios sa spui ca una dintre aceste diferente, relative de altfel in evolutie, este fundamentala. Cercetarea genei amilaza este interesanta insa. Este un indiciu bun pentru ceea ce ar trebui sa incepem sa apreciem mai mult - utilitatea genomului“, spune profesorul britanic pentru BBC. Unele companii au inceput deja sa exploateze legatura dintre dieta si gene, chiar daca aceasta este inca la inceputurile explicarii ei teoretice. „Relevanta lor este limitata, pentru ca genele sint indicatori slabi pentru riscul individual“, a declarat doctorul Helene Wallace, de la Gene-watch din Marea Britanie, citata de „The Independent“. Firmele vind insa cu succes testele genetice pe Internet, combinindu-le cu sfaturi pentru dieta si suplimente. Aboneaza-te la Newsletter-ul de Sanatate Acasa.ro ca sa afli cum sa ai o viata sanatoasa.

Articole din social