Social

Codex Caioni, un ghid catre intelegerea muzicii baroce europene

Codex Caioni, un caiet de cantece din Transilvania secolului XVII, vorbeste despre muzica perioadei respective si arata ca aceiasi muzicieni cantau si in biserici, si la petreceri, a explicat Jean-Christophe Frisch, un muzician specializat pe baroc care a lucrat timp de un an asupra codexului. La capatul acestei perioade s-a nascut spectacolul "Codex Caioni, Muzica baroca din Transilvania la rascrucea dintre Europa si Orient", sustinut saptamana aceasta la Bucuresti de Ansamblul XVIII-21-Le Baroque Nomade si inclus in Stagiunea de muzica veche "Muzica la muzeu", organizata pentru prima data in 2007 de Institutul Francez din Bucuresti. Flautist si dirijor francez, Frisch se ocupa de cercetarea muzicii din secolele XVII-XVIII pentru a descoperi modul in care aceasta era interpretata in acea perioada. El studiaza instrumentele de epoca si citeste tratatele de interpretare pentru a intelege notatia muzicala, deoarece acelasi semn muzical a avut semnificatii diferite de-a lungul epocilor si poate produce confuzii grave. Printre elementele pe care le foloseste in activitatea sa, foarte importanta este "traditia vie", muzica transmisa din generatie in generatie prin traditie orala si care a conservat anumite elemente din trecut. "Am lucrat cu muzicieni chinezi, indieni sau din Orientul Mijlociu. Ei m-au invatat lucruri despre muzica baroca din Europa", a spus dirijorul intr-o conferinta de presa sustinuta marti la Institutul Francez. In ultimul an, Frisch s-a concentrat pe Codex Caioni, o culegere de cantece din Transilvania descoperita in 1988 ingropata in zidul unei manastiri. Cartea este denumita dupa creatorul sau, calugarul franciscan Ion Caianu, un organist care, timp de 30 de ani, a transcris pentru sine toate muzicile sacre si profane, savante sau populare, dar si cele de dans care puteau fi auzite sau care au fost compuse in secolul XVII in Transilvania. "Cand am descoperit existenta lui Codex Caioni, cunoscut in Romania, dar complet necunoscut in Franta, am inteles ca imi va oferi cunostinte despre muzica baroca europeana." Valoarea Codex Caioni depaseste Romania, a explicat Frisch pentru NewsIn, documentul e important pentru toti muzicienii europeni. Caietul este manuscrisul personal al unui muzician care scria pentru el insusi. Unele piese sunt compuse de Ion Caianu, "un compozitor genial, de talia altora din vestul Europei, din Franta sau Italia". Un aspect curios pe care il dovedeste Codex Caioni, care era probabil generalizat in toata Europa, este ca "acelasi muzician putea canta dimineata la slujba si dupa-amiaza la carciuma", a spus Frisch. "Nu existau frontiere intre o muzica savanta de la curte si muzica populara. Aceiasi muzicieni cantau in ambele situatii. Un calugar franciscan ca Ion Caianu putea canta la slujba, si apoi putea petrece la o nunta ." Codexul cuprinde piese venite din toata Europa, fragmente de muzica din Italia, Germania, Franta sau Slovacia, si reaminteste ca Transilvania avea legaturi cu tot restul Europei din punct de vedere artistic in secolul XVII . "Pentru mine e interesant sa vad ce piese muzicale a ales Caioni. Putem astfel deduce care au fost piesele celebre. Un dans francez care se dansa si in Transilvania era celebru in toata Europa." Intr-o prima etapa a lucrului asupra manuscrisului transilvanean, Jean-Christophe Frisch a citit toate cele 400 de piese din Codex Caioni. Dintre acestea au fost alese cele mai interesante 19 piese. Pentru selectie s-a tinut cont de posibilitatile proiectului. Piesele care necesitau 40 de muzicieni, sau multe instrumente de suflat si doua orgi, deci erau imposibil de pus in practica, au fost eliminate. Apoi, piesele au fost transformate astfel incat sa fie "cantabile". Notatia manuscrisului este foarte saraca si, pe alocuri, incompleta. Organistii nu scriau lucrurile pe care le stiau pe dinafara, iar versurile lipsesc pentru multe dintre piese. A trebuit "sa gasim partile care lipseau, dar asta e o situatie obisnuita pentru muzica baroca. Cand gasim surse vechi, exista intotdeauna o munca de reconstituire", a spus Frisch pentru NewsIn. El a corespondat cu muzicologi din toata lumea pentru a recupera, de exemplu, versurile pieselor la care nu exista decat titlul. Pentru unul dintre fragmentele muzicale, a descoperit versurile pe o carte de muzica aflata intr-o biblioteca din Upsalla, in Suedia. Pentru partile muzicale care lipseau, Frisch a reconstituit si din alte surse. La un motet de Carissimi, cel mai mare compozitor italian din a doua jumatate a secolului XVII, lipsea cea mai mare parte din partitura de bas. O partitura pentru acelasi motet exista insa la Biblioteca Nationala din Paris, din care lipsea totusi a doua pagina a partiturii pentru bas. Frisch a reconstituit partea lipsa dupa modelul gasit in Franta. "Nu stiu daca am scris-o ca si Carissimi", a spus muzicianul. "Mi s-a parut mai important sa reconstitui decat sa las goluri muzicale in mijlocul piesei." Varianta finala a cantecelor si dansurilor notate de calugarul franciscan din secolul XVII a fost inclusa intr-un spectacol intitulat "Codex Caioni, Muzica baroca din Transilvania la rascrucea dintre Europa si Orient". Acesta a fost prezentat in premiera duminica la Sibiu si va avea doua reprezentatii la Bucuresti, marti si miercuri. Concertul este sustinut de 15 artisti, unii dintre ei francezi specializati in muzica baroca, dar si muzicieni populari transilvaneni, care "sunt purtatorii unei traditii vii". "Datorita reunirii acestor doua elemente putem face ceva viu cu Codex Caioni. N-as fi putut face acest proiect doar cu muzicieni francezi specializati. Aveam nevoie de traditia vie din Transilvania", a spus initiatorul proiectului. Printre artistii care vor urca pe scena se numara soprana Cyrille Gerstenhaber, mezzo-soprana romana Adriana Epstein, tenorul Sebastien Obrecht si baritonul Ion Dimieru. Acestora li se alatura noua instrumentisti, printre care si Jean-Christophe Frisch, la flaut traversier, si doi dansatori maghiari din Romania. Bugetul proiectului a fost de 55.000 de euro, din care a fost finantata cercetarea muzicologica, prospectiile pe teren, repetitiile si reprezentatiile. Concertul "Codex Caioni" va fi sustinut si la Cluj-Napoca pe 13 octombrie. Spectacolul va fi inregistrat si va fi editat pe un CD, ce va fi lansat in mai sau iunie 2008 in Franta, a explicat Frisch, care a adaugat ca exista si proiectul realizarii unui DVD, care depinde insa de Televiziunea Romana. "Codex Caioni, Muzica baroca din Transilvania la rascrucea dintre Europa si Orient" va fi prezentat in Franta, in a doua jumatate a lui 2008, si itinerat in mai multe orase mari, ca Paris si Montpellier. Prezentarea spectacolului in Franta face parte dintr-o Stagiune Culturala Europeana, proiect organizat cu ocazia detinerii presedintiei Uniunii Europene de catre Franta in cadrul caruia vor fi create evenimente culturale bilaterale intre Franta si fiecare din ceilalti 26 de membrii ai UE. Frisch a spus ca spectacolul a fost foarte bine primit la Sibiu si e convins ca va avea succes si in Franta. "Sunt sigur ca publicul romanesc are o cultura muzicala care ii va permite sa descopere acest gen de muzica", a spus dirijorul. "Cred chiar ca muzica clasica in general e mai populara si mai raspandita in Romania decat in Franta, este mult mai putin elitista aici decat la noi. Cred ca publicul nu are niciun motiv sa nu aprecieze muzica baroca, care se dezvolta in toata Europa si care va inflori aici ca si in alte locuri." Cercetarea sa asupra barocului din Romania se afla de abia la inceput. "Mi-ar placea sa fac o opera baroca aici in Romania, cu artisti 100% romani", a spus Frisch pentru NewsIn. "E complicat, dar cred ca aici exista o scoala de canto minunata si am putea incepe sa semanam samanta baroca in acest domeniu." Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea