Social

Brevetate la Bucuresti, ovationate la Madrid

Sase trupe bucurestene de teatru au incheiat recent un turneu in Spania. Receptarea spectacolelor a fost una entuziasta si, surprinzator, majoritatea spectatorilor au fost spanioli, nu romani.

Primaria Municipiului Bucuresti, in colaborare cu Institutul de Conservare si Valorificare a Traditiei si Creatiei Populare a Municipiului Bucuresti, a organizat, cu sprijinul Institutului Cultural Roman de la Madrid, un adevarat eveniment cultural : „Saptamana teatrului romanesc la Madrid“. O initiativa de amploare si cu rezonanta nu doar in sufletul romanilor din Spania, ci chiar si in cel al spaniolilor.

Sase trupe bucurestene de prestigiu: „Bulandra“, „Nottara“, „Odeon“, Teatrul Evreiesc de Stat, Teatrul de Comedie, Opera Comica au prezentat, in perioada 6-13 aprilie, spectacole de tinuta, verificate, in Romania, si la critica de specialitate, si la public, pe scena Teatrului Arenal, aflat chiar in centrul Madridului.

Pornit de la ideea de a prezenta cateva spectacole pe o scena in aer liber, evenimentul a castigat, prin mutarea intr-un teatru profesionist, in calitate si tinuta artistica.

O saptamana de teatru adevarat, nu de suse si de improvizatii facute pentru bani sau ca sa se mai bifeze o actiune, a dat rezultatele asteptate de toata lumea: sali pline cu romani si cu foarte multi spanioli (dupa declaratia directorului Institutului Cultural Roman de la Madrid, domnul Horia Barna, spre final, procentual, cam 60% din numarul de spectatori erau spanioli).

Cocheta sala a Teatrului Arenal a fost mereu plina (270 de locuri), iar aplauzele indelungi au rasplatit efortul actorilor, care au calatorit mii de kilometri pentru a juca acolo. Spectacole precum: „Ritmuri“ (Teatrul Nottara), „Jocul Regilor“ (Teatrul Evreiesc de Stat), „Sefele“ si „Un tango mas“ (Teatrul Odeon), „Mascariciul“ (Teatrul Bulandra), „ O noapte furtunoasa “, musical de Roman Vlad (Opera Comica), „Revizorul“ (Teatrul de Comedie) au raspuns gustului oricarei categorii de public.

Organizata dupa toate regulile unui eveniment de anvergura, „Saptamana teatrului romanesc la Madrid“ a fost prefatata de o conferinta de presa, in cadrul careia s-a vorbit despre necesitatea existentei unor astfel de manifestari, mai ales in orasele cu multi romani, astfel incat acestia sa poata fi legati, macar spiritual, de tara.

Beneficiul acestui gen de proiecte culturale a fost imediat: emotia cu care romanii din diaspora au urmarit reprezentatiile a fost nestavilita. De putine ori mi-a fost dat, in vremea din urma, sa vad spectatori plangand la o reprezentatie teatrala. Si tot de putine ori am mai vazut oameni cerand autografe artistilor, dupa caderea cortinei sau chiar pe strada. Se stie, cei mai multi romani din strainatate trudesc din greu. Locuind la periferia marilor orase, uneori sunt obligati sa traverseze cartiere intregi pentru a ajunge la locul de munca sau acasa.

Ma indoiesc ca, la sfarsitul zilei, unii s-ar mai putea gandi sa mearga la teatru. Si totusi, seara de seara, ei au fost prezenti, in inima Madridului, pentru a-i aplauda pe actorii romani. E drept, vedete una si una - Maia Morgenstern, Mircea Rusu, Horatiu Malaele, Dorina Lazar, George Mihaita, Coca Bloos, Andrei Finti , Emilia Dobrin - n-aveau cum sa-i dezamageasca…

In acest context, Teatrul Nottara a fost singurul care a avut „curajul“ sa prezinte un spectacol cu tineri, acolo cu siguranta necunoscuti. „Ritmuri“ nu are vedete, nu are cuvinte, nu are actiune, nu are suspans. Aduce insa la rampa cateva teme menite sa ne scoata din monotonia cotidiana, amintindu-ne de radacini, de ritualurile cele mai simple, dar eterne, cum ar fi: nasterea, botezul, nunta, razboiul, moartea. Adica un intreg si „banal“ ciclu al vietii. Spectacolul pare folcloric, dar nu e asa nici pe departe.

Diana Lupescu, in calitate de scenarist, regizor si scenograf, coregrafa Roxana Colceag si formatia Eiunea au gasit pragul sensibil dintre desuet si modern, realizand un spectacol de o candoare si de o sensibilitate nebanuite. Episodul (interactiv) al invitatiei la nunta, cu mere, covrigi (autentici) de Buzau si tuica facuta de chiar actorul Mircea Diaconu din prunele livezilor sale a rupt orice bariera, romanii si spaniolii acceptand, deopotriva, reprezentatia ca pe o manifestare de suflet.

A fost o idee foarte buna ca aceasta productie sa deschida „Saptamana teatrului romanesc la Madrid“, pentru ca a reusit sa ajunga direct la sufletul publicului, pregatindu-l pentru ceea ce avea sa urmeze: momente de un comic savuros, momente care trezesc intrebari, momente cu adevarat stilate… Nu stiu daca teatrele au propus aceste productii sau daca a existat o selectie, dar la Madrid s-a jucat ceea ce trebuia pentru a capta atentia unui public eterogen.

Acum sunt sigura ca desi majoritatea romanilor prezenti la Teatrul Arenal au venit pentru a se intalni cu alti romani si pentru un contact mai direct cu cei de acasa, ei au plecat mai impliniti, fericiti ca i-au putut revedea pe marii nostri actori in spectacole de o reala tinuta. Cat despre spanioli, si ei au fost sedusi, pentru ca un lucru de calitate nu poate trece neobservat, neapreciat…

Pe langa teatru, spectatorii au mai putut beneficia si de o expozitie de arta plastica, intitulata: „Arta in Romania“, cu doua sectiuni: „Ingeri pe sticla“, semnata de Maria Constantinescu si „Carti care spun povesti“, a Clubului Ilustratorilor de Carte din Romania.


Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de Stiri Principale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social


Citeste pe divahair.ro

Top

Cauta-ti perechea