Social

Bursa urarilor de Sarbatori

In preajma sarbatorilor, aglomeratia de ginduri bune transpuse in urari atinge saturatia. Mai multa sfintenie invocata decit in trecut, mai multa imaginatie in formulari, insa si o accentuata golire de semnificatie.

Lingvistul Emil Ionescu spune ca urarile perpetueaza aproape automat obiceiuri si ritualuri si ca acestea nu s-au schimbat esential in raport cu perioada de dinainte de 1989. Valorile invocate in urari ramin sanatatea, relatiile bune in familie sau succesul copiilor. Au devenit insa simple monede de schimb in relatiile cu ceilalti, spune acesta. Nici Ioana Vintila Radulescu, lingvista la rindul ei, nu considera ca urarile au evoluat foarte mult in ultima vreme, ea constatind o revenire dupa 1989 la formulele cu tenta religioasa. Atunci, «Craciun fericit!» fusese inlocuit cu neutrul «La multi ani!», o urare passe-partout, buna la toate, proprie aniversarilor si Anului Nou, folosita la adresa tinerilor casatoriti, insotind ciocnitul paharelor, dar folosita si la onomastici sau sarbatori religioase, spune Radulescu. La rindul sau, Ionescu apreciaza ca divinitatea este invocata mai frecvent acum decit inainte de revolutie. Existau categorii profesionale precum militarii sau activistii de partid care se fereau sa faca referire la cele sfinte. Acum acest lucru functioneaza insa mai degraba ca o superstitie decit ca un ritual sacru, spune lingvistul.

Urari cu reflexe intirziate

Romanii ramin totusi destul de formali in ceea ce priveste formele pe care le folosesc in dierite ocazii: S-a ajuns la formule standardizate. Nu cred ca lumea se mai gindeste la sanatatea aproapelui cind ii ureaza acest lucru. Tocmai de aceea, «sanatatea» este mai nou regasita si in formulele de salut, continua Emil Ionescu. El mai este frapat de absenta altor parametri in afara de clasica sanatate: Trebuie sa fi putin livresc pentru a adresa o urare precum «Un an nou normal». Tot conventionale si golite de continut le gaseste si Radulescu, care apreciaza ca a ramas mai mult ideea de urare. Referinta religioasa nu mai conteaza pentru multi, desi se constata un mare reviriment al practicilor religioase, spune ea. In opinia sa, Craciunul sau Pastele conteaza mai degraba ca sarbatoare, ca zi libera sau ca prilej de a petrece, de a face si a primi cadouri. O dovada se poate gasi si in faptul ca serbarile de Craciun sau de sfirsit de an ale diverselor firme nu au decit o legatura vaga cu data Craciunului, ci se programeaza in functie de localurile libere, completeaza ea.

Cu Dumnezeu inapoi

In Romania, Ioana Vintila Radulescu constata o tendinta asemanatoare celei din SUA, unde s-a decis eliminarea prin lege a expresiilor Merry Christmas! si Christmas Tree, considerate incorecte din punct de vedere laic. Dorinta de a respecta apartenenta la un cult necrestin sau calitatea de liber-cugetator a interlocutorului, stiuta sau numai din prudenta, face sa se evite adesea urarile cu tenta religios-crestina in favoarea neutrului «La multi ani!». Se mai folosesc adesea si termenii generici precum «sarbatori de iarna» sau «sarbatori de sfirsit de an», care includ, alaturi de Craciun, si Anul Nou, care este o sarbatoare laica, spune ea.

Urari la distanta de un click

Un domeniu in care se pot observa cel mai bine noile tendinte in privinta urarilor din preajma sarbatorilor este cel al felicitarilor online. Pe linga desen, text si idee, aici mai apar interactivitatea, sunetul si animatia. Felicitarile electronice pot dialoga, pot «raspunde» in functie de optiunile celui care le primeste, spune Augustin Romanov, project manager-ul site-ului felicitari.ro. Acesta declara ca felicitarile animate sint cele mai cautate: Sunetul, o grafica speciala, un text prezentat cit mai personal sint ingredientele unei felicitari electronice de succes, continua acesta. In general, toate tipurile de felicitari sint insotite de formulari clasice, insa se concep si texte mai putin conventionale. In aceasta idee, un gen cautat sint cele amuzante, cu poante, glume, imagini sau texte haioase, mai adauga Romanov.

Premeditare si vesnica reinventare

Pentru agentiile de publicitate, sarbatorile isi fac aparitia si cu o jumatate de an inainte. La McCann, Craciunul vine in iunie, odata cu propunerile de creatie pentru clientii superplanificati, la jumatatea lui decembrie, pentru cei luati prin surprindere, sau nu vine deloc la clientii pentru ale caror branduri aceasta sarbatoare nu e relevanta. Cu cit clientii stiu mai repede ce vor, cu atit primesc mai multe si mai diverse oferte de Craciun, spune Craita Coman, director creativ pentru McCann Erickson. Formularile consacrate Sarbatori fericite si La multi ani! sint inca aducatoare de vinzari, in opinia sa, insa, cu toate acestea, McCann are pentru anul acesta o oferta diversificata din care fac parte: Lucram pentru Mos Craciun, Ajuta-l pe Mos Craciun! sau Mos Craciun e Joker.


Trimite o felicitare muzicala de Craciun felicitari de craciunfelicitari de craciun felicitari craciun felicitari craciun felicitari craciun felicitari craciun

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea