Social

14 milioane de euro au fost cheltuiti de guvern, din 2002 pina astazi, dintr-un fond special destinat imaginii Romaniei in lume. Din acesti bani, 9 milioane de euro au fost tocati aiurea, pe proiecte derulate chiar in tara, iar beneficiarii sumelor nu au dat socoteala de eficienta proiectelor.
Fara o strategie coerenta de actiune, Guvernul Romaniei a risipit peste 500.000 de miliarde de lei, adica 14,1 milioane de euro, in perioada 2002-2005, pe programe menite sa imbunatateasca imaginea Romaniei in lume. In ciuda sumei generoase, Romania continua sa aiba o imagine nefavorabila. Seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, Jonathan Scheele, a declarat in repetate rinduri ca Romania nu are imaginea pe care o merita. Lipsa rezultatelor poate fi justificata prin faptul ca mai bine de doua treimi din bani, respectiv 9,1 milioane de euro, au ramas in tara.
Criterii bune doar pe hirtie

Banii din Fondul special destinat imaginii externe a tarii, constituit in 2002 si gestionat de Secretariatul General al Guvernului (SGG), sint impartiti de o comisie formata din reprezentanti ai noua ministere. Criteriile de selectie a programelor sint de natura sa orienteze banii spre actiuni externe: realizarea unor pagini de prezentare a tarii in cotidiene de notorietate din lume; informari periodice despre economia nationala, destinate agentiilor de rating sau editarea de material documentar de prezentare a tarii. In practica s-a intimplat exact invers: cei mai multi bani au ramas in tara.
Teleorman, Open Day

800 de milioane de lei pentru ziarul Universul al lui Aristide Buhoiu, 361 de milioane pentru revista Contemporanul a lui Nicolae Breban, un miliard pentru revista Balcanii, condusa de Stefan Mitroi, consilier al fostului ministru de Interne. Si lista poate continua cu: 500 de milioane pentru Teleorman - Open Day, 5 miliarde - Festivalul Callatis, 350 de milioane date pe Mamaia copiilor, 5 miliarde - Festivalul cintecului pentru copii Steaua de aur, 2 miliarde pentru actiunea Euro-Prahova, desfasurata la Ploiesti, sint doar citeva dintre proiectele cu si pentru romani pe care guvernul a cheltuit banii destinati imaginii externe a tarii. Zilele Europei au fost serbate in Romania cu 32 de miliarde de lei. In schimb, programul de promovare a vinurilor romanesti la export a primit doua miliarde de lei, dar nu au fost cheltuiti. La fel s-a intimplat in cazul proiectului Recunoasterea de catre SUA a statutului de economie de piata pentru Romania - doua proiecte finantate, dar nederulate. Tot o actiune externa, Ziua nationala a Romaniei in ambasadele noastre din lume, s-a sarbatorit cu modestia citorva sute de milioane de lei.
Strategia guvernului PSD, continuata de Alianta

Din aceleasi fonduri, guvernul PSD a dat 480 de milioane pentru sondaje de opinie care sa masoare perceptia populatiei asupra cazurilor de coruptie. Multi bani au inghitit si ONG-uri apropiate de fostii guvernanti: 5 miliarde - Fundatia Titulescu, prezidata de Adrian Nastase, peste 27 de miliarde - Casa NATO. Sume-record au primit corespondentii TVR in strainatate - 46 de miliarde de lei, Patriarhia Romana - 13 miliarde. Actualul guvern a preluat programele finantate de fostul Executiv. Numai in primul semestru din 2005, au fost alocate 48 de miliarde de lei pentru cinci proiecte, dintre care doar doua desfasurate in strainatate.

Angela Filote, purtatorul de cuvint al Delegatiei Comisiei Europene, apreciaza ca fondurile cheltuite de guvern nu au beneficiat de o strategie unitara care sa le faca si eficiente. Este un buget generos, dar depinde cum il folosesti. Noi, pentru fondurile pe care le primim pentru a promova imaginea Europei in Romania, ne facem o strategie, afirma Filote.

Cit de eficienta a fost strategia romaneasca de imprastiere a fondurilor nu stie nimeni. Nu am primit evaluari, ci deconturi. De exemplu, Partriarhia Romana, cind a primit bani, a venit apoi si ne-a justificat pe ce i-a cheltuit, spune Cristian Schink, seful serviciului de relatii cu publicul din SGG.
Scandalul Eterna si fascinanta Romanie

Inainte de infiintarea fondului special pentru imaginea Romaniei, guvernul a alocat sume importante pentru tiparirea albumului Eterna si fascinanta Romanie. Dar, in timp, s-a dovedit ca peste 9 milioane de franci au fost folositi pentru tiparirea unor afise electorale, necesare PSDR in campania din 1996.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Expertul Acasa.ro, Simona Gabriela Buzatu: Branding - Cum sa eviti vecinii nepotriviti

Experti It

Expertul Acasa.ro, Simona Gabriela Buzatu, multimedia designer si specialist de marketing online

Experti It

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: 8 functii ignorate ale smartphone-ului care iti imbunatatesc considerabil viata

Experti It

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Tendinte ale tehnologiei in 2014

Experti It


Citeste pe divahair.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului