Social

3.800 de miliarde - credit pentru someri - praduite de patroni smecheri

Un audit al Curtii de Conturi, tinut la sertar de functionarii Ministerului Muncii, confirma devalmasia in care s-au cheltuit 3.800 de miliarde de lei vechi, destinati creditarii avantajoase a patronilor care creeaza noi locuri de munca. Patronii au beneficiat de credite cu dobanda de 50% din dobanda de referinta a BNR, respectiv 25%, in cazul in care firmele erau situate in zone in care rata somajului era mai mare decat media pe tara. Banii erau destinati achizitionarii de materii prime , materiale, dezvoltarea unor noi capacitati de productie, servicii sau activitati in turism. In schimbul acestei facilitati, patronii ar fi trebuit sa demonstreze ca au creat noi locuri de munca, ca au fost in stare sa le mentina cel putin trei ani si ca pe cel putin jumatate din acestea au angajat someri. Auditul arata ca nu se stie nici macar numarul exact al locurilor de munca inregistrate ca fiind "nou create". Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), institutia care a gestionat programul de creditare, a raportat, la nivelul intregii tari, un numar diferit fata de suma locurilor de munca raportate de propriile birouri teritoriale . Nimeni nu a fost interesat de problema somerilor, cei in numele carora s-a intocmit acest program. Banca prin care s-au derulat creditele - BCR - a fost preocupata doar sa recupereze banii. In contractul de creditare, obligatia de a crea noi locuri de munca era trecuta doar informativ. ANOFM nu a fost parte in contractele de creditare, asa ca, daca patronii au inapoiat banii, dar n-au creat locurile de munca promise, singura posibilitate de sanctionare era un proces in justitie, solutie anevoioasa. Asa ca functionarii ANOFM nici nu s-au mai obosit sa se preocupe de ce se intampla dupa aprobarea creditelor. Sunt cazuri in care existau suspiciuni intemeiate ca banii acordati n-au fost cheltuiti cum se cuvine, dar functionarii ANOFM s-au multumit sa le trimita patronilor doar avertismente ca-i va paste un control, nu s-au mai deplasat sa verifice. Si daca ar fi vrut n-ar fi avut cum, personalul cu atributii de control a fost subdimensionat. Nici comisarii Curtii de Conturi n-au putut sa se dumireasca pe deplin cati someri s-au angajat prin acest program, pentru ca la ANOFM nu a existat o evidenta informatizata privind oferta locurilor de munca a agentilor economici care au primit credite, cine unde a fost repartizat, cat timp au "supravietuit" slujbele declarate ca fiind nou-create. Nici macar ce a castigat statul ca urmare a sistarii platii ajutorului de somaj si a veniturilor suplimentare care se presupune c-ar fi fost atrase la buget prin crearea de noi locuri de munca nu se poate afla. In schimb, auditul Curtii de Conturi a scos la iveala cateva "retete" de a obtine credite ieftine fara nici un efort. Cea mai simpla este prezentarea in studiile de fezabilitate a unui numar de locuri de munca existente mai mic decat cel real. De pilda, o societate din Mizil, care avea 600 de angajati, a disponibilizat trei sferturi cu o luna inaintea obtinerii unui credit de 12 miliarde de lei si apoi a reangajat o parte. Alti patroni au infiintat societati-suveica, mutand angajatii de la una la alta si sustinand ca-i angajeaza someri get-beget. De pilda, Emanuel Com din Botosani a obtinut un credit de 5 miliarde de lei si a angajat 33 de muncitori care fusesera disponibilizati cu cateva zile inainte de la o alta firma care avea acelasi actionar - Emanuel Exim. Desi mai anevoioasa, metoda suveica a adus, pe langa o creditare ieftina, si bani cash. De multe ori, o firma care obtinea un credit angajandu-se sa achizitioneze bunuri sau servicii de la o alta firma cu acelasi actionar, la preturi stabilite arbitrar. De pilda, familia Marchis din Satu Mare a luat 1,8 miliarde de lei credite cu dobanda subventionata si a iesit cu un profit net de 600 de milioane vanzand trei vaci intre doua firme ale sale. Prima firma a luat un credit de 600 de milioane pe care a cumparat animalele din piata, a doua firma a luat un credit de 1,2 miliarde pe care a recumparat animalele de la prima firma. De fapt, programul de creditare cu dobanda avantajoasa se pare ca nu a fost rentabil decat pentru smecheri. Auditul Curtii de Conturi arata ca birocratia, taxele si garantiile mari solicitate de banca, precum si perioada mare de timp necesara pentru analiza dosarului - intre 20 si 120 de zile - a facut ca multi patroni sa se orienteze spre alt tip de creditare. Dupa patru ani de la lansarea programului, ANOFM n-a mai reusit sa cheltuiasca decat putin peste jumatate din sumele acordate de la buget, din cauza dezinteresului patronilor. In ceea ce priveste scopul principal al programului - convingerea si stimularea somerilor de a infiinta, organiza si dezvolta intreprinderi mici si mijlocii - nici urma de succes.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea