Social

Biserica, de la Ceauşescu la Becali

Înalţii prelaţi nu şi-au schimbat metehnele, indiferent de regimul politic: înainte de ’89 îl proslăveau pe fostul dictator, acum îi ridică în slăvi pe politicienii populişti. În acest timp, slujitori ai bisericii apar în tot felul de scandaluri. Telenovela stareţului de la schitul sucevean Plutoniţa continuă, alimentată de discreţia asupra subiectului, păstrată de Arhiepiscopia Sucevei şi Rădăuţilor şi de personajului principal, părintele Simion, stareţul schitului Plutoniţa. Preotul-tată a pierdut stăreţia La o săptămană după ce un călugăr a fost prins, în judeţul Buzău, în timp ce călătorea într-o maşină împreună cu un copil de numai 11 luni, poliţiştii au reuşit să stabilească cu precizie identitatea acestuia. Potrivit oamenilor legii buzoieni, călugărul care a declarat că este tatăl băieţelului de 11 luni este părintele Simion, pe numele său real Cristinel Liviu Lupu, şi ocupă funcţia de stareţ la schitul Plutoniţa, judeţul Suceava. Ieri, reporterii ziarului „Adevărul" au mers la schit pentru a discuta cu stareţ. La poartă ne-a întampinat părintele Rafael, care a spus că stareţul nu este la schit. „Stareţ aici este părintele Iustin Ababei şi acum este plecat la Arhiepiscopie", a declarat părintele Rafael. Acesta a admis că, pană acum cateva zile, stareţ era părintele Simion. „A fost, dar nu mai este. De ce a fost schimbat? Nu ştiu, întrebaţi la Arhiepiscopia Sucevei şi Rădăuţilor", a mai precizat părintele Rafael. La Arhiepiscopia Sucevei şi Rădăuţilor nimeni nu vrea să vorbească prea multe despre acest subiect. ÎPS Pimen, arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, susţine că stareţul Simion şi-a dat demisia din funcţie încă din data de 1 aprilie şi că urmează, în urma scandalului în care a fost implicat, să fie caterisit. Părintele Simion: „Dacă mai scrieţi despre mine, vă împuşc!" Tot ieri am fost la locuinţa din Suceava unde stă mama lui Cristinel Liviu Lupu. La uşă nu a răspuns nimeni, dar vecinii au confirmat că într-adevăr el este stareţ la schitul respectiv. Şi oamenii din satul Plutoniţa îl ştiu drept stareţ pe părintele Simion, iar cei care au văzut poza cu părintele Iustin au spus că este călugăr la schit, dar în nici într-un caz stareţ. Încercand să lămurim situaţia, am reuşit să avem o scurtă discuţie pe telefonul mobil şi cu stareţul Simion. Acesta a recunoscut că este tatăl copilului, dar s-a arătat deranjat că i-a apărut numele în ziare, „iar pentru asta voi fi caterisit". Ultimele sale cuvinte au fost: „Dacă mai scrieţi despre mine, vă împuşc!" De unde a pornit totul Toată povestea a început în urmă cu o săptămană, cand poliţiştii buzoieni au oprit în trafic o maşină pe timp de noapte. Oamenilor legii li s-a părut suspect că în interior se aflau un călugăr şi un copilaş. Luat la întrebări, călugărul nu a putut prezenta niciun act de identitate pentru micuţ, iar într-un final a recunoscut că este fiul său. Şocul pentru poliţişti a fost şi mai mare cand au aflat că micuţul ar fost zămislit cu o călugăriţă de la Mănăstirea Pasărea, din judeţul Ilfov, iar pentru a-şi ascunde dragostea interzisă, cei doi au dat copilul spre creştere unei familii dintr-un sat ieşean. Biserica Ortodoxă Romană a dat un comunicat prin care este negată existenţa unui călugăr cu numele Liviu Lupu, iar despre mamă se spune că nu este măicuţă, dar că a trecut pe la Mănăstirea Pasărea într-un moment dificil al vieţii sale pentru a primi ajutor. Biserica, la picioarele politicienilor În urmă cu două zile, Gigi Becali a primit o nouă distincţie religioasă - „Crucea Sfantului Apostol Andrei". După slujba de la mănăstirea constănţeană Colilia, arhiepiscopul Tomisului, Teodosie Snagoveanul, i-a mulţumit lui Becali pentru activitatea sa şi l-a comparat cu Sfantul Gheorghe. În decembrie 2006, ÎPS Pimen Suceveanul, prezent la şedinţa Consiliului Naţional al PNG în care Gigi Becali a anunţat că va candida la alegerile pentru PE, a deschis lucrările cu o binecuvantare. La mijlocul lui septembrie 2006, Becali a primit din partea Mitropolitului Ardealului, Laurenţiu Streza, "Crucea Andrei Şaguna" pentru ajutorul dat bisericii. Preşedintele Traian Băsescu a fost şi el invitat, la mijlocul acestei luni, de ÎPS Bartolomeu, Mitropolit al Clujului, să participe la slujba de canonizare a Sfantului Cuvios Ierarh Pahomie. Grozăvii cu preoţi şi călugări În iunie 2005, preotul Daniel Corogeanu, stareţ al Mănăstirii „Sfanta Treime", din Tanacu, judeţul Vaslui, împreună cu patru maici, au ţinut-o legată cu lanţuri de o cruce, fără hrană sau apă, pe călugăriţa Irina Cornici, într-un ritual de exorcizare. După mai multe zile, călugăriţa a murit. Un preot din Galaţi a fost acuzat de trei fete minore că le-ar fi pus întrebări legate de obişnuinţele lor sexuale în timpul spovedaniei. O reporteriţă de la Antena 1 a filmat cu ajutorul camerei ascunse un preot în timp ce acesta o sfătuia cum să procedeze pentru a-şi readuce soţul infidel pe făgaşul cel bun. Părintele o învăţa cum să se radă ea "jos", cum să strangă tot "pericul" şi să-l ardă. În 2005, sătenii din Răstoaca ( Vrancea ) au ieşit în stradă pentru a bloca instalarea noului preot paroh, despre care afirmau că ar fi făcut sex în altar cu secretara şcolii. Oricine vine să se roage la Mănăstirea Pasărea este din start suspect La Mănăstirea Pasărea, secretul măicuţei care a născut copilul unui călugăr este ţinut cu sfinţenie. Cine se interesează de caz este privit cu suspiciune şi este întrebat dacă are autorizaţie scrisă, semnată şi ştampilată de la Patriarhie. Paznicul mănăstirii este primul care "filtrează" vizitatorii. "Nu aveţi voie să intraţi! Cine sunteţi voi? Ce vreţi? Am ordin de la Patriarhie să nu las pe nimeni să intre dacă este de la presă. Aţi făcut un scandal prea mare şi nimic nu este adevărat. Dacă nu plecaţi, chem poliţia!", ne-a întampinat, ieri, portarul de zi al Mănăstirii Pasărea. După tratative, am primit permisiunea şi am reuşit să intrăm în curtea mănăstirii ca simpli credincioşi. Scandalul a atras însă o măicuţă, vădit deranjată de vizita noastră. "A venit ordin să nu mai vorbim cu nimeni dacă nu are ceva la mană de la Patriarhie. Nu aveţi voie să intraţi aici!", a strigat la noi călugăriţa. Au urmat alte tratative. Ni s-a dat voie să intrăm în curtea principală, însoţiţi însă de paznic, care ne-a urmărit pas cu pas. Aici, totul era cufundat într-o linişte cu adevărat mănăstirească. Cateva măicuţe îngrijeau rondurile de flori, trăgand din cand cu ochiul la noi. Caţiva copii se jucau nestingheriţi pe aleile din faţa mănăstirii. Întrebat ai cui erau micuţii, paznicul ne-a spus, fără să dea prea multe detalii, că sunt ai celor care lucrează aici, pentru că, pe langă cele cateva sute de măicuţe, în mănăstire mai sunt şi instalatori, grăjdari şi alţi muncitori. Teologii romani condamnă ierarhii corupţi Ieri s-a consumat încă o etapă a penibilului joc prin care George Becali este sprijinit de ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Romane (BOR). Latifundiarul a sponsorizat şi a mai caştigat un puhoi de laude din partea ÎPS Teodosie Tomitanul. I-am întrebat pe doi dintre cei mai respectaţi teologi creştini ortodocşi actuali ce părere au despre această situaţie în care se complace conducerea BOR. „Un derapaj simbolic, pe care Biserica nu-l conştientizează" Este limpede că avem de-a face cu un derapaj simbolic pe care Biserica nu-l conştientizează ca atare. Pe de o parte, prin astfel de afirmaţii, ierarhii care se implică într-un astfel de discurs public, îndepărtandu-se de bunul-simţ civic. Cauţionează viitoarea implicare critică, profetică, a Bisericii în societate şi acreditează ideea că părţi esenţiale din ierarhie, la o adică, sunt de fapt la fel de corupte din punct de vedere ideologic şi financiar precum sunt părţi întregi din clasa politică. Aceste elemente sunt foarte grave. Este limpede că vor fi destui oameni - printre care mă număr şi eu, şi ataţia alţii - care nu vor mai pune preţ pe vorbele ierarhiei, în condiţiile în care ierarhia va continua să-şi distrugă capitalul de credibilitate. Pentru că asta este de fapt problema: noi ne distrugem prin astfel de intervenţii publice capitalul de credibilitate, pervertind dimensiunea profetică a vocii sociale a Bisericii… Oare de ce se lasă Biserica cumpărată atat de uşor şi atat de ieftin la urma urmei? Cred că este o problemă de mentalitate. Am mai spus-o, nu cu ironie, ci cu durere: BOR este biserică naţională pentru că ea reflectă toate metehnele şi virtuţile acestei naţiuni. Cu alte cuvinte, ierarhia sau slujitorii Bisericii nu pot fi altminteri decat parlamentarii, oamenii de afaceri, mica burghezie în formare. Au metehne comune. Şi una dintre metehnele acestea comune este forma aceasta de linguşeală, de aranjament pe la colţuri, lipsa de bărbăţie, de fairplay, de seriozitate. Şi de verticalitate morală, de exemplu moral. BOR se complace într-un marasm greu de definit, în care totul este posibil şi nimic realizabil… „Există ispita ideologizării ortodoxiei" Biserica se expune din nou, în mod gratuit, unei critici vehemente, dar îndreptăţite, din partea societăţii civile. Biserica poate fi acuzată de oportunism financiar. În contextul în care BOR nu şi-a lămurit complet şi pană la capăt propria sa raportare la trecutul politic de factură comunistă, este stranie această subită îmbrăţişare a unui lider politic care propune o combinaţie unică între discursul cu doctrină naţionalistă, capitalismul eclatant şi ortodoxia vehement exhibată. Se uită complicitatea Bisericii Ortodoxe din perioada comunistă, cand se practica un cu totul alt tip de discurs: de critică a capitalismului, o teologie a eliberării sui-generis, o victimizare a lumii a treia în numele "luptei pentru pace"... Această mutaţie şi apropiere faţă de figura lui Becali este cu totul problematică Cred că Biserica are datoria să-şi elaboreze înainte de toate o teologie socială care să discute principii, şi nu persoane. Biserica trebuie să ia în seamă foarte serios această aşteptare din partea laicatului, ca ea să-şi lămurească la nivel doctrinar raportul cu politicul, şi nu doar la nivel electoral sau circumstanţial. Cred că Biserica nu ţine cont suficient de efectele dramatice ale secularizării, inclusiv cele care se resimt în ţara noastră. Secularizarea înseamnă şi că nu mai există un consens la nivelul orientărilor, în general, la nivel axiologic, la nivelul politicilor sociale. Şi atunci ea trebuie să fie mult mai precaută în exprimarea unor simpatii, deşi Sinodul Transilvaniei de Nord a condamnat orice susţinere directă a unor actori politici care promit "biserici electorale " în schimbul unor voturi. Deci există o prudenţă în anumite cercuri, dar există şi un suspect entuziasm în alte cercuri. Nu cred că avem nevoie în configuraţia actuală a politicii romaneşti de un nou ideal mesianic, nu cred că aceasta ni se potriveşte nouă. Romania nu are nevoie de oameni care să fie salvatori. Ci avem nevoie de instituţii care să funcţioneze, de mecanisme bine reglate în care justiţia să îşi facă treaba, în care presa să nu fie aservită, în care oligarhii să nu poată să decidă ceea ce se discută în parlament. Acesta ar fi trebuit să fie mesajul Bisericii. Cred că aici ea trebuie să-şi reviziteze propriul trecut, ea trebuie să înţeleagă că în perioada interbelică aceeaşi ispită a apărut la un moment dat, anume: ispita transformării ortodoxiei în ortodoxism. Adică ideologizarea ortodoxiei şi, practic, învestirea cu un capital de simpatie în direcţia unui singur om. Astăzi este liderul Partidului Noua Generaţie, atunci a fost liderul mişcării legionare, cu care Becali simpatizează de altfel. Pe primul loc în sondajele de opinie În toate sondajele de opinie efectuate după Revoluţie în Romania, Biserica s-a plasat constant pe primul loc, cu o rată a încrederii cuprinsă între 75 şi 90 la sută, urmată la o distanţă apreciabilă de Armată. Specialiştii sunt de părere însă că această percepţie favorabilă este datorată respectului şi consideraţiei pe care le au oamenii faţă de religie, nu faţă de preoţi şi de conducerea Bisericii Ortodoxe Romane.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea