Social

De ce merge prost metroul?

Noile trenuri, in valoare de peste 100 milioane de euro, au produs mai multe pagube decat beneficii, bucurestenii sufocandu-se in continuare in metroul pe care-l asteapta nepermis de mult. In loc de "La multi ani!" pentru implinirea a 30 de ani de metrou in Capitala, bucurestenii se plang de serviciile proaste oferite de Metrorex. Ei nu sunt interesati de anuntul facut ieri de ministrul transporturilor, Ludovic Orban, legat de finalizarea lucrarilor la tronsonul Nicolae Grigorescu – Linia de Centura , atata vreme cat in prezent toate magistralele sunt supraaglomerate. "La Crangasi sau Stefan cel Mare, metroul vine chiar si la 15-20 de minute cand deja nici macar nu mai incap toti calatorii. Urca zece si restul raman sa-l astepte pe urmatorul", a spus Alexandru Ifteme, student din Craiova, care circula zilnic cu metroul. Zi de zi si mai ales la orele de varf, peste 350.000 de bucuresteni traverseaza Capitala cu metroul, aducandu-i Metrorex un venit lunar de aproximativ sase milioane de euro. Chiar daca este cel mai rapid mijloc de transport in comun , bucurestenii se plang ca nu este nici pe departe atat de confortabil sa folosesti metroul la orele de varf sau seara, asta chiar daca intervalul de succesiune a trenurilor este cuprins, potrivit Metrorex, intre 4 si 7 minute. Cele mai aglomerate statii de metrou sunt Crangasi, Eroilor, Grozavesti, Victoriei, Unirii, Obor. "La statia Eroilor, vin doua de Militari, unul de Dristor 2, iar zilele trecute am asteptat 15 minute, la ora 10.00, sa vina metroul spre Unirii-Republica. Si astia bat campii cand spun ca vine la patru minute!", a spus Nicu Arvinte, student. La fel se intampla si pe tronsonul Piata Victoriei–Dristor. "Metrourile vin cand vor ele, intre 3 si 20 de minute uneori. La o linie trec cate trei-patru, la cealalta niciunul. Se fura din timpul nostru, mii si mii de minute. De inghesuiala nu mai zic, e inacceptabil, parca am fi sardine intr-o conserva", s-a plans un cititor la rubrica on-line "Ce m-a enervat azi in Bucuresti" a ziarului "Adevarul. Nu doar aglomeratia reprezinta o problema. Modernizarea statiilor si introducerea aparatelor de taxat moderne, comune cu cele din transportul public de suprafata, le da batai de cap. "Azi-dimineata (ieri, n.r.), pe la 8.30, coada la accesul in statia de metrou 1 Mai. Motivul: un singur aparat de citire a cartelelor de metrou era in functiune. Am stat circa doua minute la o coada de 10-15 persoane pentru a ajunge pe peron. Am prins trenul in ultimul moment, insa altii nu au fost la fel de norocosi ca mine si asta, in conditiile in care aceasta statie nici macar nu e printre cele mai aglomerate din Bucuresti", s-a plans Florin pe site-ul "Adevarul". Trenurile noi, trase pe dreapta Unul dintre motivele intarzierii metroului este foarte bine pazit de conducerea Metrorex si, in consecinta, nerecunoscut de aceasta. Surse din cadrul institutiei sustin insa ca bataia de joc fata de calatori vine exact din achizitionarea cu care reprezentantii metroului se mandresc cel mai tare: garniturile Bombardier. Nu faptul ca aceste trenuri ar fi proaste, ci incompatibilitatea lor cu infrastructura metroului bucurestean este problema. Adica este o chestiune de incompetenta. Desi s-au cumparat pana in prezent 26 de garnituri, dintre care 17 au fost livrate de catre Bombardier, aceleasi surse din cadrul Metrorex precizeaza ca nu toate sunt folosite pe retele. Motivul: unele trenuri, nou-noute, ar sta in depoul de la IMGB doar ca piese de schimb pentru cele care se strica pe linii. Incompetenta la nivel inalt Chiar in raportul facut in urma controlului intern efectuat la Metrorex in primavara acestui an, la solicitarea ministrului transporturilor, Ludovic Orban, se arata ca inspectorii au constatat nereguli in contractul cu Bombardier. "Nu a fost avizat caietul de sarcini de catre Autoritatea Feroviara Romana (AFER)", "sursa de finantare (…) intra in contradictie cu art. 31 din HG nr. 686/1991", "data intrarii in vigoare a contractului este incerta, neputand fi calculat corespunzator termenul de livrare" si "la scurt timp dupa ce au inceput sa circule primele trenuri (adica dupa 20.000 km), au inceput sa vibreze, adica boghiurile nu aveau stabilitate (…) Bombardier a solicitat corectarea profilului sinei, masura care initial nu a fost acceptata de Metrorex (…) Mentionam ca pentru aceste modificari ale solutiilor tehnice nu au fost prezentate documente din care sa rezulte care sunt costurile, cine le suporta si cine se face raspunzator" sunt cateva dintre punctele ridicate in raportul realizat de catre Directia Generala de Monitorizare si Control din cadrul Ministerului Transporturilor. Teoretic, raspunzatori ar trebui sa fie directorul Metrorex din perioada semnarii contractului si, implicit, ministrul transporturilor din anul 2000. Cei doi, Gheorghe Udriste , actualmente director al Directiei Transport la Primaria Capitalei, si, respectiv, presedintele Romaniei, Traian Basescu, ar trebui sa dea socoteala sau macar sa circule cu metroul, ca sa vada cum e sa astepti zeci de minute in statie, ca apoi sa stai intr-un picior in inghesuiala din tren. "Nu a fost pagubos contractul cu Bombardier (in valoare de 110 milioane de euro - n.r.), doar ca vina pentru intarzierile de acum ale trenurilor o poarta politica manageriala a Metrorexului", apreciaza acum Udriste. El recunoaste ca a fost demis imediat dupa semnarea contractului cu Bombardier, insa nu precizeaza si care au fost motivele. Cu toate acestea, vrea metroul inapoi: "Atata vreme cat metroul va fi in administrarea Ministerului Transporturilor, nu va fi bine pentru bucurestean, pentru ca va fi a saptea spita". Lucrari terminate dupa 20 de ani Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a anuntat ieri, de Ziua Metroului bucurestean, ca tronsonul Nicolae Grigorescu–Linia de Centura va fi dat in functiune la jumatatea anului 2008. Investitia, de 76 milioane de euro, este asigurata din fonduri de la Banca Europeana de Investitii si bugetul de stat. Lucrarile la tronsonul de 4,75 km au inceput in 1989 si au continuat intr-un ritm atat de lent incat, in 1996, a fost necesara consolidarea tunelurilor. Tot ieri, Orban a mai anuntat ca in 2008 vor fi demarate si lucrarile efective la linia Piata Universitatii–Drumul Taberei. Sustinerea financiara a proiectului nu este insa pe deplin clarificata, deoarece abia a fost aprobat memorandumul de finantare. "Memorandumul de finantare a fost aprobat de BEI si urmeaza ca Ministerul Finantelor sa aloce banii. Daca MF nu rezolva in 2-3 luni problema memorandumului, voi introduce acest tronson pe lista proiectelor finantate de stat sau voi merge pe parteneriate public-privat", a declarat Ludovic Orban. Lucrarile sunt estimate la 700 de euro pentru un tronson de 13 statii si peste 9 km. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea