Social

Craciunul 2005, sub asaltul poluarii comerciale

In zilele noastre, schimbarile in lifestyle isi pun amprenta si asupra lui Mos Craciun, modul traditional de sarbatorire a Nasterii Domnului fiind agresat din doua parti. Papa s-a plans, astfel, de poluarea comerciala, care denatureaza spiritul Craciunului, sem-nificatia sa, imprimandu-i un caracter mercantil tot mai pronuntat, iar pe de alta parte, in special in America, s-a declansat o adevarata ofensiva impotriva denumirii de "Craciun" (Christmas). Reactia nu a intarziat insa sa apara. In diferite tari ale lumii, mai ales cele anglo-saxone, a fost initiata o campanie pentru "decomercializarea Craciunului" si intoarcerea la valorile traditionale. In Marea Britanie, de pilda, o asemenea campanie si-a propus sa lupte impotriva practicilor marilor magazine de a deschide tot mai devreme, chiar inainte de luna decembrie, sezonul cumparaturilor de Craciun, combatand, in acelasi timp, excesele de cheltuieli stimulate de campaniile publicitare agresive, ca si exagerarile in decorarea luminoasa nu numai a marilor artere comerciale, dar si a locuintelor individuale, ceea ce sporeste si mai mult nota de plata a Craciunului.
Mercantilismul, pe "lista rusinii"
Sustinatorii acestei campanii au initiat un site special pe Internet, invitand publicul larg sa-si adauge semnaturile pe o petitie online care se pronunta pentru scurtarea perioadei vanzarilor de Craciun. In acelasi timp, magazinele care deschid aceasta perioada cu saptamani de zile inaintea Craciunului sunt puse la colt, numele lor figurand intr-o "Lista a rusinii". Din pacate, s-a ajuns chiar la atitudini protestatare cu totul exagerate, cum ar fi spargerea vitrinelor unui sir de magazine din Auckland (Noua Zeelanda) si agresarea bodyguarzilor care le pazeau de catre grupuri de adolescenti costumati in Santa Claus (Mos Craciun). Iar in plin New York, in semn de protest fata de deturnarea Craciunului de la scopurile sale, o familie a inaltat o iesle simbolica in care un Santa Claus superdimensionat din cauciuc tine intr-o mana un urias cutit, iar in cealalta, capul insangerat al unei tinere femei, alaturi de ramurile desfrunzite ale unui copac sunt atarnate papusi Barbie ale caror vesminte sunt imbibate in vopsea rosie. Compozitia cu caracter macabru se vrea a fi o forma de "demascare" a unui film "horror" de sezon, intitulat " " (Noapte tacuta, noapte ucigasa) - parafrazare a celebrului cantec "Silent Night, Holly Night" (Noapte tacuta, noapte sfanta), avand ca erou un copil ai carui parinti au fost asasinati in preajma Craciunului si care, pentru a se razbuna, se imbraca in costum de Mos Craciun si devine . Evident, asemenea filme sunt condamnabile, dar si astfel de forme de protest impotriva lor sunt la fel de nocive.
In loc de " Pomul de Craciun ", "Pomul de Sarbatori"...
In paralel, se remarca si un alt fenomen, si anume lansarea peste Ocean a unei campanii pentru a se inlocui denumirea clasica "Sarbatorile Craciunului" cu "Sarbatorile de iarna". Exact cum se intampla la noi pe vremea comunismului! Atunci, campania se ducea in numele ateismului, acum ea se duce in numele corectitudinii politice. Vechea denumire ar fi, vezi Doamne, jignitoare, ofensatoare sau, in orice caz, discriminatorie, fata de cei care au alta religie decat cea crestina, evrei, musulmani, budisti etc. In loc de "Craciun fericit", se recomanda sa se spuna "Sarbatori fericite", ceea ce, desigur, nu are de ce sa supere, dar, pe aceeasi linie, se ajunge la exagerari vadite, traditionalul "Pom de Craciun" fiind inlocuit cu... "Pomul de Sarbatori", iar " vacanta de Craciun ", cu "vacanta de iarna", ceea ce instantaneu ne aduce noua aminte de o perioada pe care o socoteam apusa. Corectitudinea politica apare ca imaginea in oglinda a internationalismului proletar... Ca o reactie fata de asemenea tendinte, Asociatia Familiilor Americane si Liga Catolica americana au pornit un boicot impotriva ambelor denaturari, atat cele izvorate din mercantilism, cat si cele in numele corectitudinii politice. Craciunul trebuie sa-si recapete semnificatia traditionala, fara exagerari de nici un fel. "We want back Santa" (Dati-ni-l inapoi pe Mos Craciun), proclama, in aceste zile, o pancarta ce poate fi vazuta in mijlocul New Yorkului, langa bradul din Rockefeller Center, inconjurat de un grup mare de copii.

Trimite o felicitare muzicala de Craciun felicitari de craciunfelicitari de craciunfelicitari craciun felicitari craciunfelicitari craciunfelicitari craciun

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea